Vajda Mihály

Szókratész él!

Forradalom

Egotrip

Mozogni sem tudtam a városban. Itt is gyűlés, ott is gyűlés. Mi van ma?

Az ötvenhatos forradalom 65. évfordulója. A rendszerváltásig persze ellenforradalomnak kellett nevezni. Nem tudom, Szókratész, te hol hallottál először a hatvanöt éve itt történtekről. Persze nehéz egyértelmű képet alkotni róluk, s talán nem is szükséges. De a mai hivatalos emlékezetpolitika nevetséges. Csak a hatalmon lévők emlékeznek jól, mindenki más hamisít – állítják. Így aztán nehéz együtt ünnepelni. Hadd mesélem hát el neked, miként éltem át én azt a tíz napot, mert bizony mindössze tíz napról van szó; tíz nap után a szovjetek tankjai leverték a forradalmat, s hatalomra segítették Kádár Jánost. Kádár papa nem volt ám mindig olyan békés és jóindulatú, mint ahogy sokak emlékezetében ma él. Hadd mondjam ki: tömeggyilkos volt. Hogy aztán néhány év után nekifogott az emberek számára elfogadhatóvá tenni a kommunizmust, az igaz. De ez már más lapra tartozik. Nem először történt a legújabb kori magyar történelemben, hogy mozgalmak vérbe fojtói a nép szeretett édesapjává tornázták fel magukat. De a magam élményeiről akartam beszélni. Igen, a magam élményeiről, nem pedig arról, hogy miként látom ma a forradalmat és a vérbe fojtását.

Tudod-e, Szókratész, hogy a háború után magam is szimpatizáltam a kommunista eszmékkel, amin nem csodálkozom; és a legkevésbé sem szégyellem a dolgot. Amikor felszabadultunk – én ragaszkodom hozzá, hogy így nevezzem az eseményt; hiszen ez akkor is felszabadulás volt az én számomra, ha az ország lakosságának többsége egyszerűen azt látta, hogy az egyik megszálló hatalmat egy másik váltotta fel. Nem tudom, mennyire ismered a nézeteimet, Szókratész: én igyekszem nem csak a magam igazságát keresni. Tudom, hogy a dolgokat lehet innen is, onnan is látni, s azt is tudom, hogy az álláspontokat nem mindig lehet egymással kibékíteni. Tíz­éves zsidó gyerek voltam, amikor a nyilasok uralta…

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.