Sajó László: Öt és feles

Régi idők focisa

Egotrip

Schneider Gyuri emlékének

Sziszi, a talajmechanikus balbekk (döngöld a földbe!) először jelent meg a BEAC edzésén – hosszú haj, rövidnadrág, jampiszerkó. Gyula bácsi, az edző, végignézett rajta. Fiam, ilyen hajjal itt te nem játszol. Sziszi egy vékonydongájú srácra mutatott, na de neki is hosszú a haja! Gyula bácsi vett egy nagy levegőt, az más. Ő a Schneider.

Schneider Gyurit én az öregfiúkban ismertem meg, addig legendákat hallottam róla. A talpa alatt viszi a labdát… Más változatban: A fű alatt… (A trükköt Menyhárt Ernőtől, a DVSC hozzá hasonlóan pengés és cselgép középpályásától tanulta: középről kiszedte a stoplikat, így szinte beragadt a labda a talpa alá.) Dorkóban (másképp: dorcó, jelentése: ’tornacipő’) játszik… Leáll a szögletzászlónál, és nem tudják elvenni tőle a labdát…

Autóval megyünk Nógrádba az év leghidegebb napján. Szendehely, Nőtincs, Keszeg, erre aztán van hó. Cserhát, a Naszály. A középpályás emlékezik a kocsiban, Gyula bácsi meglobogtatott egy igazolást, mutatta nekem, kiabált, hát így néz ki egy BEAC-játékos?! KISZ-munka meg semmi?!

Megérkezünk, Ősagárd. Majd’ háromszáz lelkes falu. Egy lélekkel kevesebb. Traktornál két munkaruhás férfi, hol van a temető? Nem kellene kérdezni, mindenki arra megy. A kápolna előtt a sokaságban régen látott csapattársak, kesztyűket le, kézfogás.

Gyuri a Vasas kölyökben, aztán az ifiben kezdett futballozni, majd az akkor NB I/B-s Pénzügyőrhöz került. 1973 őszén igazolt az akkor még NB III-as BEAC-hoz, és felvették az ELTE jogi karára. De nem neki találták ki a jogi stúdiumokat, hamar abbahagyta az egyetemet. Jó bölcsész lett volna, sokat olvasott. Bár – mondom én, aki fél évre abbahagyta, de újrakezdte – a bölcsészkart is otthagyta volna.

Leveszem a sapkám, mégis, temetés. Lefagy a fülem. A lelkészen füles sapka. Életművész, szabadságvágy, beszédében Gyuri e két tulajdonságát emeli ki, igen, igen. A Pénzügyőrben nem sok játéklehetőséget kapott, mindig megmondta a saját véleményét, nem bírta a fegyelmet – csak a taktikai fegyelmet. Azt betartotta. Mindenkinek határozottan megmondta a véleményét, de sohasem bántóan. Simán ki kellett volna védened, szólt hátra a kapusnak egy-egy gól után, de nem emelte fel a hangját. Amikor a kapus rossz napot fogott ki, sorra kapta a gólokat, és az ellenfél mindig egyenlített, Gyuri csípőre tette a kezét, hány gólt rúgjunk még? (Puskás szólt oda Grosicsnak, nem baj, Gyula, majd mi eggyel többet rúgunk, valahogy így… és a hasonlat, persze, akár a tolcsvai jobbszélső, Pista bácsi, sántít…) Gyuri technikás, rendkívül képzett játékos volt, rengeteget futott labdával és labda nélkül. Látott a pályán! Nem volt magas, de nagyszerűen fejelt. Gyakran volt sérült, de nagyon sokszor fájdalmai ellenére összeszorított foggal végigjátszotta a meccset. 1976-ban az egyetemi testnevelésórák télen a Kun Béla téren, a Ludovika romos épületében voltak. Persze foci, ráadásul egy töredezett márványpadlós (!) hodályban, ahol csúsztak-másztak, estek-keltek, de játszottak! Gyuri élt ezen a veszélyes talajon is, gyors volt, összevissza fektette az ellenfeleket. A játék hevében egy lövésénél nem a labdát (műanyag szar volt), hanem a terem egyik oszlopának tövét találta el. Két ujja eltört, de ő sántikálva végignyomta.

Mozgolódás, a lelkész abbahagyja a beszédet, egy néni rosszul lett, széket, vizet hoznak. A lelkész folytatja, erre kirándulva – tudjuk, nagy kiránduló volt – fedezte fel ezt a helyet és ejtette őt rabul, és itt maradt. Most már itt marad. Kísérjük utolsó útjára! Felveszem a sapkám. A sírnál, a koszorúk között egy labda. Kisebb, mint az igazi, de egy valódi bőrfoci.

A futball volt az élete, ott élt igazán, mondja barátja a búcsúbeszédben, az élet és a labda művésze volt, nem csak tudott, nagyon tudott, szeretett is játszani. Egyszer Gyula bácsinak valaki elmondta, hogy látta Snecit (így hívtuk) egy játszótéren 11-12 éves gyerekekkel focizni. Az edző felelősségre vonta, hogy ne szórakozzon. Erre Gyuri csak azt felelte, Gyula bácsi, nekem a foci a játszótéren gyerekekkel és a nagypályán tétmeccsen is ugyanolyan örömöt jelent.

Mindnyájunk közül ő tudott és ő szeretett a legjobban focizni.

Egyszer valaki megkérdezte tőle, miért játszik a BEAC-ban, hiszen jóval magasabb osztályban is szerepelhetne. Mert itt befogadtak.

Utolsó előtti és uccsó meccsén ott voltam, az old boys csapatban. Előbbinél csereként álltam valami töltésen (K. Lombik-pálya? Postás? Tromos?), tizenegyest ítéltek a javunkra, persze Sneci rúgta. Nekifutott, de útközben valami történt – görcs? rosszul lépett? A labdát még elrúgta – alig gurult, rosszul találta el. De szerencsére a kapus elvetődött jobbra, a labda a bal alsóra tartott, átvánszorgott a gólvonalon, hálót nem ért. Sneci ült a füvön, lábát fájlalva szurkolt, a labdának. A mieink ölelgették, az ellenfél cseréi kérdezték tőlem, sokat gyakorolta ezt a figurát? Sneci lejött a kapunál, csere van!, beálltam, büszkén, hogy helyette. Néhány meccset kihagyott, aztán játszott (erre emlékszem, a rettenetes UFC rettenetes pályáján). A második félidő elején középpályásunk, aki nagy labdadajka volt, nem az egyszerű passzot (ilyet nem ismert) választotta, nem középpályás társának, Snecinek – aki pedig kérte a labdát – passzolt, hanem nagykereszttel indította a jobbszélsőt. Gyuri megállt a kezdőkörben, na jó, és lejött.

És soha többé nem jött vissza.

Ilyet sosem csinált; gyanítom, ürügy volt a visszavonuláshoz, hogy észre sem veszik, mintha ott sem lenne.

Már érezte a lábát, érezte, abba kell hagyni. Egyszer abba kell.

Halálhíre után vele álmodtam. Benyitok hozzá, veled akartam először a Cselbe menni, mondja, az asztalon egy világosbarna papundekliből kivágott cégér (?), boltív közepéről egy söröskorsó lóg. Bezárom az ajtót, nem akarom zavarni – ez az ő szobája. Arra gondolok, álmomban, ezt a papundeklit minden kocsmába magával viszi, a Cselbe is. Mert persze a Csel egy kocsma, álmomban; nem ismerek ilyen nevű létező helyet. És arra gondolok, ébren, hogy hajnalig, az első metró indulásáig pálinkáztunk Moszkva tér fölötti lakásán; ott volt még jobbszélsőből akkoriban jobbhátvéddé öregedett játékostársunk (aki ezért ivott).

Megszámolom, pont tizenegyen vagyunk… Kivan a csapat. Kapusunk nincs itt, de majd Papp Laci beáll a temetőkapuba, mi meg egykapuzunk. Labda is van. Te nem vagy.

Beszédek vége, teszik le az urnát. Befér mellé a labda?, kérdezi egy sporttárs, a sírásó megfogja, viszi, befér. Footballból vagyunk és footballá leszünk.

Megyünk, ki, el, a mentőautó most érkezik a nénihez.

Futballpálya – Ősagárd LC, megyehárom, nyugati csoport.

A csomagtartókban ott a szerelés. Tél van és csend és hó és halál és este teremfoci.

Gyuri a fű alatt viszi a labdát.

 

Köszönöm a csapattársak – különösen Sujtó László – segítségét az emlékezésben.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.