Balog avat

  • Kálmán C. György
  • 2015. november 19.

Első változat

Tavaly ilyenkor avatta fel Balog Zoltán az ELTE második világháborús emlékművét – most egy könyvbemutatót és konferenciát nyitott meg.

Nemigen akartam már többet írni erről az ELTE-emlékműről, de kénytelen vagyok.

Egy éve, tavaly novemberben avatták fel azt az 1 centi széles, 200 méter hosszú bronzszalagot az ELTE Trefort-kerti kampuszában, amelyre a világháború idején meghalt egyetemi polgárok nevét vésték. Annak idején élesen kritizáltam az elképzelést: nagyon sok bajom volt vele, noha a szándék nemességét és a téglák fugáiban futó szalag ötletét sosem vitattam. Először is, azonosít, összemos minden halált (a katonákét, a nyilasokét, a munkaszolgálatosokét, az elhurcoltakét, a betegekét); tisztázás és különbségtétel helyett a megbékélő azonosítást választja. Másodszor: az emlékművet számos bravúros magyarázat veszi körül (szituálják, kontextualizálják, interpretálják fölöttébb  elegáns okfejtésekkel – ami nagyon helyes): de mindegyik mélyén ott a közösség eszméje, olyan illuzórikus (hogy ne mondjam: hazug) kép, amelynek értelmében ezek a halottak mind az egyetemi közösséghez tartoztak volna, és a nekik történő emlékállítás ezt a közösséget mintegy újra megteremtené. Harmadszor: a szervezők minden szándékuk ellenére belekerülnek az emlékmű-állítási düh kontextusába, s úgy tűnik fel, hogy az egyetemi megemlékezés a Szabadság téri agyrém ellenében készült el: nem túllép rajta, hanem opponálja azt. Negyedszer: a hivatalosság aligha megkerülhető ilyenkor, s ha az egyetemi vezetéssel való együttműködés még csak-csak lenyelhető, kényszerűen elfogadható, az már igencsak véleményes, hogy a kormányzat (és a tőle érkező holokausztemlékév-pénz) rendjén van-e.

false

Szóval, felavatták az emlékművet. El kell ismernem, a bronzszalag nem hivalkodó, nehéz is észrevenni, nincs benne semmi tolakodó, monumentumszerű. A megvalósítás (ha nem volna a fenti – legalább – négy kifogásom) valóban ötletes és visszafogott. Az avatáson Balog Zoltán mondott nagy ívű beszédet, a kormányzat kicsit sütkérezett az egyetemi közegben, büszkén könyvelte el az emlékév nagy teljesítményei közé, mindenki boldog volt. Az egyetemi emberek elégedetten dorombolva lenyelték, hogy ez az ember verte, veri szét a közoktatást meg a felsőoktatást – de hát pénzt adott az emlékműre, ilyen apróságokat nézzünk el neki.

Balognak most újra alkalmat adtak a szereplésre. Az avatás első évfordulójára megjelent egy könyv (az emlékműről szóló konferencia írásait és az ötletpályázat anyagait gyűjtötték össze), ennek a bemutatójára és az ehhez kapcsolódó újabb konferenciára hívták meg a minisztert. Ezen már nem is volna érdemes háborogni, bevált csapaton ne változtass, összemelegedtek ők a Zolival, hátha lesz valami nyoma a nagy barátságnak a költségvetésben is. Csakhogy szolgánknak, a magyar emberek miniszterének volt képe fél órát késni, és csak akkor kezdte meg beszédét (mondanom sem kell: nagy ívű volt). Az egyetemi emberek, akik nyilván páros lábbal rúgják ki azt a hallgatót, aki saját előadásáról akár csak öt percet is késik, szolgánkat nem utasították rendre, úgy tettek, mintha megaláztatás és arcátlanság nem történt volna.

Nem sorolom Balog bűneit. Ennek az embernek a számára a kultúra Fekete György és Kerényi Imre; ő az, aki úgy adott pénzecskét az ELTE-emlékműre, hogy közben a Szabadság téri Gábriel-borzalom felállítását engedélyezte; aki az antiszemita Prohászka szobrát is avatta; ő az, akinek a nevét a legkártékonyabb, legrombolóbb kormánytagok között tartják majd számon; az oktatás ügyéről már szóltam; és emlékszünk még a gyerekvacsoráztatásra?

Tudom, az egyetem érdeke. Tudom, mindenkivel szóba kell állni (már akinek van gyomra hozzá). Politikai játszmák, az események önmozgása, kivédhetetlen ajánlatok satöbbi. De azt hiszem, még egy kicsit nagyobb a baj. Az emlékműből – éppen amiatt, hogy állami pénzből készült, hogy avatható tárgyként koncipiálták, hogy hazug összebékülést és közösségiséget akar sugallni –  következik Balog Zoltán. Míg sokan meghatódva töprengenek a szalag sokféle üzenetén, méláznak az „emlékezetpolitikán” és az egyetem összetartó erején, addig nem törődnek azzal, hogy már a nyakukon tekergőzik, nyálkásan, vigyorogva és sziszegve egy rossz szagú szörnyeteg.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.