Aki nyert, aki nem: Obama vs. Romney

  • Donáth Mirjam
  • 2012. október 4.

Éjfélkor New Yorkban

A gyönyörű Luis Andrés, iskolatársam az újságírósuliban, úgy mesélte, hogy 2008 novemberében szúrt ki először magának az első fekete amerikai elnök megválasztását ünneplő harlemi tömegben. A tamtamdobosokat körültáncoló euforikus forgatagban, ahol gombostűt nem lehetett leejteni. A buszmegállók tetejéről „yes-we-can”-t skandáló, a lámpaoszlopokról csimpaszkodó New York-iak fekete-fehér seregében. A nászutas kocsiként dudáló, gyalogosokkal pacsizó autósfolyam közepette. Persze… A sztorit betudom kolumbiai barátom mágikus-realista narratívái egyikének, ugyanis azon a négy évvel ezelőtti novemberi éjjelen a történelem minden érzelmet magához vonzott Amerikában. A mai napig lúdbőrzök, ha meghallgatom Barack Obama Chicagóban mondott beszédét az eredményhirdetés után. De ma már tudom: nem Obama, hanem a történelem lúdbőröztetett meg. A pali sokkal inkább erős szimbólum, mint nagy kvalitású politikus. Az amerikai álom, az amerikai nép megújulni tudásának élő bizonyítéka. Ránéznek, és büszkeség tölti el őket. Önmaguktól.

A tegnapi elnöki vitának kétségkívül a republikánus jelölt, Mitt Romney számára volt nagyobb tétje. Az összes népszerűségi szonda mérése szerint ugyanis Barack Obama vezeti az amerikai elnöki székért folyó küzdelmet. Előnye nem behozhatatlan, pár pontos csupán, és a felmérésekre sem venne senki mérget. Mindenesetre Mitt Romney „őszödi beszéde”, a kiszivárogtatott „47% video”, meglehet, már eldöntötte a novemberi választásokat. A titokban felvett videón Romney nemes egyszerűséggel leírta a rá szavazók sorából azokat, akik szerinte a kormánysegélyektől függnek: „Sohasem fogom meggyőzni őket arról, hogy vállalják a személyes felelősséget, és vegyék a kezükbe a saját életüket – magyarázta a kormányzó gazdag támogatóinak. – Az én dolgom tehát, hogy ne aggódjak értük.”

Az elnöki vitáknak tehát van jelentőségük. A tévés szereplések – szám szerint három + az alelnöki vita – a jelöltek utolsó lehetősége arra, hogy megnyerjék a bizonytalan szavazókat. Ez az amerikai elnökválasztási viták létjogosultságának hivatalos verziója. Az én olvasatom szerint pedig: nincs az életnek olyan területe, amelyből egy amerikai ne próbálna szórakoztató játékot kreálni. A vita politikai valóságshow, melyben két kedvelt karakter élőben vív intellektuális bokszmeccset. A játék, akárcsak a fociban, 90 perces. Az alapállás szerint Romneynak kellett agresszívan magához ragadnia a labdát, mert számára volt nagyobb a tét. Obamának elegendő lett volna higgadtan védekeznie, épp, mint amikor a nyerésre álló focicsapat húzza a drága támadóidőt. Igaz, kettőjük közül ő a számon kérhető, az ő négyéves teljesítményének bizonyítványát állítja most ki az ország: „Négy évvel ezelőtt megmondtam, hogy nem leszek tökéletes elnök – fordult Obama Romneyhoz a vita végén egy zárópoénért. – A kormányzó valószínűleg úgy gondolja, hogy ez egy olyan ígéret, amit megtartottam.”

Az amerikai politikai játszmák szakijai szerint ha valóban kíváncsiak vagyunk arra, ki az, aki a vitában jobban teljesít, akkor a hangot levéve, mintegy némafilmként kell nézni azt. A mondandó kevesebbet nyom ugyanis a latban, mint az előadásmód és a testbeszéd. Erről kiváló összeállítás látható itt.

2008 októberében a Columbia Egyetem főépületének lépcsőjén ültünk diákok egymás hegyén-hátán, mint a verebek, és néztük az óriás kivetítőn a John McCain–Barack Obama-vitát. Azon az estén, akárcsak ma, a belpolitika volt a téma: a gazdaság, az adózási rendszer, az államadósság, az egészségügy, egyszóval minden, ami egy három hónapos látogatót, aki épphogy kinőtt a turistakorból, hidegen hagy. Hamar el is kalandozott a figyelmem, és csak néztem, másfél órán át, hogy milyen helyes a két, balkezes szenátor, ahogy ránk, balkezesekre jellemző módon kificamított csuklóval jegyzetelnek. Washington belügyei iránt most, négy évvel később erősebben érdeklődve sem lehetett figyelmen kívül hagyni, hogy a támadásra trenírozott, felhúzott búgócsigaként pörgő Romney milyen flottul fejezi ki magát a súgógépek nélkül szárnyaszegett Obama mellett. A vesztésre álló küzdő felemelkedéséért drukkoló amerikai sajtó egyértelmű győztesnek kiáltja majd ki. Odavannak az underdogsztorikért. De az egyáltalán nem jó kérdés, hogy ki nyerte az első elnökválasztási vitát tegnap Denverben. A Wall Street Journal washingtoni főszerkesztője, Gerald F. Seib jól mondja: „A kérdés helyesen úgy hangzik: ki milyen benyomást hagyott a nézőkben a vita során?” Amire azt válaszolom: Obama az önbizalomhiányos tanárét, Romney pedig az eminens diákét.

A szerző a Reuters hírügynökség munkatársa. A cikkben kifejtett álláspont a sajátja.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.