Hős (Szókommentárok 1.)

  • Kálmán C. György
  • 2013. január 16.

Első változat

Vázlatos leszek és önismétlő.

A doni hadsereg vereségének évfordulóján történészek konferenciát rendeztek, az MTA BTK, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Páva utcai Holokauszt Emlékközpont és a Magyar Történeti Társulat szervezésében.

Volt olyan történész, aki szerint „nem lehet felelőtlen tettként értékelni a 2. magyar hadsereg Don-kanyarba küldését”, mások azt fejtegették, hogy a 2. magyar hadsereg „megkapott mindent, amit meg lehetett kapni”; nem vagyok történész, ezért mindehhez nem szólnék hozzá – laikusként csak azon méláznék, de ezen vitázzanak majd a szakemberek, hogy mit is nevezünk felelőtlenségnek. Mit, mennyit kell tudni ahhoz, hogy egy döntés ne legyen felelőtlen; hol az óvatosság és a felelősség, a felelősség és a felelőtlenség határa? Kellett-e (lehetett-e) ismerni az időjárási viszonyokat, a felszerelések strapabírását, a katonák kiképzettségét – és mindez mennyire szorosan függ össze a katonai döntések felelősségével?

A Holokauszt Emlékközpont igazgatója a tudósítás szerint főként a Hadtörténeti Intézet és Múzeum teljesítményét értékelte (nagyra), és saját intézményéről beszélt, végül kifejtette: „a Don-kanyarban végbement harcok kapcsán »hősi kiállásról kell beszélni«, ugyanakkor a veszteséget is hivatástudattal kell feltárni.”

Na, ehhez azért – mint magyar anyanyelvű és a szavakkal, jelentésükkel hivatásszerűen foglalkozó olvasónak – volna egy pár szavam.

Vagy tizenhárom évvel ezelőtt írtam erről ugyanitt (akkor még: ezeken a hasábokon). Akkor arra szerettem volna felhívni a figyelmet – szégyenszemre idézem magamat –, hogy az akkori kurzus (és katonai és egyházi) gondolkodása számára „értelmetlen öldöklés, felesleges vérontás, ártatlanok lemészárlása, ágyútölteléknek való kivezénylés, besorozott szerencsétlenek porig alázása és vágóhídra vitele: ilyen nincs. Szent ügy van, hon és haza van, hősiesség és odaadás van, nemzeti érzés és önfeláldozás. Aki a szívüknek kedves, akit szánnak, aki mellett ki akarnak állni, az feltétlenül hérosz, minimum. A német katonák a magyar nyilasokkal karöltve Magyarországért harcoltak; a doni hadsereg édes hazánkért fagyott össze és vérbe. A kiszolgáltatott, esélytelenül a biztos halálba hajszolt ezrek, százezrek: hősök.” – Ma sem mondanék mást.

Hogy valakit hősnek nevezzünk, ahhoz kell néhány feltétel – nem mindenki hős, akit legyilkolnak, megcsonkítanak, odavész, elpusztul. Önkéntesség, saját elhatározás, ez a minimum; meg cél, amelyben hisz valaki, meggyőződés saját igazságunkról, eszmény, amiért sok mindent (esetleg életünket is) feláldoznánk. Márpedig ha valaki „asztal”-nak nevezi a szokásosan ezzel a névvel illetett tárgyat, nem gyanakszunk hátsó szándékra – de miért nevezi valaki „hősnek” azokat, akik szerencsétlen, szomorú sorsú áldozatok? Röviden: két oka van erre. Egyrészt gesztust gyakorol a halottak emlékét őrző leszármazottaknak, s az igazságot beáldozza a kegyeletért. Szép és olcsó. Másrészt célt, értelmet, eszményt tulajdonít annak a harcnak, amely ennyi ember vesztét okozta: tisztelettel adózik annak a kornak, annak a rezsimnek, amely már a maga idejében is hőst fabrikált a nyomorultan elpusztultakból, hogy magát minél dicsőbbnek mutathassa.

Azért ezt – legalább ezt – érdemes észrevenni.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.