Vajda Mihály

Szókratész persze még mindig megvan

Egotrip

De merre jár?

– Üdv, kedves Szókratész. De örülök, hogy visszajöttél. Már azt hittem, végképp itt hagytál, s másfelé csavarogsz. Na, ne vedd ezt komolyan! Nem gondoltam, hogy ne búcsúznál el, mielőtt szeded a sátorfádat.

– Remélem is, hogy nem gondolsz ilyet rólam. De hát marasztaltak mindenfelé, amerre csak a környező országokban jártam, s mindig el kellett magyaráznom, hogyan is van ez velem. Magam is tudom, hogy nem mindennapi a történetem.

– Na, gyere, akkor bekapunk valamit. Utána mesélek majd.

Talán emlékszel még, öreg – na, megint öregnek nevezlek, pedig te vagy a fiatalabb –, milyen jól érezted magad nap mint nap az athéni agorán. Élvezted, hogy beszélgetsz a fiúkkal, miközben kint álltál a gondolkodás szelének huzatjában. Ilyesmiket olvastam Platónnál meg Heideggernél. Most miért mondom ezt? Fúrja az oldalamat a kíváncsiság, hogy vajon fúj-e még a szél? A fene eszi ezt a világot. Nehogy még elhitessem magammal, hogy tudom: mit hívunk gondolkodásnak? S – mondom –, hogy vajon fúj-e még ez a szél. Lefordítottam, Szókratész, Heideggernek a Was heißt Denken? című könyvét. Okosabb talán lettem tőle, de hogy mit hívunk gondolkodásnak, azt azért nem tudtam meg. S most már – az az érzésem – nem is fogom megtudni.

Ide hallgass, öreg! Na, már megint „leöregeztelek”. Egyetértek én a vén gazemberrel abban, hogy a létezőket ilyen vagy olyan végiggondolt – na tessék, ebben is benne van a gondolkodás! mondom, hogy a fene eszi… – szempontok alapján megismerhetjük, ezt tesszük a hétköznapokban is, ezt teszi a tudomány is… Választ keresünk és többnyire kapunk is az olyan kérdésekre, hogy: mi ez? Hogy működik? Hogyan fordíthatjuk hasznunkra?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.