Hős (Szókommentárok 1.)

  • Kálmán C. György
  • 2013. január 16.

Első változat

Vázlatos leszek és önismétlő.

A doni hadsereg vereségének évfordulóján történészek konferenciát rendeztek, az MTA BTK, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Páva utcai Holokauszt Emlékközpont és a Magyar Történeti Társulat szervezésében.

Volt olyan történész, aki szerint „nem lehet felelőtlen tettként értékelni a 2. magyar hadsereg Don-kanyarba küldését”, mások azt fejtegették, hogy a 2. magyar hadsereg „megkapott mindent, amit meg lehetett kapni”; nem vagyok történész, ezért mindehhez nem szólnék hozzá – laikusként csak azon méláznék, de ezen vitázzanak majd a szakemberek, hogy mit is nevezünk felelőtlenségnek. Mit, mennyit kell tudni ahhoz, hogy egy döntés ne legyen felelőtlen; hol az óvatosság és a felelősség, a felelősség és a felelőtlenség határa? Kellett-e (lehetett-e) ismerni az időjárási viszonyokat, a felszerelések strapabírását, a katonák kiképzettségét – és mindez mennyire szorosan függ össze a katonai döntések felelősségével?

A Holokauszt Emlékközpont igazgatója a tudósítás szerint főként a Hadtörténeti Intézet és Múzeum teljesítményét értékelte (nagyra), és saját intézményéről beszélt, végül kifejtette: „a Don-kanyarban végbement harcok kapcsán »hősi kiállásról kell beszélni«, ugyanakkor a veszteséget is hivatástudattal kell feltárni.”

Na, ehhez azért – mint magyar anyanyelvű és a szavakkal, jelentésükkel hivatásszerűen foglalkozó olvasónak – volna egy pár szavam.

Vagy tizenhárom évvel ezelőtt írtam erről ugyanitt (akkor még: ezeken a hasábokon). Akkor arra szerettem volna felhívni a figyelmet – szégyenszemre idézem magamat –, hogy az akkori kurzus (és katonai és egyházi) gondolkodása számára „értelmetlen öldöklés, felesleges vérontás, ártatlanok lemészárlása, ágyútölteléknek való kivezénylés, besorozott szerencsétlenek porig alázása és vágóhídra vitele: ilyen nincs. Szent ügy van, hon és haza van, hősiesség és odaadás van, nemzeti érzés és önfeláldozás. Aki a szívüknek kedves, akit szánnak, aki mellett ki akarnak állni, az feltétlenül hérosz, minimum. A német katonák a magyar nyilasokkal karöltve Magyarországért harcoltak; a doni hadsereg édes hazánkért fagyott össze és vérbe. A kiszolgáltatott, esélytelenül a biztos halálba hajszolt ezrek, százezrek: hősök.” – Ma sem mondanék mást.

Hogy valakit hősnek nevezzünk, ahhoz kell néhány feltétel – nem mindenki hős, akit legyilkolnak, megcsonkítanak, odavész, elpusztul. Önkéntesség, saját elhatározás, ez a minimum; meg cél, amelyben hisz valaki, meggyőződés saját igazságunkról, eszmény, amiért sok mindent (esetleg életünket is) feláldoznánk. Márpedig ha valaki „asztal”-nak nevezi a szokásosan ezzel a névvel illetett tárgyat, nem gyanakszunk hátsó szándékra – de miért nevezi valaki „hősnek” azokat, akik szerencsétlen, szomorú sorsú áldozatok? Röviden: két oka van erre. Egyrészt gesztust gyakorol a halottak emlékét őrző leszármazottaknak, s az igazságot beáldozza a kegyeletért. Szép és olcsó. Másrészt célt, értelmet, eszményt tulajdonít annak a harcnak, amely ennyi ember vesztét okozta: tisztelettel adózik annak a kornak, annak a rezsimnek, amely már a maga idejében is hőst fabrikált a nyomorultan elpusztultakból, hogy magát minél dicsőbbnek mutathassa.

Azért ezt – legalább ezt – érdemes észrevenni.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.