Kiragadva

  • Kálmán C. György
  • 2015. december 20.

Első változat

Nagy – és jogos – a felháborodás Kövér László beszédének egy kis részlete miatt. Holott a környezetet is érdemes megvizsgálni.

Elmúlt pár nap, most gondoljuk át kicsit nyugodtan ezt a Kövér László-dolgot.

Olvasom a Mandiner publicistájának kirohanását, aki a Kövért illető kritikákat egyenesen a kuruc.infótól kölcsönzött „liberálfasiszta” szóval jellemzi; szinte szóhoz sem jut mélységes felháborodásában, hogy valakik elfogadhatatlannak tartják a házelnök szavait. Hallom a Klubrádió műsorvezetőjének keserves viaskodását és kínos semmitmondását, amikor kormánypárti hallgatói arról győzködik, hogy Kövér csak egy magánvéleményt fogalmazott meg, és hogy a család szentségében, a bő gyermek- és unokaáldásban semmi rossz nincs.

Teljes a zavar.

Ezúttal azért, mert mindenki csak a beszéd egyetlen részletére összpontosít: hogy Kövér szerint az a nő valódi önkiteljesítése, ha gyermeket szül – a „konzervatív” felháborodik azon, hogy egyesek ezt a mondatot támadni merészelik, az „ellenzéki” meg mintha nem találna fogást rajta. Most joggal lehet állítani, hogy „kontextusából kiragadták” a házelnök néhány mondatát.

Kövér beszél - a kép nem a helyszínen készült!

Kövér beszél - a kép nem a helyszínen készült!

Fotó: MTI

Kövér beszédének ez is nagyon lényeges része volt, de a lényeg az egész volt: legalábbis a közvetlen környezettel együtt tekintve volt igazán gyomorforgató ez a pár mondat.* Fogalmazzuk át egy kicsit, hogy jobban lássuk a szerkezetét.

A szónok, nevezzük K-nak, arról beszél, hogy szörnyű jeges vihar dühöng, egyidejűleg hurrikán és trópusi eső, elviselhetetlen forróság és csontig hatoló sarki hideg. Odakint zombik, orkok, boszorkányok és vérfarkasok randalíroznak, kart karba öltve áldozatra lesnek. A leghelyesebb ezért, folytatja a szónok, és mi ezt szeretnénk, ha valamennyien behúzódnánk a kandalló mellé, pamutzokniban mézes teát kortyolgatnánk.

Nos, a kandalló szűretlenül engedi ki az égésterméket, és energiahatékonysági szempontból sem makulátlan; a pamutnál sokan jobban szeretik a nejlonzoknit (olcsóbb, nem szöszöl, és könnyebben mosható); és a mézes tea helyett is mást választanának. Szóval heves vitát lehet folytatni arról, hogy az elképzelt és vágyott idill megfelel-e valamennyiünk ízlésének (nem, nem felel meg), és hogy jól teszi-e K úr, hogy mintegy előírja, sugallja, erősen javasolja, hogy mi volna nekünk jó, mire kellene törekednünk. Beledumál a szabad kandalló-, zokni- és teahasználatunkba.

A vita most ekörül zajlik. Nem mondom, hogy K úr ne volna bunkó, előítéletes és agresszív, hogy egy fikarcnyival is felülemelkedne a sarki krimó színvonalán, s hogy – ezért – ne volna okunk felháborodni rajta. De talán nem szabadna elfeledkezni mindarról, amit előtte-utána mond.

Ilyenkor legalábbis meg kell kérdezni, igaz-e, amit a szónok a zord időjárási viszonyokról mond, meg hogy tényleg veszedelmes zombik (stb.) garázdálkodnak-e odakint. De ha kissé alaposabbak vagyunk, még azt is megkérdezhetjük, léteznek-e egyáltalán zombik (stb.) bárhol a tapasztalati világban. Azon aztán volna mit kötözködni, kételkedni, támadni. A családi idill nyomatása ugyanis a fenyegető külvilág kontextusában igazán érdekes. Ennek kulcsszavai: Soros, nyitott társadalom, gender, liberalizmus, menekültek (barbárok, betelepülő hordák), globalizmus: ez az, amit „nem akarunk”, ami szembemegy „a mi” értékeinkkel és kultúránkkal.

Ezt kéne boncolgatni, akár az egyes mondatokat is: elhangzik először Soros neve (erre már ugrik a célközönség – itt főleg a kongresszus küldötteire kell gondolnunk); pontosításként a „nyitott társadalom” kategóriája – nehéz ügy, mert a hallgatóság nagy részének fogalma sincs, miről beszél a szónok, és még az is megtörténhetne, hogy valakiben rokonszenv ébred; tehát gyorsan (és sietve megspórolva a gondolkodást vagy az ismerethiány felismerését) a „nyitott” és a veszedelmesen sebezhető azonosítása következik. Soros olyasmit akar, ami nyílt ugyan, de éppen ezért gyenge. Pfuj. Eddig sem olvastunk semmit erről, de most már nem is fogunk, értjük a gaz pénzember mesterkedését. Majd jön a „gender” (szigorúan g-vel ejtve, magyarok vagyunk, a nemjóját), rögtön a „genderőrület” összetételben – aki éppen csak harangozni hallott erről, az is pillanatokon belül eligazodik: nemcsak hogy „őrület”, de valami buziság is, nőies férfiak, férfias nők. Pfuj.

És így tovább. A menekültekig és a „betelepítésig”, meg Európáig (amihez elég fura a viszonyunk: hanyatlik, tönkremegy, globális lesz – ahelyett, hogy „nemzeti” lenne –, elveszíti kereszténységét – ugyanakkor hozzá tartozunk, része vagyunk). Bőven lenne mire rákérdezni, kivesézni, kiröhögni, és egyáltalán nem ártatlan dolgok; sőt hozzájuk képest a szülős betét egyszerű és kevésbé érdekes.

Kövér beszéde rémületes, buta és (Európa, a nyitott társadalom, az egyenjogúság és a menekülők ellen) uszító beszéd volt. Ne ragadjunk ki belőle egyetlen kis részletet, az egész megérdemli a figyelmünket.

 


 

* Az egészet én sem láttam, arra támaszkodom, amit a 444.hu közölt.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.