Az enyészet csodái

  • Kálmán C. György
  • 2015. augusztus 22.

Első változat

Sokan, sok mindennel kapcsolatban azon töprengenek, hogy – egyszer, majd – mit kell tenni azzal, amit ez a rendszer itthagyott. Bizonyos esetekre van megoldásom.

Nagyon régen mesélte egy kedves kollégám, aki kénytelen volt az egyetemen magyar irodalomtörténetet tanítani külföldi (főként vietnami) diákoknak, hogy általában nem volt nehéz dolga, de akkor bizony nagyon megizzadt, amikor az enyészet szó jelentését kellett (volna) valahogyan elmagyarázni. Most, hogy az interneten kutakodhatna, nem volna könnyebb dolga: az egyik hely szerint például egyszerűen „megsemmisülés”; másutt „elmúlás, pusztulás”; a Wikipédián nincs. De valahogyan beleérezzük a természet lassú emésztő erejét, sőt talán még a tenyészet (burjánzás, elszaporodás) szó is felötlik bennünk: esetleg olyan lassú halál, ami együtt jár azzal, hogy más dolgok (lények) egyúttal keletkeznek.

Volt egy nagyon érdekes beszélgetés a Klubrádióban (Rózsa Péter vezetésével, meghallgatható itt és itt), ahol Mélyi József és a vendége, Péterfy Gergely azon tűnődtek: mi is volna a Szabadság téri gábrieles emlékmű megfelelő sorsa. Ha. Ha majd egyszer. Mert egyszer úgyis.

Mélyi nem nagyon lelkes a szoborpark ötletétől, de még mindig jobbnak tartja, mint a rombolást – legszívesebben a rossz, káros, hazug köztéri alkotásokat nem pusztán poénkiállításon, hanem komoly feldolgozás tárgyaiként látná viszont, a közönségtől nem elzárva, de alapos elemző munkát, megőrzést és bemutatást is biztosító színtéren. A szobrok (így a Szabadság téri mű) megsemmisítését Péterfy sem tartja jó ötletnek – ő viszont olyan áttervezést javasolna, amely mintegy idézőjelbe teszi, kinevetteti, komolyan vehetetlenné alakítja a művet. Nem könnyű feladat, de hátha valaki képes volna erre.

A beszélgetésnek ebben a szakaszában tehát három lehetőség körvonalazódott: megsemmisítés; elmozdítás; átértelmezés. Szeretnék javasolni egy negyediket – ez volna az enyészet.

Számos érvem van. Egyrészt: a legolcsóbb megoldás. Semmit nem kell csinálni – pontosabban: elszántan a semmit kell csinálni. Semmi tereprendezés, takarítás, tisztogatás – át kell engedni a szoborcsoportot a természet pusztító erejének. Másrészt: Budapesten fájóan kevés a zöldfelület. Még kevesebb a természetes, magától alakuló, dús növényzetű terület. Harmadrészt: a főváros lakóit közösségi tevékenységre sarkallná. Ki-ki hozna pár marék termőföldet, fűmagot, borostyánt, örömmel nézné a város népe, hogy lepi el lassan a moha Gábrielt meg a sast, hogy lesz ligetből lignit.

Kellene egy kis kezdő lökés, persze: munkálkodhatnának a gerillakertészek, a megunt húsvéti nyusziknak, hörcsögöknek, kóbor macskáknak is volna helyük. Sokan szívesen locsolnák az emlékművet (pláne trágyáznák), legalább néhány helyen fel kellene verni a burkolatot (a többit a gyökerek elintéznék), és ha kedvező az időjárás, hamar csodálatos városi oázis alakulna ki, ahol a volt szobornak már csak a körvonalai sejlenének fel. Gazdag élővilág venné át az uralmat a tér közepén, játszi mókusokkal, mélabús vakondokkal, élénk színű mohával, virágokkal, egyre terebélyesebb fácskákkal.

Hát nem volna szép? Senkit nem érdekelne már az egyre kevésbé látszó szobor, vidám gyülekezőhellyé válna a tér, a szabadság terévé. Az enyészet, aminek átadnánk a rég elfeledett nevű szobrász valahai, ismeretlen rendeltetésű művét, az új élet diadalát hirdetné. Hű, de szép gondolat, magam is meghatódtam.

De ha már itt tartunk. Nemcsak a szoborral lesz baj (ha, ha majd egyszer, mert egyszer úgyis): van persze, amit kíméletlenül le kell majd rombolni, van, amit át kell helyezni, a kinevetés meg már most folyik. Ne feledkezzünk majd meg akkor sem a negyedik lehetőségről, az enyészetről. Például a Magyar Művészeti Akadémiát sem felszámolni, sem áthelyezni nem lehet – az enyészetnek kell átadni, némi segítséggel. Sorsára kell hagyni, éljen meg, ahogy tud (persze állami pénzt ne kapjon, ahogyan – hosszú távon – egyetlen hasonló egylet se), szép lassan úgyis széthullik, elindul a bomlás, felveri a gaz; annyi ilyen kis értelmetlen hobbitársaság van (benne mindig egy-két jóravaló, sőt kiváló emberrel), elfér az MMA is. Sosem lesz olyan szívderítő látvány, mint – reményeim szerint – a majdani Szabadság téri emlékmű, de nem szúr szemet.

És lehet tovább gondolkodni: az enyészetnek nagy a hatalma, és csodákat hozhat létre.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.