Várhegyi Éva: Ekotrip

Helyünk a világban

Egotrip

Május 7-én volt 20 éve, hogy Magyarország tagja lett a demokrácia, a jogállam és a piacgazdaság iránt elkötelezett Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezetnek, az OECD-nek.

Ez nagy kiváltságnak számított 1996-ban, hiszen országunk akkor nemcsak az alapítók gazdasági fejlettségétől maradt el jócskán, hanem a piaci intézmények kiépítésében is sok tennivalója volt még. Az OECD-t 1961-ben azzal a szándékkal hozta létre 18 nyugat-európai ország, valamint az Egyesült Államok és Kanada, hogy a háború utáni Európa gazdaságának helyreállítását szolgáló Marshall-tervet kivitelező elődszervezetben felgyülemlett tudást és szakértelmet később is hasznosítsa. A korai csatlakozás miatti büszkeségünket az táplálhatta, hogy a gazdasági, társadalmi és környezeti kihívásokra közös válaszokat kereső csapat addigra a fejlett piacgazdaságok szinonimájává, szervezetük pedig fontos gazdaságpolitikai fórummá vált. Ezt pontosan érzékelték a rendszerváltás utáni első magyar kormányok.

A mai kormányfő azonban nem büszkélkedik azzal, hogy a kelet-európai országok közül a másodikként lettünk tagok a fejlett piacgazdaságok szervezetében. Párizsban, az OECD áprilisi tanácsülésén még megemlékezett ugyan a csatlakozásról, de a hazai kommunikációban igencsak elsorvadt a 20. évforduló ügye: az itthoni ünnepi ülésen nemhogy ő maga, de még az illetékes nemzetgazdasági minisztere sem vett részt.

Pedig a politikai elődnek tartott Antall József és az őt követő Boross Péter mindent megtettek azért, hogy mielőbb az OECD-klubba sorolódjunk. Magyarország (Csehországgal és Lengyelországgal együtt) már 1991-ben együttműködési megállapodást kötött a szervezettel; így szakértőink megfigyelőként részt vehettek a gazdaságpolitika, a kereskedelempolitika, a pénzügyi piacok, a tőkeműveletek, a munkaerő-piaci politika, az agrárpolitika, a területfejlesztés, az adópolitika, a környezetpolitika és az oktatáspolitika területén működő munkabizottságokban. A kapott szakmai segítség az Európai Unióhoz való csatlakozást is megolajozta, hiszen e két tömörülésnek nemcsak az alapelvei (demokrácia, jogállamiság, piacgazdaság) egyeznek meg, hanem a megvalósításukra ajánlott módszerek is hasonlóak. Nem ok nélkül tekintik az OECD-t az Európai Unió előszobájának.

A rendszerváltást követő években nemcsak az olyan „kozmopolita” pártokban, mint amilyen az SZDSZ, az akkori Fidesz és az MSZP volt, hanem a magát nemzetinek tituláló MDF-ben is az volt a trendi, hogy Magyarország történelmileg a haladó Európa része, s a mindenkori kormányok feladata, hogy e kötődést intézményileg is megerősítsék. Ezért törekedtek mielőbb csatlakozni az euroatlanti szervezetekhez: az OECD-t követően a NATO-hoz, majd az Európai Unióhoz. Ennek érdekében Antall József – önnön „ódivatú” konzervativizmusán elegánsan túllépve és pártjának túlfejlett nemzeti érzelmeit is háttérbe szorítva – kiépítette a modern demokratikus jogállam és a piacgazdaság intézményeit, fokozatosan meghonosította az uniós jogrendet, sőt még külhonba szakadt barátait (O’sváth Györgytől az euró atyjának tekintett Lámfalussy Sándorig) is e cél szolgálatába állította.

Az OECD nem nyújt pénzügyi támogatást, csupán az intézményi keretek kiépítését és a felzárkózást szolgáló gazdaságpolitika kialakítását segíti szakértői tanácsokkal. A rendszerváltással együtt járó transzformációs válságot követően, az 1996–2006 közötti időszakban mégis sikerült a felzárkózást ígérő növekedési pályára állítani a magyar gazdaságot. Ez idő alatt az egy főre jutó magyar GDP (az eltérő árszínvonalat is figyelembe véve) az osztrák szint 44 százalékáról 55 százalékára nőtt. A felzárkózásban komoly szerepe volt az addigra kiépített piacgazdasági intézményeknek, valamint a vonzó gazdaságpolitikai környezet és a megfelelő jogbiztonság miatt jelentős mennyiségben beáramló külföldi működő tőkének. Aligha lett volna képes ilyen teljesítményre a magyar gazdaság, ha nem követi az OECD által megfogalmazott ajánlásokat, normákat.

Ezt némiképp meglepő módon a 20 éves évforduló apropóján kiadott kormányzati közlemény is hangsúlyozza. Azt állítja, hogy Magyarországnak „az elmúlt években – az OECD ajánlásait is figyelembe véve – sikerült a magyar gazdaságot kiegyensúlyozott növekedési pályára állítani”. Csakhogy a tények egészen mást mutatnak. Míg a rendszerváltást követő „háborús” pusztítást valóban a piacgazdasági viszonyok talaján és a külföldi magánberuházások vonzásával sikerült ellensúlyozni, addig a 2008-as válság hatásait az OECD elveivel éppen ellentétes módszerekkel igyekezett leküzdeni az Orbán-kormány. Durva, versenytorzító állami beavatkozásokkal visszanyeste a jogbiztonságot, eltántorította az autonóm magánbefektetőket, saját hatalma növelése érdekében igyekezett elfojtani a piaci erőket.

Eközben az OECD ajánlásait is semmibe vette. Például a Going for Growth címmel 2015-ben kiadott legutóbbi jelentésében megfogalmazottakat: hogy a versenyképesség javítása érdekében célszerű volna csökkenteni a munkát terhelő elvonásokat, különösen az alacsony fizetésűeknél; növelni kellene az időskori foglalkoztatást; javítani kellene az oktatás minőségét és az esélyegyenlőséget; meg kellene szüntetni a versenytorzító szabályokat a kiskereskedelemben, az energiaszektorban és a telekommunikációban; enyhíteni kell a vállalkozások bürokratikus terheit. Nem túl eredeti ajánlások, ám a magyar kormány torkán mégis fennakadtak.

Az OECD ajánlásai ellenében politizáló Orbán-kormány kevés sikert tud felmutatni. Sajátos válságkezelése „eredményeként” az egy főre jutó magyar jövedelem ma éppoly távol van Ausztriától, mint a válság előtti legjobb évben, 2006-ban volt, a főbb kelet-európai versenytársainkhoz képest pedig még nőtt is a lemaradásunk. Holott ebben az időben fajlagosan Magyarország kapta a legtöbb uniós támogatást, amiből 2013–2015-ben a GDP 5-6 százalékát elérő forrást használt föl; vagyis az ekkor beindult növekedés teljes egészében uniós pénzből táplálkozott.

Mindezek fényében nem nehéz eldönteni, melyik az eredményesebb út: a lassú felzárkózást ígérő euroatlanti integráció, a nyugatosodás útja, vagy az európai értékektől való eltávolodásé, amely elszigetelődéssel és leszakadással jár. Annak idején a magyar választópolgárok többsége tudta (vagy zsigerből érezte), hol a helyünk a világban. Orbánék egy dologban kétségkívül sikeresek voltak: az előző kormányok hibáit és a válság okozta elbizonytalanodást kihasználva, felelőtlen handabandázásukkal a hovatartozás kérdésében is sokak fejében teremtettek zűrzavart.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.