Titokzokni

  • Földes Ádám
  • 2006. november 23.

Egotrip

Zárják soraik, hivatkozással

"Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság a NATO-hoz csatlakozva biztosítsa az ország védettségét?"

"Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság az Európai Unió tagjává váljon?"

"Egyetért-e azzal, hogy a Magyar Köztársaság a NATO- és/vagy az EU-tagságra hivatkozva, ezen szervezetek elvárásaitól teljesen függetlenül rendkívüli mértékben korlátozza az információszabadságot?"

Az első két kérdésre mindenki maga válaszolhatott néhány éve. A harmadikat sosem tették fel, viszont tavaly decemberben igennel válaszolt rá saját magának a magyar kormány. Majd pedig versenybe szállt Romániával és Bulgáriával abban, hogy ki tudja jobban hazavágni állítólagos NATO- és EU-normákra hivatkozva a nem túl mélyen gyökerező, de virágzó otthoni információszabadságot.

A forgatókönyv mindhárom országban azonos. Külső hatalmak, úgymint a NATO és az EU komoly elvárásokat támasztanak a szegény, csatlakozni vágyó ország titokrezsimjével szemben, és ennek egy új titoktörvény elfogadásával kell eleget tenni. Ezek után szorgos kezek megírják az új titoktörvényt, amibe a nemzetközi szervezetek elvárásain túl - hogy, hogy nem - mindenféle más is belecsúszik. Romániában ez a 2001-ben elfogadott új információszabadság-törvény erős korlátozását jelentette, annak megszületése után alig öt hónappal. Bulgáriában érdekes módon az új titoktörvény hatályon kívül helyezett egy jogszabályt, amely az elmúlt rendszer titkosszolgálati aktáihoz való részleges hozzáférést biztosította - azóta a betekintést a belügyminiszter személyes jóváhagyásához kötik. Magyarországon a titoktörvényt 1999-ben és 2003-ban hozzáidomították a NATO- és az EU-standardokhoz, elvégre tán be se vettek volna minket a "klubba", ha törvényi védelem híján mindent kifecsegünk. Ám alig telt el két év, és a magyar kormány vadonatúj titoktörvény-tervezetet kreált, aminek nélkülözhetetlenségét a szokásos módon az EU-val és a NATO-val indokolta; tartalmilag pedig hozta a megszokott botrányos színvonalat (lásd korábbi cikkünket: Ne szólj, száj! - Az új titoktörvény javaslatáról, Magyar Narancs, 2006. január 12.). A törvényjavaslat télen szerencsére elhalt, de a Miniszterelnöki Hivatal és a szakma (értsd: a titkosszolgálatok) már újra serényen dolgoznak a legújabb etűdön.

De mit is vár el tőlünk a NATO és az EU? Az EU esetében ez viszonylag könnyen kideríthető abból a százoldalas nyilvános dokumentumból, amely a minősített adatok biztonságos kezelésének szabályait részletezi - de arról például még véletlenül sem tesz említést, hogy hajdani bolgár titkosrendőrök aktáit meg kellene óvni a nyilvánosságtól.

A NATO már furfangosabb szervezet. Amerikai, brit és kanadai jogvédők éveken keresztül sikertelenül próbáltak hozzájutni ahhoz a dokumentumhoz, amely azt szabályozza, hogy a NATO milyen szempontok szerint titkosít bármit. Funkciójában ez a valami az egyes államok titoktörvényeihez hasonlít, azzal a különbséggel, hogy nem törvény, amely csak akkor érvényes, ha nyilvánosan kihirdetik, és akár egy betűt is csak úgy lehet megváltoztatni benne, ha arra megint törvényt fogadnak el. Ez a dokumentum - és korábbi változatai - évtizedeken keresztül úgy szabályozta a NATO titkosdokumentum-kezelését, hogy a nyilvánosság egyáltalán nem tudhatta meg, milyen szempontok és szabályok szerint nem ismerheti meg a NATO titkait. (Oh, hány titokgazda álmodhat egy ilyen, nem nyilvános titokszabályozással!) Nemhogy abba nem lehetett belekötni, hogy a titkosított adatot valóban feltétlenül el kell-e zárni a nyilvánosságtól, de abba sem, hogy a minősítés megfelelt-e a törvényes, formai követelményeknek. Hiszen senki nem ismerhette a törvényes követelményeket! Az már csak a ráadás, hogy a NATO titokszabályozását nem azért nem ismerhette meg a nyilvánosság, mert azt is titkosították, hanem azért, mert egyetlen tagállam sem volt hajlandó nyilvánosságra hozni - pedig ezt senki nem tiltotta meg nekik.

Ez a korszak idén augusztusban nagyjából lezárult. Ekkor a magyar Nemzeti Biztonsági Felügyelet megmagyarázhatatlan módon elhajló magatartást tanúsított, és kiadta a TASZ-nak, sőt az interneten közzé is tette az addig hozzáférhetetlen dokumentumot. A felügyelet honlapján bárki megtekintheti és összevetheti a tavaly decemberben az Országgyűlés elé terjesztett titoktörvény-javaslattal. Talán említeni sem érdemes, hogy a NATO egyáltalán nem írja elő azt a hihetetlenül restriktív szabályrendszert, amellyel a kormány évtizedekre gátat próbált szabni bizonyos kellemetlen, de az országra semmilyen veszélyt nem jelentő ügyekről szóló nyilvános vitáknak. Pontosabban nem úgy írja elő.

Örvendetes, hogy kiderült: a NATO-ra és az EU-ra való hivatkozás minden alapot nélkülöz, amikor a magyar szabályozást próbálják lerontani. Az persze nem látszik, hogy a NATO-tagállamok titokrezsimjeinek 2002 nyara előtti fejlődéstörténetében milyen szerepet játszott az Észak-atlanti Szerződés Szervezete. Ugyanis amikor az említett dokumentum 2002 nyarán hatályba lépett, rögtön úgy rendelkezett, hogy a korábban hatályban lévő titokszabályozás minden korábbi változatát azonnal meg kell semmisíteni.

A nemzetbiztonsági bizottsági rémdrámákon edződött illetőkben persze feltolulhat a kérdés: minek ez a roppant titkosság? A válasz messzire vezet. A magyar Alkotmánybíróság még 1994-ben csúnyán elbánt az államtitokról és a szolgálati titokról szóló törvényerejű rendelettel, amely a pártállami időkből maradt ránk, és ennek megfelelően a jogállami elvárásokat még hírből sem ismerte. Az akkor megalkotott és máig hatályos titoktörvény már megfelelt a legalapvetőbb jogállami kritériumoknak, míg az 1992-ben elfogadott információszabadság-szabályozás színvonalas és hatékony rendszert állított fel a közérdekű adatokhoz való hozzáférés terén. Ez a két jogszabály találkozott össze a csatlakozáskor azzal a NATO-dokumentummal, amely a hidegháború korai éveiben keletkezhetett, és így a szovjet típusú titokrezsimeknél nem sokkal barátságosabb elképzeléseket hozott be a magyar jogrendszerbe.

A NATO-elvárásoknak való megfelelésen így két dolgot érthetünk. Egy. A titkosszolgálatok és egyéb kormányzati tényezők jogkorlátozó kívánságlistáját, amiről nem merik bevallani, hogy ez tuljadonképpen az ő szívüknek kedves, és inkább a NATO mögé bújnak el. Kettő. A NATO avítt és legkevésbé sem demokratikus titokrezsimjét, amelynek meghonosítását valamilyen szinten valóban elvárják a tagoktól - csakhogy ez az első pontra kicsit sem hasonlít.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.