Húsz fotó Albániáról, ami azt is bemutatja, miért érdemes ebbe az országba utazni

Élet + Mód

A balkáni államok között is a maga nemében különleges ez az ország, ahol minden megvan a kellemes nyaraláshoz, vagy éppen a váratlan kalandokban bővelkedő utazáshoz.

Albániát már hosszú ideje felfedezték a turisták, jóllehet a magyar utazók körében nem a Balkán legnépszerűbb úticélja. Mi magunk október végén többedszerre, ezúttal egy hétre látogattunk oda, mert ki tudja, hogy a villámgyorsan változó világban meddig tapasztalhatjuk meg azt az autentikus, igazi balkáni miliőt, ami a térség jellegzetessége, és amit annyira szeretünk.

A Balkán a nem is olyan távoli múlt szörnyű háborúi és egyéb konfliktusai ellenére is rengeteget megőrzött kulturális sokszínűségéből; ma is láthatók a különböző történelmi korszakok emlékei az ókortól napjainkig, az építészet és a természet szépségei, a mienktől teljesen eltérő életmód sajátosságai. Ráadásul Albánia több évtizedes elzártságának köszönhetően jobban konzerválta ezeket.

Az ország fővárosa, Tirana repülővel alig egy és negyed óra alatt elérhető Budapestről, az árak pedig nem ostromolják az egeket, tehát egy albániai utazást viszonylag gazdaságosan ki lehet hozni. Cikkünkben húsz fotót mutatunk az országról, amelyet a Tirana–Elbasan–Fier–Vlora–Llogara-tengelyen jártunk be, ismert helyeket és félreeső tájakat egyaránt felkeresve. Albániában egyébként éppen az a legjobb, hogy az ország adottságai, hagyományai és viszonylagos fejletlensége miatt a mai napig lehet a szó szoros értelmében kalandosan utazni – bérelt autóval és tömegközlekedéssel egyaránt –, ez pedig semmihez sem hasonlítható élménnyé teszi az ott-tartózkodást.

(A képaláírásokhoz részben felhasználtuk Dienes Tibor: Albánia című könyvét 〈Bp., Hibernia, 2005〉.)

 
Tirana látképe. A szocializmus idején épült blokkházak és gombamód szaporodó üvegpaloták határozzák meg a városképet. Nagyvárosi nyüzsgés, elképesztő forgalom, egyszerre nyugati és balkáni állapotok jellemzik a bő félmilliós várost.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Tirana főtere, a Szkander bég tér (Szkander bég, más néven Kasztrióta György az albánok nemzeti hőse, történelmük legfontosabb alakja, a 15. században mintegy huszonöt esztendőn keresztül eredményesen küzdött a törökök ellen) jó példa arra, hogyan lehet tönkretenni egy karakteres, jellegzetes nagyvárosi főteret az igénytelen térkövezéssel és a mindenféle koncepciót nélkülöző várostervezéssel. Korábbi, 2005-2006-os albániai utazásunk alkalmával azt tapasztaltuk, hogy a teret még meghatározó épületei (nemzeti múzeum, opera, mecset, nemzeti bank stb.) uralták, hangulatához hozzátartozott a kaotikus autós és gyalogos forgalom. Mára az egész főteret letérkövezték, körülötte magasházakat, üvegpalotákat húztak fel. Ennek az eredményét mutatja a fotó: a kép közepén látható mecset és a mögötte alig kivehető óratorony már jóformán semmilyen jelentőséggel nem bír a tér látványa szempontjából, annyira elnyomja őket a mögéjük épített két modern magasház.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
A főtér egy másik részlete. Balra a nemzeti múzeum, jobbra az Intercontinental szálló. A kisebbik épület korábban is megvolt, a nagyobbik, 133,5 méter magas beton-acél tömböt jövőre adják át a tervek szerint.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Lakóépületek egy tiranai utcában. Semmiben sem különböznek egyes kelet-európai országok városainak blokkjellegű lakóházaitól.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Egykori bunker egy Tirana környéki erdőben. A bunkereket Albánia kommunista diktátora, Enver Hodzsa parancsára építették 1967 és 1986 között. Az volt az elképzelés, hogy ezeknek a vasbeton lövészépítményeknek a segítségével védik meg az országot az ellenségtől. Egyes becslések szerint 750 ezer volt belőlük Albánia-szerte. Miután jóformán lehetetlenség elbontani őket, bunkereket ma is látni utak mentén, földeken, hegyek oldalában, sőt, lakóházak kertjében. 
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Dél-Albánia egyik érdekes látványossága a 18. században épült ardenicai ortodox kolostor. Enver Hodzsa diktatúrája alatt állítólag úgy menekült meg a lerombolástól, hogy az akkori ortodox püspök meggyőzte a pártembereket, hagyják meg, mert a legenda szerint itt kötött házasságot Szkander bég 1451 májusában. A harangtornyot 1925-ben toldották az épülethez.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Tengerparti sétány Vlorában, Dél-Albánia legnagyobb városában. Vlora jelentős szerepet töltött be az albán történelemben. 1912-ben itt kiáltották ki az ország függetlenségét, 1920-ban kiűzték a várost birtokló olaszokat, majd amikor 1939-ben Vlora ismét olasz megszállás alá került, a lakosság folyamatos ellenállást tanúsított velük szemben (Vlorát ezért Hős Városnak is nevezik). Az 1997-ben kitört piramisjáték-botrány okozta zavargások egyik központja is Vlora volt.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Utcakép Vlorában, nem messze a belvárostól. Konténerek, szemét, törmelék, sitt, járhatatlan járda, összevissza futó vezetékek, arrébb viszont modern, új épületek. Ez a fotó igazából bármelyik albán városban készülhetett volna, annyira jellemző az országra, és annyira meghatározza a városképet mindenhol. 
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Az előzőhöz hasonló állapotok egy vlorai építkezés közelében. Bármennyire nehezen hihető, de ez is egy utca, a kép bal alsó sarkában látható szemetes, csatornaszagú vízfolyással, betontörmelékkel, betonfallal. A háttérben, a tengerpart felé modern lakóépületek, amelyek között ugyanúgy előfordulnak burkolatlan, szemetes, poros utcák, lepusztult földszintes, egyemeletes házak.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Az ókori alapukon nyugvó Kanina erőd maradványai a Vlora fölötti 380 méteres magaslaton, a hasonló nevű település közelében. A romjaiban is impozáns erőd elhelyezkedésénél fogva stratégiai jelentőséggel bírt, a Bizánci Birodalomhoz, majd a Szicíliai Királysághoz tartozott. Megtekintése belépőhöz kötött, habár nem úgy tűnik, mintha bárki is gondozná a területét, amelyen lovak, birkák legelnek a romok között.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Ha Vlorától délre a hegyeknek vesszük az irányt, mintegy 40 percnyi autózás után érjük el a Llogarai-hágót. Itt kezdődik az Albán Riviéra, az albán tengerpart legszebb szakasza. Ezek a hegyek már a Jón-tenger partján magasodnak (az Adria nagyjából Vloráig tart). Az 1027 méteren lévő hágó az Akrokerauni-hegyvidék része. A vonulat legmagasabb csúcsa a kép hátterében látható Cikës, 2045 méter.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Túra a hegyvonulat másik oldalán. A hágótól induló úton kellemes kirándulás tehető a közvetlenül a tengerpart fölötti Thanasit- és Gjipalit-hegyre (1384, illetve 1445 méter). Az oda-vissza mintegy 11 kilométeres túra gyerekekkel is teljesíthető.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Adótornyok a Llogarai-hágó fölött. A kép jobb szélén a Jón-tenger kéklik, a hágótól és a csúcsokról Korfu is látható.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Felhők kúsznak be az Akrokerauni-hegyvidék egyik mély völgye fölé. 
Fotó: A szerző felvétele
 

 
1445 méter magasan, a Gjipalit-hegy tetején. A Llogarai-hágóhoz vezető út a hegy és a szemközti hegyvonulat között húzódik. Baloldalt a 2018 méteres Qorres nevű csúcs.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Egészen más a táj Vlorától északra. Ez az érintetlen tengerpart a Dalan Beach. Megközelítése elég nehézkes: a legközelebbi településtől ugyan csak három kilométerre van, de az odáig vezető murvás, gidres-gödrös úton alacsony alvázú személyautóval csupán lépésben lehet haladni.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Dalan Beach tengervíz mosta homokkő sziklái egy szirt alatt. 
Fotó: A szerző felvétele
 

 
Ez az a pont, ahol az embert elfogja az érzés, hogy hetekig el tudna itt lenni. Kilátás az Adriai-tengerre a Dalan Beach melletti egyik magaslatról. A háttérben középen a Vlorával szemközti sziget, az egykor tengeralattjáró bázisként működő Sazan körvonalai.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
A dél-albániai Fier melletti Appolonia Régészeti Park az ország egyik leghíresebb kulturális látnivalója, egy ókori római romvárosból és egy bizánci ortodox temlomból, kolostoregyüttesből áll. A Szűz Mária-monostort a 13. században kezdték építeni, Albánia legszebb bizánci stílusú emlékművének tartják.
Fotó: A szerző felvétele
 

 
A romváros leglátványosabb építménye a Bouleterion (Tanácsház), homlokzatát hat márvány korinthoszi oszlop tartja. A Kr. u. 2. században épült.
Fotó: A szerző felvétele

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.