Sándor Judit: Testbeszéd

A feminista otthoni nevelés szükségességéről

  • Sándor Judit
  • 2017. szeptember 17.

Egotrip

A nők nevelése mindig is kedvelt témája volt az irodalomnak, elég csak G. B. Shaw Pygmalionjára vagy Shakespeare A makrancos hölgyére gondolnunk. Ráadásul ez utóbbit elképesztő mennyiségben, szinte kéjjel dolgozták fel újra és újra, nemcsak a színházban, hanem filmen, balettben is – és lássuk be, nem nagyon történt akár halvány kísérlet sem arra, hogy az I. Erzsébet korabeli felfogásnál korszerűbb változatot készítsenek az alkotók.

De most nem az asszonyszelídítés vissza-visszaköszönő, rút toposzáról fogok írni, és még csak nem is arról a feminista pedagógiáról, amely a lányok képességeinek jobb kibontakoztatását célozza. Nálunk a feminista tanítási módszer amúgy sem épült be a tanmenetbe, sőt az elmúlt évek tankönyvei inkább visszalépést hoztak – ezért inkább a fiúk otthoni feminista nevelésének szükségessége mellett érvelek, hiszen jobbára ez maradt csak nekünk.

A politika ma Magyarországon a nemi szerepeket és kapcsolatokat megfosztaná minden egyéni elemüktől, és extrém, döntően a reprodukcióra redukált poros tanokat forszíroz. Bevett dolog lett a nők továbbtanulását és az igazságosság iránti elvárásait szidalmazni a párkapcsolati konfliktusok, a válások, az alacsony gyermekszám és a gyenge házasulási kedv okaként. Lépten-nyomon támad a végtelenül tudatlan „genderezés”, a nőket még a parlamentben is alázzák, újra divatba jöttek a szexista beszólások, sokan már a nők munkaerőpiaci szerepét is megkérdőjelezik. Márpedig, ha sem az iskola, sem a társadalom nem kész a változásra, a gyerekek otthoni feminista nevelése lehet az egyetlen kiút a mélyülő szakadékból.

Ám hiába tanulnak, nevelődnek a lányok, nem alakulhat ki igazságos társadalom, ha a fiúk nem találkoznak idejekorán feminista szempontokkal. A lányok döntően férfiközpontú világban nőnek fel, s egy életen át próbálják feldolgozni azokat az ellentmondásokat, amelyeket e világ és saját tapasztalataik között érzékelnek. De mi van, ha nem kizárólag a lányokat készítjük fel arra, hogy igazságosságon alapuló elvárásaik legyenek, hogy figyeljenek másokra – hanem a fiúkat is?

Az igazságosabb, a női tapasztalatot is figyelembe vevő feminista nevelés csodákra lenne képes. A feminista pedagógia nem új keletű dolog, a múltja van vagy ötvenéves; elsősorban Paulo Freirének a múlt század 60-as éveiben megjelenő kritikai pedagógiai megközelítéséhez kötődik, abból fejlődött tovább számos szerző és iskola munkásságán keresztül. Persze az otthoni nevelésnek nem kell feltétlenül tudományos módszertanon alapulnia, a fiúk érzékenyítése, a női szempontok láttatása, értő, türelmes megmagyarázása már önmagában sokat lendítene az ügyön. A feminista otthoni nevelés leszámol a férfiak kiváltságaival, a nemek kölcsönös tiszteletén és az egyenlőség eszméjén alapul. Mivel a társadalom döntően a lányok alkalmazkodását, reprodukciós felelősségvállalását sugallja és várja el, az otthoni feminista nevelés a fiúkat is felkészítené a családon, párkapcsolaton belüli felelősségvállalásra. Mivel a nők világa kevésbé ismert vagy a normától eltérőnek minősített, az otthoni feminista nevelés segítené a fiúkat bevezetni ebbe a világba – s ez számukra később is roppant hasznos lenne, hiszen ez az iskolában jelenleg nem megszerezhető tudás. A szülők, beleértve az anyákat is sokszor nincsenek tudatában annak, hogy viselkedésükkel maguk is reprodukálják az egyenlőtlen, nemi sztereotípiákon alapuló külvilágot, ezért ez a nevelési módszer tudatosságot, átgondoltságot, következetességet igényel. Nemcsak a háztartási munkák egyenlő elosztása, de az érzelmek kölcsönös megértése is fontos szempont lenne.

S végtére is oly egyszerű dolgokból állhat mindez össze. Azt, amikor a fiúk külső mintát követve leszólják vagy semmibe veszik a lányokat, esetleg később, a kamaszkorban erőszakosan közelednek feléjük, ugyanúgy szóvá kell tenni, mint a rossz iskolai érdemjegyet. Ha egy barát megbetegszik, a lányok érdeklődését természetesnek vesszük – de a fiúknál sokszor elmarad a törődő gesztus. Meg kell tehát tanítani őket ezekre a figyelmességekre. Ha a szülők nem tesznek semmit, valójában kettős antifeminista hatás éri a fiúkat. Ha úgy viselkednek, ahogy azt a környezetükben látott diszkriminatív minta sugallja, s ezt szóvá sem teszik a szülők, ne adj’ isten cinkosan együtt is nevetnek „a lányok mind buták” és hasonló kitételekre, akkor csak megerősítik a külső rossz mintákat. De nem könnyíti meg a helyzetet az sem, hogy a mesekönyvekből, filmekből, közbeszédből még mindig felemás, a női tapasztalatot kizáró világ rajzolódik ki.

Keveset beszélünk arról, hogy mennyire készíti fel az anya a fiát az emancipált kapcsolatra. Pedig sok tekintetben ez határozza meg a fiú és leendő párja boldogságát, sőt az unokákét is. Az anyai kényeztetés, a fiúk tehermentesítése nemcsak a háztartási munkák, de az érzelmek megtanulása alól roppant káros – még ha ez tűnik is a magától értetődő megoldásnak. Pedig a fiúknak nagy szükségük lenne arra, hogy elmagyarázzák nekik, miért sírnak a lányok, és mi a fán terem az empátia. A legjobb minta a feminista anya, aki e látásmódot nemcsak a lányainak, de a fiainak is át akarja és tudja adni. Vajon hány férfit menthetne meg ez a megközelítés a párkapcsolati boldogtalanságtól, hány leendő menyet az eltiprástól? (Miközben, persze, a feminista otthoni nevelés nem csak az anyák dolga; kívánatos, hogy az apák, nagynénik, nagymamák is részt vegyenek benne.)

Tisztában vagyok vele, hogy az ár ellen úszom a feminista nevelés propagálásával. De mielőtt bárki azt gondolná, hogy a makrancos férfiak megzabolázását, megalázó kipécézését tartom kívánatosnak – a feminista nevelés az egyenlőségre épül, s nem leckéztetéssel, hanem törődéssel, szeretettel, megértéssel operál, a toleranciára és a nemek közötti igazságosságra épül. Az intuitív, érzelmileg elkötelezett, a másik emberre odafigyelő látásmód új világot nyitna meg a fiúk számára. De a várható nyereség nem csak ez lenne, s még nem is pusztán az egyenjogúság – hanem a nők sajátos tudására, tapasztalatára számító, igazságos, szolidáris társadalom is. Soha nem volt nagyobb szükségünk a feminista nevelésre, mint most.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.