Idegen toll

  • Kálmán C. György
  • 2012. augusztus 25.

Első változat

Ezt most egyszerűen lenyúlom, szebben úgy mondják: idegen tollakkal ékeskedem, nem tagadom.

A Literatura című irodalomtudományos szakfolyóiratot, gondolom, elég kevesen olvassák (ezt persze helytelenítem); ősszel jelenik meg majd az a szám, amelyik a 80 éves írót, szemiotikust, irodalomtörténészt és még ki tudja, hány területen jeleskedő Umberto Ecót köszönti. E szám részére írta a kiváló filozófus és italianista, Kelemen János azt a tanulmányt, amelyből most idézek. Az írás Eco kisebb (publicisztikai) írásairól szól, és Kelemen említi a Berlusconi-rendszert bíráló Eco-cikket.
„Eco az itáliai mediatikus populizmus rezsimkísérletét leírva egy sor olyan stratégiát és technikát azonosított, amely lehetséges vagy csírájukban már létező rezsimek egész típusára jellemző. Ezek közé tartozik például a média teljes elfoglalása; a politikai propaganda reklámmodellje; az általános értékek monopolizálása és egy párt sajátjaként való feltüntetése; a párt, az ország, az állam érdekeinek cégérdekekkel való azonosítása és az ezen alapuló kormányzás. Más technikák mellett idetartozik a kisajátított közbeszéd triumfalizmusa és a paradox módon vele együtt járó viktimizmus is, mely utóbbira talán érdemes kitérnünk. Itáliát tekintve visszamehetünk Mussoliniig, aki az Abesszínia megtámadását követő szankciókra hivatkozva nemzetközi összeesküvés áldozatának tüntette fel Olaszországot, vagy az olasz faj felsőbbrendűségét hangoztatva arról panaszkodott, hogy a többi nép megveti az olaszokat. A régi és a mai példák alapul szolgálnak ahhoz az eléggé plauzibilis általánosításhoz, hogy »minden nacionalista és populista rajongás feltételezi a folytonos frusztráció állapotának kultiválását«, s hogy a törvényszegéseket mindig egy ellenünk elkövetett igazságtalansággal kell indokolni.”
Ennyi elég is.
Kelemen angyalian ártatlan képpel ad számot a nagy olasz tudós aktuálpolitikai fejtegetéseiről. Mintha semmi közünk nem volna hozzá. Olaszország messzire van. Honi soit qui mal y pense – huncut, aki rosszra gondol. Naná.
(Még csak annyit tennék hozzá, hogy nemcsak Ecót, hanem Roland Barthes-ot és Pierre Bourdieu-t is kell olvasni, sokat, egyre többet. Vannak olyan tudósok, akiket nagyon is érdekel a körülöttük lévő világ, éles szemmel veszik észre a csalásokat, csúsztatásokat, mitológiákat, az ideológiai [hagy]mázt; ráadásul szikrázik a szellem, átsüt a szenvedély, sodor a humor. Éljen soká a nyolcvanéves.)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.