Az egyetemek (stb.) jövője

  • Kálmán C. György
  • 2013. február 8.

Első változat

Minek vacakolunk egyáltalán a közép- és felsőfokú oktatással? Csak nyeli a pénzt, és a megszerzett tudás semmit nem ér.

Ha már egyszer maga a miniszterelnök is arról panaszkodik, hogy az egyetemi diplomája nem elég a villanyszámla megértéséhez, akkor valóban nagy baj van a köz- és felsőoktatással.

Adódna a megoldás – egyben ígéretes kiút az egyetemek számára –, hogy számlaértelmezési szakot indítsanak (igazán magas színvonalon, a nemzetközi standardokat megcélozva: természetesen a gáz- és vízszámla is a törzsanyag része volna, a telefon-, mobil- és internethasználati számlák csak MA-szinten). De nem érdemes ezen a nyomvonalon haladni, radikálisabb lépésekre van szükség: magának a felsőfokú szaktudásnak a mítoszával is ideje volna leszámolni. Ezt kormányunk egy miniszteri kinevezéssel már meg is kezdte, és többé ne hagyjuk magunkat holmi diplomáktól félrevezetni – ugyan, hogyan is múlhatna Hoffmann Rózsa köz- és felsőoktatás-szervezési virtuozitása egy francia–orosz szakos tanári oklevélen, vagy vajon mi köze Matolcsy György nagyívű elképzeléseinek, minduntalan meglepetéseket okozó tevékenységének a Duna-parti közgazdaság-tudományt oktató intézményben eltöltött évekhez? A tudást legfőbb vezetőink, úgy tetszik, máshonnan kapják – hiszen tudvalevő, hogy a magyar diploma értéktelen, oktatási rendszerünk a végletekig lepusztult, kár is önteni bele a pénzt. Sorsára kell hagyni, kár kínlódni vele – más utat választunk.

Vissza a természethez.

Az egyetem (vagy akár a középfokú oktatás) nincs mélyen beágyazódva a magyarság nemzeti tudatába. Kiiktatása csakis azokat bánthatja, akik gyökereikkel nem kapaszkodnak elég mélyen a nemzeti televénybe, akik idegen minták követésében lelik kedvüket, akik mindenféle külföldi hóbortok importálásában érdekeltek. A magyar népi hagyományban – népdalainkban, népmeséinkben, táncainkban, hímzéseinkben vagy kopjafáinkban – nincs semmi nyoma a felsőoktatásnak. Azt is mondhatnánk, hogy ez nem része a magyar népléleknek (talán szoros kivételként itt a Debreceni Egyetem egy nyomát említhetnénk). Felszámolása – természetesen a fokozatosság elvét szem előtt tartva, és a köztisztviselők kiképzését teljesen külön kezelve – visszatérés a magyarság valódi természetéhez és hajlamaihoz.

Mire is kell nevelni a kisdedeket, majd a kamaszokat, ifjakat? A természet erre is megtanít bennünket: táplálékszerzésre, rejtőzködésre, kiadós pihenésre, szaporodásra egyházi áldással történő, házasságon belüli utódnemzésre. Persze emberi társadalomban élünk, az anyagi javak megtermelése kikerülhetetlen; noha hallottunk már olyat, hogy valaki nem nevelte a gyermekeit semmi mesterségre, szántásra-vetésre, ménesterelésre, csordaterelésre, villanyszámla-értelmezésre; ezt azonban helytelenítjük. De hát, lássuk be, nemzetgazdaságilag nem megengedhető, hogy erős, kisportolt tizenévesek ne vegyenek részt a magyarság anyagi alapjainak megteremtésében, akár 12 éves koruktól kezdve, hogy hájasodjanak és lúdtalpasodjanak huszonéves korukig tartó naplopásuk közben. Nem, az alapvető és legfontosabb tevékenységek jóval korábbi életkorban elsajátíthatók, és az eddig másra (középiskolára, egyetemre) használt épületek, infrastruktúrájukkal együtt, mérhetetlen mennyiségű összeszerelő üzemnek, diszkontáruháznak, esetleg lakóháznak, turisztikai látványosságnak, edzőterem-komplexumnak adhatnának helyet.

Zárhatnánk azzal, hogy az egyetemek és középiskolák jelenlegi rendszere oda kerül, ahol a helye van – a történelemkönyvek lapjaira; de hát ilyenek nem lesznek, minek. Ott az Alaptörvény, abban minden úgyis benne van.

Figyelmébe ajánljuk

A kis pénzrablás

  • - ts -

Gyakorlatilag másodpercre ugyanakkor járunk Németország történelmében, mint a Good bye, Lenin! hősei. Az ország még két részben van, de a fal már ledőlt, a tegnap még oly zord határőrök már csak az üstöküket vakargatják, s nézik, hogyan suhannak el a Barkasok.

Papírpapság

Tradíció és haladás – a művészetektől a politikáig évszázadok óta ez a kettő harcol egymással, miközben a békésebb időszakokban jinként és jangként egészíthetik ki a másikat.

Becsap

  • Kiss Annamária

Irtó hangosan, ajtócsapkodással és kiabálással kezdődik a Budaörsi Latinovits Színházban tíz éve színpadra állított, most pedig a Vígszínházra hangszerelt Liliomfi-előadás. Ifj. Vidnyánszky Attila rendezte, és Szigligeti Ede nyomán Vecsei H. Miklós írta a szövegkönyvet és a dalszövegeket.

Keserédes felelősség

A szülővé váló női művészek munkásságába rendszerint valamilyen módon beépül az anyaság témája. Ezt a műkritikusok és a kollégák rendszerint egyfajta kitérőnek tekintik, ami után a művész visszatérhet az „igazi” művészethez.

Egy tipikus NER-karrier

Magyar Péter fent említett sajtótájékoztatója után egy eddig viszonylag ismeretlen informatikai vállalkozó, Vertán György is a reflektorfénybe került, mivel Magyar azt állította, hogy volt felesége, Varga Judit, illetve volt barátnője, Vogel Evelin Vertántól kap „apanázst”, az egyik átutalással, a másik készpénzben. Mindez azért zajlik így, mert az üzletember Kubatov Gábor barátja.

A kezükben robbanhat föl

Egészen elképesztő, mi zajlik itt vasárnap délután óta, amikor Magyar Péter rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a Fidesz manipulált, részben mesterséges intelligencia segítségével előállított hangfelvételekkel lejáratókampányt indít ellene.

„Sorok kígyóznak”

A színházi rendezés mellett foglalkozik képzőművészettel, irodalommal, filmkészítéssel. A kijivi alkotó egészen 2013-ig sokszor dolgozott magyarországi színházakban rendezőként és – főképp Vidnyánszky Attila rendezéseiben – díszlettervezőként. Aztán visszatért hazájába, a háború kitörése is ott érte. Az ukrajnai színházi állapotokról kérdeztük.

Mindent a 25-re

Az Orbán-kormány továbbra is töretlen lelkesedéssel várja az új amerikai kormányzat hivatalba lépését. Pedig ez nemigen fogja segíteni a 2025-ös magyar költségvetés kulcsfontosságú sarokszámainak teljesülését.