Sajó László: öt és feles (Pályák emlékezete 1.)

  • 1999. szeptember 29.

Egotrip

Az úgy volt, itt lesz az expó főhadiszállása. Az ám, gödör itt is, mondják, uszoda épül. Öt éve, ezer éve, expó, millennium, nem mindegy? A szomszédos MAFC-pályát most adták át, stopliban rá se mehetnek, ha egyáltalán, gondnok eldönti, lesz-e meccs. De, legalább, van pálya. Lehet nézegetni, lehajolni, szagolgatni. Mi meg mehetünk idegenbe, öt éve, ezer évig, nem mindegy? Mert.

(BEAC, Bogdánfy u.)

Az úgy volt, itt lesz az expó főhadiszállása. Az ám, gödör itt is, mondják, uszoda épül. Öt éve, ezer éve, expó, millennium, nem mindegy? A szomszédos MAFC-pályát most adták át, stopliban rá se mehetnek, ha egyáltalán, gondnok eldönti, lesz-e meccs. De, legalább, van pálya. Lehet nézegetni, lehajolni, szagolgatni. Mi meg mehetünk idegenbe, öt éve, ezer évig, nem mindegy? Mert.

Már hónapok óta a közelben ólálkodtak a munkagépek, először a földest érték el. A kopogóst, a hátsó pályát. Legalább mindig a füvön játszhatunk, mondta Nándi nagypapa, a rangidős. Mosoly se, fűzte tovább mindenki a cipőt. Szégyen, a földest nem sajnáltuk. Esők évadján bokáig a sárban, máskor meg mint a beton. A kopogóst szívből utáltuk. Sziszi le se vetkőzött, ha a hátsó pályára mentünk. Merthogy nem olyan stoplist hozott. Kinek hiányzik a földes? A töltésen elhúzó vonatból unalmukból kibámulóknak biztos nem. A fehérek játszanak a kékek (pirosak, zöldek, feketék) ellen - ennyi. Talán elkaptak egy jó cselt, lövést. Persze ha gól, akkor replay! Vonat visszatolat a déli összekötő vasúti hídra, támadás újraindul, vonat előbukkan, gól! Utasok tapsolnak, mozdony sípol, csapat integet. Én a hátsó pályán a vonatokat szerettem a legjobban.

A munkagépek aztán közelebb merészkedtek, a kispályákra. A dühöngőre. Itt kezdtem, a beton íze számban, hol mész. Az öcséd jobb futballista!, szegény Kazi bácsinak mindig igaza volt. Tanár úr, látná a húgomat!, hülyültem, azóta csak hülyülök, öregfiúk, középcsoport.

Az első hazai meccs előtt fúrótorony jelent meg a pályán. A füvesen. Úgy a jobbszélső avagy a balhátvéd helyén álldogált. Néztük a büféből. Ittam, előre, itt ma nem lesz meccs. És nem lesz holnap. Jött az Öreg, ordított. Mért nem vetkőztök?! Mutattuk neki odakünn az új igazolást. Torony, a Fradiból. Akkor épp ott játszott, ha jól emlék. S holnap jön egy Buldózer, az Építőkből, szinte felszántja a pályát. Majd én elintézem! Itt meccs lesz! Lett is, búcsú-. A munkagépek már a taccsvonalon toporogtak, mint. Szurkolók a bajnokságot jelentő mérkőzés utolsó perceiben. Várták a meccs, a pálya végét jelző sípszót. Aztán beözönlöttek, persze. Most megyünk ki utoljára, Balogh maga elé, csak úgy. Stoplik kopogása hallik, s pattogása szertelen labdáknak. Balogh játszott a pályaavatón is, 1-1 a Keltex ellen, csak most ki ne kapjunk. Feri, hol vannak a zászlók?! Az Öreg megint kiabál, vakít a nap, nem látja a sarokzászlókat. Pedig még ott vannak.

Öt perc van hátra, egy góllal vezetünk. Ki kellene húzni. Mondtuk Darának, a szakosztályvezetőnek, s ilyetén minőségében olykor balbekknek, Gabi, nem lehetne kihúzni? Nem lehetne húzni az időt? Öt évig, ezer évig? Nem, hazudj még. De most már késő. Se expó, se világ, se kiállítás. Még sárgalap se. Mehetünk zuhanyozni.

Sípszó, vége.

Hanyatt fekszem a fűbe, süt a nap. Számba veszem a fűszálakat, letépem ezt a. Rágicsálom, akárha strandon. A füvet megvette egy kertészeti vállalat. Holnap már fel is szedik, viszik a strandra. Napozó nők hónaljában zsombék. Nézem a csapatot, szanaszét négykézláb legelész. Nem, ettünk füvet. Kitűnő fű, volt, kitűnő pálya. Enbéegyes, az ellenfelek mondták, mikor kijöttek. Péenbés, mondanák most, de nem jönnek ki. Mehetünk idegenbe. Föladtuk a pályaválasztójogot, pályát. Föladtuk. A kapufákat kivágják, ugye? Az öreg Balogh, egyszemélyes B-közép, csapatfényképez. Hunyorgunk, süt a nap. Mögöttünk, a félpályán túli csöndben megnyílik az világnak kiállítása, nyílik a gödör. BEAC?, nézett föl a kistányérról Mándy Iván a Művészben, és sorolta a neveket. Kapustól a balszélsőig. Kijártam, persze, és ette tovább a süteményt.

Szám sarkában fűszál. És ezért köpködök.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.