Sajó László: Öt és feles

Egy villamos, két deka őszibarackmag és három kopasz

Egotrip

(Dr. Tamás történeteiből 2.)

Tamás a Pinka poharazóban itta az unicumot és korsó soproni ászokot, mindegyikből az elsőt. A - cégére szerint - poharazóba, mindközönségen (mindenki így hívta) a nádaljai kocsmába a meccs után mindig elsőként érkezett, pedig kerékpárral, autóval is jöttek, de Tamás (kit mindenki csak Dokinak hívott, nagy D-vel) már ott volt. Hogy' csinálta? Senki sem értette. Egyike azon rejtélyeknek (de bízvást beszélhetünk csodákról), melyek Nádalján megestek, és megyekettőszerte emlegettek. Sőt, ha felkerül a csapat (és még az idén felkerül! - mondják a nádaljaiak minden évben), immár az egész megyeegyben suttognak róluk.

Tamás nem suttogott - orgánuma, mely tárgyalások ezrein mélyült el és szárnyalt a magasba, messzi héthatárba, és már a falu szélén hallani lehetetett az orációt; ha suttogott a misén, elnyomta szegény plébános hangját - de Tamás nem suttogott. A kocsma közönsége is harsány és (egyelőre csak) örömittas volt, kettőegyre nyert a csapat Egyházasrádóc ellen, és most már senki, még Alsóberki sem állíthatja meg Nádalját a megyeegybe vezető rögös és hosszú, immár hét évtizedes úton. Szólt a zenegép, a tévében valami angol meccs ment, de Tamás hangja minden slágert, szpíkert elnyomott - különben is, kit érdekel a Tottenham-Chelsea, amikor Tamás mesél.

Gimisként Szombathelyen minden meccsen kint voltam. A Savaria Cipőgyár SE, a Szombathelyi Építők, a Szombathelyi Spartacus Styl meccsein - de persze a legtöbbször a Rohonci útra mentem, a Hali mérkőzéseire. Csak akkor voltam bajban, amikor az Újpest jött. Kinek szurkoljak? Persze tudtam, kinek, de nem mondom meg. (Tudták a kocsmában is, de nem mondták meg.) Haladás-Újpest 0-5, Fazekas kettőt lőtt, ugyanonnan, harmincötről, ugyanoda, a jobb alsóba, egyet jobbal, egyet ballal. Mikor Pestre (mit Pestre! Újpestre!) kerültem egyetemre, épp csak lepakoltam a koleszban, és irány a Megyeri út! Szerencsém volt, az Újpest edzőmeccset játszott a hátsó füvesen a Honvéd Bem SE-vel, szegény ceglédi katonák számolatlanul kapták a gólokat. Egy Zámbó-Törő-kényszerítő után előbbinek ki kellett lépnie, kicsit hosszú volt a labda, Törő utána egész meccsen nem győzött elnézést kérni, Bocs, Sinya!, pedig akkor már király volt, de neki Sinya volt a példakép, olvastam később. Az átkozott emlékű magyar-svéden is Zámbó volt a legjobb. És aztán persze minden meccsen kint voltam, bár olykor a művészbejárón mentem be, kispénzű egyetemista. Egyszer egy Újpest-ZTE-n, látom, jön Baróti, akkor már szövetségi kapitány. Szobatársammal, Mikivel gyorsan rátapadunk, bemegyünk, mintegy vele, de jönnek utánunk a jegyszedők. Az öreg - nekem már akkor az volt - veszi a lapot, a fiúk velem vannak, mosolyog. Visszamosolygunk, és köszönjük szépen. Már nem tudom, bocsánat, mennyire nyertünk, talán megúszta a Zete nyolc alatt. Jöttek persze komolyabb meccsek, Újpest-Juventus, hogy mást ne mondjak. A Megyeri útnál közlekedési káosz, veszteglő villamosok, nem is érek ki a kezdésre. Odakint nullnull, itt már a harmincadik másodpercben gólt lövünk. Mindenkinek Szokol zsebrádió a fülén, és amikor Bene Feri belövi, akkor, higgyétek el, bármire megesküszöm, hogy csakis az igazat, a színtiszta igazat... Abban a pillanatban, amikor Szepesivel ordítottuk, góóóóóóól!, megemelkedett a hármas villamos. Így értünk, ebben az emelkedett hangulatban, a meccsre, ahol aztán a harmincöt éves Altafini beáll és fejel, Anastasi is betalál, idegenben lőtt gólokkal továbbjut a Juve. A villamosról jut eszembe, egyszer busszal mentem, csuklós, persze tele; Fáradjanak a busz elejébe is!, mondja a sofőr, mire egy borízű hang: Fékezzen rá!, röhögés, meccs előtt még minden vidám, de akkoriban a Megyeri út maga volt a Vidám Park meg a Nagycirkusz, móka, kacagás, a fiúk bohócot csináltak az ellenfelekből. A buszról jut eszembe, egy magyar-csehszlovákon, kettőnull, góllövő Dunai II, Albert, meccs után egy csehszlovák rendszámú autót emelgettek a boldog szurkolók, a bent ülők rémülten csavarták le az ablakot, magyarok vagyunk!, lett aztán összeborulás, megvertük a tótokat csehestül.

Rövid szünet, félidő, Tamás kiissza a korsót, és kér meg egyet, unicumostul. És folytatja.

De vissza Törőhöz. Hetvenhétben barátságos meccs a svédek ellen, három kopasz, góllövő Nyilasi, Várady, Isten nyugosztalja, Törő; lazán alábökött a labdának, ez volt a harmadik. De nem ez a lényeg. A bemelegítéshez is kimentünk a szoborkertbe, mint mindig. Valami külföldi tévétársaság Barótival készített interjút, közben a játékosok ott lebzseltek, még civilben. Törőn Wrangler-szerelés, csizma; őszibarackot evett, kiköpte a magot, csizmával levette, dekázgatott, aztán elrúgta a toronyépület irányába. A tévétársaság otthagyta Barótit, rohant Törőhöz, ismételje már meg - és megismételte, replay. Hetvenhétben persze kint voltam a magyar-szovjet kettőegyen, Kere-ki, csatár-sorba gyere-ki! És jött, és szegény Pusztai bedobta, ő meg befejelte. Kipiani, a szovjetgrúz, Dzsugasvili földije hiába lő gólt, ruszkik, mehettek haza! Nem-kella-Zsiguli! De nem ez volt a legszebb élményem. Barcelona-Vasas, hetvenhatban. Vasas?!, hördült fel a Pinka közönsége. Miért, mosolygott Tamás, az már majdnem Újpesten van. A Barcelonában játszott akkor a nagy Johan. Csend lett a kocsmában, az áhítat csendje, egyperces néma, egy percig a Pinkában időzött a nagy Johan. Az egyetemen, folytatta Tamás, már nehezen bírtuk az oroszórát; máskor is, de akkor volt a Barca edzése a Fáy utcában. Az általános mozgolódás feltűnt Szőnyi orosztanár úrnak is, Mi ez a parttalan izgalom? - kérdezte, szerencsére magyarul. És amikor oroszul válaszoltunk, hogy Na ulice Fáy igrájet Barcelona, megértette, és úgy megörült, hogy magyarul mondta, Itt van Johan Cruyff, és én itt ülök?! A Barca épp a támadásvezetést gyakorolta, amikor kiértünk. Edzőpálya, testközelben a sztárok, csillagok közt ott az Isten. Kigurult a labda, Rexach szól nekem, Tempó, tempó! Megyek a labda után, és úgy, utcai cipőben, visszarúgom, indítom, mintegy, Rexachot (bedobással nem vacakoltak), a jobbszélső elfut, bead, Cruyff úgy tesz, mintha fejelne, és a szó szoros értelmében bevállalja, jobb vállal, gól. Gólpasszt adtam, na jó, nem direkt gólpasszt, a nagy Johannak. És elhallgat. Többet, nagyobbat már nem lehet mondani, végszó nincs hatásosabb. Akkor se szólal meg, amikor valaki bátortalanul megkérdezi, Nem inkább rosszul találta el a labdát?, de ki se mondta, már megbánta, néznek rá. Hogy a nagy Johan, rosszul, valamit is? Fejjel beijesztett, aztán vállal behelyezte, gyerekjáték, neki.

És másnap már úgy mesélik a Pinkában, hogy Tamás beadott, és Cruyffnak már nem volt nehéz dolga. És így beszélik azóta megyekettőszerte. És, akárki meghallja, a nagy Johan átadásából Tamás fejelte be, suttogják majd megyeegyszerte, amikor Nádalja felkerül.

Csak érjük meg.

Ha addig élünk is.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.