Egotrip

Szécsi Noémi: Nem és nem

Barbie és a bikinitest  

Egotrip

Voltaképpen nem történt semmi rettenetes.

Ültem a padon, és az előttünk hullámzó vízre szegeztem a tekintetem. A vakáció előtti utolsó júniusi héten jártunk, a gimnázium vízparti sportnapot szervezett a diákok számára. Délelőtt én is strandröplabdát játszottam osztálytársaimmal a homokban, de délre magamra kaptam száraz holmimat, és vizes fürdőruhámat a hátizsákomba gyűrve feszülten vártam, hogy mikor eresztenek végre szélnek bennünket.

Nem volt szerencsém. A tanár úr mellém telepedett, és „mély lelki beszélgetést” kezdeményezett, amitől egyre kínosabban éreztem magam, talán azért, mert a tanár úr úszónadrágban volt, én pedig a kánikula ellenére talpig öltözötten, valamiféle Treat Williams (nyugodjon békében) Hair-béli jelmezét idéző szerkóban, védekezőn karba tett kézzel. Akármilyen ijesztőnek találtam, hogy egy feszes fecskétől eltekintve meztelen, nálam legalább húsz évvel idősebb férfi, aki amúgy fölém rendelt tekintély, a testemről papol nekem, ugyanakkor rendkívül nevetségesnek is. (Ez mindig segít.) De visszagondolva, nem történt semmi rettenetes, X generációsként amúgy is egészen máshol van az ingerszintem, mint az ifjabb nőnemzedékeknek. Úgy adom elő a lányomnak, hogy a kilencvenes években miket mondtak a fiatal nőknek, ahogyan a háború után született nemzedék nekem részletezte a vízbe, majd gyorsan kristálycukorba mártott vizes-cukros kenyér előállításának és elfogyasztásának módját: jó éppen nem volt, egészségesnek sem mondanám, de végeredményben senki nem halt bele, aki ezen cseperedett.

Mondom, nem történt semmi rettenetes, nem én lettem a tanár úr azon tanítványa, akit teherbe ejtett, az másvalakivel történt és néhány évvel később, amikor én már egyetemre jártam. Az élet (tőle szokatlan módon) később kiosztott néhány csapást a tanár úrnak a gondjaira bízott kamasz lányok iránt tanúsított tolakodó figyelméért. Ha pedig a rosszízű sztorit kivonjuk a dologból, kéretlen jó tanácsa – hogy néhány kilótól megszabadulva szexuálisan vonzóvá varázsolhatnám tizenhat éves testemet, amelyben életkoromból adódóan enélkül is éppen eléggé feszengtem – éppen csak annyira volt abuzív, mint a fitneszguru Schobert Norbi bármelyik Facebook-posztja az elmúlt években.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.