Várhegyi Éva: Ekotrip

Perverz fogyasztóvédelem

Egotrip

Amikor én még kislány voltam, a szünetekben párosával körbe kellett sétálnunk az iskola folyosóján, és amikor becsengettek, vigyázzba kellett vágnunk magunkat. Egyszer a mögöttem álló fiú felhúzta a szoknyámat, én rászóltam, az épp ott strázsáló igazgató pedig intőt adott nekem, mert vigyázzállás alatt beszéltem. Akkor ezt rém igazságtalannak éreztem.

Az iskolaéveit most kezdő lányunokámnak - ha odafigyelne a mai közéletre - azon se kellene meglepődnie, ha olyan rendbontásért szúrná le az igazgató, amit ő maga, a diri provokált ki. Hiszen, ha odafigyelne, ezt a viselkedést látná a kormánytól, amely bunkósbotként használja a fogyasztók védelmére létrehozott, bár mind nyilvánvalóbban pártpolitikát szolgáló intézményeket. Behúz egyet valamely piaci szereplőnek, majd amikor az renitens módon reagál erre, a rend fölött őrködő hatósággal még jól meg is büntetteti.

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság például azért bírságol meg áram- és gázszolgáltatókat, mert a lakosságnak küldött közműszámláikon nem a számlakép-rendeletnek (sic!) megfelelően tájékoztatták ügyfeleiket. A furcsa rendelet ugyanis tételesen előírja, hogy milyen szín- és formavilágban kell feltüntetni a számlákon a kormánypárt rezsiharcának hozadékát az érintett család számára. De már a rezsicsökkentések végrehajtásáról (sic!) szóló törvény is előírta, hogy a szolgáltató minden közműszámlán "köteles jól láthatóan, színes mezőben kiemelve feltüntetni a rezsicsökkentés eredményeképpen jelentkező megtakarítás összegét". Vagyis a gázt, áramot, távhőt, vizet szolgáltató közüzemi cégeket nem csupán arra kötelezi a törvény, hogy áraik csökkentésével részt vegyenek a kormánypárt rezsiharcában, hanem ezenfelül még nyílt kormánypropagandát is kell folytatniuk a számláikon.

Már ez is zseniális húzás: a közműcégeket törvényben kötelezték arra, hogy saját pénzükön kampányoljanak a hatalmon lévő pártoknak. A kormány a biztonság kedvéért a fogyasztóvédelmi hatóságot is bevonta rezsiharcába: ugyanezen törvény kimondja, hogy nemcsak a díjakkal, de a tájékoztatással kapcsolatos rendelkezések megsértése esetén is neki kell eljárnia. Nyilván azért precizírozta a hatóság saját számlakép-rendeletében a rezsitörvényt, hogy könnyebben őrködhessen a betartásán. A papíron független, a fogyasztók érdekében közpénzen működő hatóság rezsiharc iránti elkötelezettségét jól tükrözi, hogy honlapján A nap híre rovat 167 idei közleményéből 41 a rezsicsökkentésről szól, s ennek is a harmada a rezsiharcért felelős képviselő, Németh Szilárd sajtótájékoztatóiról tudósít.

Mindeközben az energiaügyi hatóság (új nevén: Magyar Energetikai és Közműszabályozási Hivatal) nem érezte feladatának, hogy közgazdasági számításokkal, hatásvizsgálatokkal mérje fel, hogy az először 10, majd most 11,1 százalékos, vagyis az eddigiekben összesen 20 százalékos, mindegyik közműre generálisan és mechanikusan megszabott árcsökkentésnek milyen hosszabb távú hatása lehet a szolgáltatókra és a fogyasztókra. Az illetékes hatóság nem vizsgálta, hogy az új árképzés mellett fenntartható-e az energiaellátás és más közszolgáltatások biztonsága.

Hasonlóan perverz fogyasztóvédelem jellemzi a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) folyamatban lévő eljárását olyan, kartellgyanús bankok ellen, amelyeket szintén a kormányzat "pofonja" késztetett megkérdőjelezhető magatartásra. A 2011 őszén hozott végtörlesztési törvény ugyanis arra kötelezte a bankokat, hogy magukra vállalják a devizahitelek kedvezményes árfolyamon történő visszafizetése miatt keletkező veszteségeket. A leginkább érintett bankok ellenérdekeltek voltak abban, hogy saját forinthiteleikkel segítsék adósaik végtörlesztését, hiszen azzal csak növelték volna a veszteségüket. Más, kevésbé érintett bankok viszont éppen a hitelkiváltáshoz nyújtott forinthitelekkel szerezhettek maguknak új ügyfeleket. Emiatt az előbbi körbe tartozó bankok is rákényszerültek arra, hogy ügyfeleik megtartása érdekében a végtörlesztést segítő forintkölcsönt nyújtsanak. A hitelkiváltó kölcsönök 40 százalékát, 128 milliárd forintot így végül mégiscsak maguk adták ügyfeleiknek, de a takarékszövetkezeteknek még így is jó boltot jelentett, hogy 74 milliárd forintnyi hitelt folyósíthattak a konkurens bankok devizaadósainak.

A megugrott hitelkereslet lehetővé tette a kamatok emelését, s ez a törvényt benyújtó Rogán Antalnak is szemet szúrt. Összejátszás gyanújával ezért már októberben a piac tisztaságán őrködni hivatott GVH-hoz fordult, amely rögvest megindította vizsgálatát. Kétéves kutakodás eredményeként 13 kartellgyanús bank ellen kezdődtek meg nemrégiben a tárgyalások. A vád szerint a bankok kockázatkezelői szokásos üzleti reggelijükön arra jutottak, hogy minél többen vesznek fel hitelt végtörlesztés céljából, annál nagyobb lesz a veszteségük, ezért indokoltnak látták a folyamat lassítását.

Nehéz elképzelni, hogy e megállapításra egyenként ne lettek volna képesek a bankok, de tegyük fel, hogy valóban e találkozók hatására emelték meg kamataikat. Ezt azonban eltérő időben és mértékben tették, azt a jogukat meg nehéz elvitatni, hogy a maguk eszközeivel mérsékeljék veszteségüket. De a veszteséggeneráló végtörlesztés banki forrásokat megdrágító hatása sem vitatható, amit éppen a kormány "pofonja" idézett elő. Lehetséges, hogy a GVH végül nem hagyja figyelmen kívül ezeket a körülményeket, és nem esik abba a hibába, mint az én egykori dirim, aki csak az én kiprovokált rendbontásomat szankcionálta.

De azért erre nem mernék fogadást kötni. Nem emlékszem rá, hogy a GVH szót emelt volna a végtörlesztési törvény versenytorzító hatása miatt (l. ügyfélszerzés). Emlékszem viszont a tavaly nyári dinnyekartellügyre, amikor éppen a kormány képviselője szólította fel kartellezésre a nagy bolthálózatokat, alulról (!) limitálva a dinnye árát, és ezzel meggátolva, hogy az importdinnye leszorítsa az árakat. A fogyasztókat megkárosító akció miatt kartelleljárást indított ugyan a GVH, de kénytelen volt megszüntetni, mivel a kormány gyors törvénymódosítással feljogosította a vidékfejlesztési minisztert arra, hogy megvétózza a mezőgazdasági termékeket érintő kartelleljárásokat.

Így őrködik népbarát kormányunk a piac tisztaságán és a fogyasztói jóléten. A neki kedves termelőket a fogyasztók rovására is megvédi a versenytől, de ha a pártérdek úgy kívánja, irreális hatósági árakkal, kedvezményes árfolyamokkal kedveskedik a választópolgároknak, akár a szolgáltatók lebunkózásával is. És ha egy "saller" nem volt nekik elég, akkor a másikat a dróton rángatott hatóságokkal adatja.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.