Várhegyi Éva: Ekotrip

  • 2002. június 27.

Egotrip

Az MNB-törvény javasolt módosítása csorbítja a jegybank függetlenségét - állítja közleményében a bank elnöke. Megállapítását arra alapozza, hogy az Európai Unió országaiban nem működik politikai pártok képviselőiből álló testület a jegybankokban. A módosítás ugyanis visszaállítaná az 1991-ben hatpárti konszenzussal kialakított rendet, amelyben az MNB tulajdonosi kontrollját és belső ellenőrzésének irányítását a pénzügyminiszter képviselőiből és a parlamenti pártok delegáltjaiból (például hat évig e sorok szerzőjéből is) álló felügyelőbizottság látta el, és amelyet éppen egy éve szüntetett meg az előző kormány.

A függetlenség íze

Az MNB-törvény javasolt módosítása csorbítja a jegybank függetlenségét - állítja közleményében a bank elnöke. Megállapítását arra alapozza, hogy az Európai Unió országaiban nem működik politikai pártok képviselőiből álló testület a jegybankokban. A módosítás ugyanis visszaállítaná az 1991-ben hatpárti konszenzussal kialakított rendet, amelyben az MNB tulajdonosi kontrollját és belső ellenőrzésének irányítását a pénzügyminiszter képviselőiből és a parlamenti pártok delegáltjaiból (például hat évig e sorok szerzőjéből is) álló felügyelőbizottság látta el, és amelyet éppen egy éve szüntetett meg az előző kormány.

Az EU-ban, és különösen a monetáris unióban, valóban fontos alapelv a központi bankok függetlensége. Ez nem kevesebbet, de nem is többet jelent, mint hogy a monetáris politika alakításába se a kormány, se a politikai pártok ne szólhassanak bele, semmilyen úton-módon ne gyakorolhassanak nyomást a döntéshozókra, és hogy maguk a döntéshozók is mentesek legyenek mindenfajta érdekkonfliktustól. A döntéshozatali rendszert és a vezető testületek összetételét érintő függetlenségi kritériumoknak azonban - mint az igencsak változatos törvények mutatják - sokféle módon meg lehet felelni.

Már csak azért sem lehet egy kaptafára szabni az uniós jegybankok működését, mert az egyes országok alkotmányos berendezkedése különböző. Ahol például királyság van, ott a király (királynő) nevezheti ki a jegybankelnököt, míg másutt ez a tiszt a köztársasági elnöké, a kormányfőé vagy a pénzügyminiszteré. Az is bonyolítja a helyzetet, hogy a történelmi folytonosság miatt néhány országban (például Ausztriában vagy Magyarországon) részvénytársasági formában működnek a jegybankok, amihez értelemszerűen közgyűlés, igazgatóság és fb társul.

Épp így az sincs kőbe vésve, hogy ne lehetne a parlamentnek szerepe a jegybank ellenőrzésében akkor, ha semmi módon nem befolyásolja a monetáris politika alakítását. A finn központi bank legfőbb irányító szerve az országgyűlés által választott tagokból álló parlamenti felügyelő tanács, amelynek jóval nagyobb a hatásköre, mint nálunk a most visszaállítani javasolt fb-nek, minthogy nemcsak a finn jegybank adminisztrációját és tevékenységét felügyeli, hanem az operatív irányításért felelős testület tagjaira is ő tesz javaslatot.

Vagyis, tetszik, nem tetszik Járai Zsigmondnak, az eminens monetáris uniótag Finnországban a jegybank intézményesen is a parlament felügyelete alatt áll. Nehéz elhinni, hogy az interneten is elérhető jegybanktörvények átnézése megoldhatatlan feladat elé állította volna az MNB elnökét, mielőtt a valóságtól elrugaszkodott nyilatkozatát megtette.

De ez a kisebbik baj. A nagyobb az, hogy a függetlenség ügyében még akkor is gellert kapna Járai aggodalma, ha valós tényt állítana. Mert hiszen ő volt az, aki 1999 őszén még pénzügyminiszterként egy politikai párt, a Fidesz - MPP frakcióhétvégéjén tippet adott arra, miként lehetne a független jegybank akkori elnökét kivegzálni székéből. Az ötletre ráharapott a kormánypárt, olyannyira, hogy parlamenti vizsgálóbizottságot is felállított a CW Bank ügyének felderítésére. Akkoriban nem zavarta Járai pénzügyminisztert, hogy a politikától átitatott parlament beleártja magát a független jegybank életébe. Az MNB tulajdonosi képviselőjeként az sem zavarta, hogy a parlament delegálta fb jó egy évig zaklassa a független jegybank vezérkarát azért, hogy fény derüljön az évtizedekre visszanyúló ügy öszszes ágára-bogára.

Az viszont már zavarta, hogy sem a többségében kormánypárti fb, sem a többségében kormánypárti (sőt még a MIÉP-pel is megfejelt) parlamenti vizsgálóbizottság nem talált terhelő adatokat Surányi Györgyre és hivatalban lévő kollégáira. A tulajdonos képviselőjeként és egyben egy politikai poszt (miniszter) birtokosaként mégis büntetőszankciót érvényesített a független jegybank vezetőivel szemben. Hasonlóan viselkedett egy másik politikai poszt birtokosa, Orbán Viktor is, midőn másfél évig nem volt hajlandó kinevezni alelnököket. A törvényességet veszélyeztető helyzetre a parlament delegálta fb volt kénytelen figyelmeztetni az ilyesmire érzéketlen kormányfőt.

Az MNB működésének akadályozása egészen addig tartott, amíg a pénzügyminiszter át nem vedlett a jegybank elnökévé. Ezzel az aktussal ugyan nem szűnt meg egy csapásra politikai befolyásoltsága (lásd a bankban elvégzett tisztogatásokat), idővel azonban csak-csak ráérzett a függetlenség ízére. A békából végül a kormányváltás csókja teremtett királylányt, akinek kényes ízlését minden sérti, amit megérinthet a politika, még akkor is, ha a dolognak semmi köze a jegybank függetlenségéhez.

Az ügyben a legnagyobb baj az, hogy személyes sérelmét a jegybank függetlenségén esett csorbaként feltüntetve, az uniós közvéleményben olyan látszatot kelt, mintha a törvénymódosítás veszélybe sodorná a monetáris politika önálló alakítását. Az ilyesmire most úgyis nagy a fogékonyság: a lengyel kormányt keményen bírálják az EU-ban azért, mert nyomást próbál gyakorolni a központi bank kamatpolitikájára.

Van nálunk épp elég igazi baj. Fölösleges álbajokkal is tetézni.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.