Hős (Szókommentárok 1.)

  • Kálmán C. György
  • 2013. január 16.

Első változat

Vázlatos leszek és önismétlő.

A doni hadsereg vereségének évfordulóján történészek konferenciát rendeztek, az MTA BTK, a HM Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Páva utcai Holokauszt Emlékközpont és a Magyar Történeti Társulat szervezésében.

Volt olyan történész, aki szerint „nem lehet felelőtlen tettként értékelni a 2. magyar hadsereg Don-kanyarba küldését”, mások azt fejtegették, hogy a 2. magyar hadsereg „megkapott mindent, amit meg lehetett kapni”; nem vagyok történész, ezért mindehhez nem szólnék hozzá – laikusként csak azon méláznék, de ezen vitázzanak majd a szakemberek, hogy mit is nevezünk felelőtlenségnek. Mit, mennyit kell tudni ahhoz, hogy egy döntés ne legyen felelőtlen; hol az óvatosság és a felelősség, a felelősség és a felelőtlenség határa? Kellett-e (lehetett-e) ismerni az időjárási viszonyokat, a felszerelések strapabírását, a katonák kiképzettségét – és mindez mennyire szorosan függ össze a katonai döntések felelősségével?

A Holokauszt Emlékközpont igazgatója a tudósítás szerint főként a Hadtörténeti Intézet és Múzeum teljesítményét értékelte (nagyra), és saját intézményéről beszélt, végül kifejtette: „a Don-kanyarban végbement harcok kapcsán »hősi kiállásról kell beszélni«, ugyanakkor a veszteséget is hivatástudattal kell feltárni.”

Na, ehhez azért – mint magyar anyanyelvű és a szavakkal, jelentésükkel hivatásszerűen foglalkozó olvasónak – volna egy pár szavam.

Vagy tizenhárom évvel ezelőtt írtam erről ugyanitt (akkor még: ezeken a hasábokon). Akkor arra szerettem volna felhívni a figyelmet – szégyenszemre idézem magamat –, hogy az akkori kurzus (és katonai és egyházi) gondolkodása számára „értelmetlen öldöklés, felesleges vérontás, ártatlanok lemészárlása, ágyútölteléknek való kivezénylés, besorozott szerencsétlenek porig alázása és vágóhídra vitele: ilyen nincs. Szent ügy van, hon és haza van, hősiesség és odaadás van, nemzeti érzés és önfeláldozás. Aki a szívüknek kedves, akit szánnak, aki mellett ki akarnak állni, az feltétlenül hérosz, minimum. A német katonák a magyar nyilasokkal karöltve Magyarországért harcoltak; a doni hadsereg édes hazánkért fagyott össze és vérbe. A kiszolgáltatott, esélytelenül a biztos halálba hajszolt ezrek, százezrek: hősök.” – Ma sem mondanék mást.

Hogy valakit hősnek nevezzünk, ahhoz kell néhány feltétel – nem mindenki hős, akit legyilkolnak, megcsonkítanak, odavész, elpusztul. Önkéntesség, saját elhatározás, ez a minimum; meg cél, amelyben hisz valaki, meggyőződés saját igazságunkról, eszmény, amiért sok mindent (esetleg életünket is) feláldoznánk. Márpedig ha valaki „asztal”-nak nevezi a szokásosan ezzel a névvel illetett tárgyat, nem gyanakszunk hátsó szándékra – de miért nevezi valaki „hősnek” azokat, akik szerencsétlen, szomorú sorsú áldozatok? Röviden: két oka van erre. Egyrészt gesztust gyakorol a halottak emlékét őrző leszármazottaknak, s az igazságot beáldozza a kegyeletért. Szép és olcsó. Másrészt célt, értelmet, eszményt tulajdonít annak a harcnak, amely ennyi ember vesztét okozta: tisztelettel adózik annak a kornak, annak a rezsimnek, amely már a maga idejében is hőst fabrikált a nyomorultan elpusztultakból, hogy magát minél dicsőbbnek mutathassa.

Azért ezt – legalább ezt – érdemes észrevenni.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?