Automatizáljunk

  • Kálmán C. György
  • 2014. január 15.

Első változat

A közrádió – a téli olimpiával kapcsolatban – nagy ívű külpolitikai elemzést közölt „a világok harcáról”. Az efféle gondolatfutamokat automatizálni kellene.

Nem hallgatom az úgynevezett „közszolgálati” rádiókat, nem is kerestem vissza a műsort, de megbízható forrás mesélte, hogy múlt szombaton a téli olimpiáról szóló műsorban ilyesmi hangzott el. Az olimpia a közrádió szerint voltaképpen világok, kultúrák harcáról szól. Oroszország és Putyin az egyik világ – éspedig: a konzervativizmus világa. Ezzel szemben Európa a hanyatló Nyugat világa, ahol a másság tiszteletét és a multikulturalizmust állítják a középpontba meg az „emberi jogokat” (és itt állítólag hallani lehetett, hogy ezt a szókapcsolatot idézőjelben mondják). Az orosz föld azért van veszélyben, mert Szaúd-Arábián keresztül valójában az amerikaiak pénzelik a terroristamerényleteket, és ezekkel akarják Putyint lehetetlenné tenni. Holott Putyin engedékenysége páratlan: még a tüntetéseket is engedélyezi Szocsiban (a kijelölt helyeken), ámde semmi nem elég a dekadens nyugatiaknak. Putyinnal az a fő bajuk, hogy szorgos templomjáró, és hogy Oroszországban törvénybe foglalták „a homoszexualitás reklámozásának" tilalmát.

Putyin és Medvegyev Szocsi közelében

Putyin és Medvegyev Szocsi közelében

Fotó: MTI/EPA

Mielőtt (vagy miután) a kedves olvasó sikoltozni kezd, és megpróbálja felfejteni a bonyolult összeesküvés-elmélet megannyi gyanús szálát – hadd nyugtassam meg: nem érdekes, hogy ebből mennyi az „igazság”, mint ahogyan azzal sem vagyunk beljebb, ha mindennek az ellenkezőjét mondjuk el: hogy a Nyugat nem hanyatlik, Putyin csak nagyon sajátos értelemben „konzervatív” (amennyiben mindenáron meg akarja őrizni a hatalmát) és így tovább. Tökmindegy. Ennek az okfejtésnek nem értelme, hanem funkciója van; másképpen szólva, persze, hogy nincs értelme, de a célnak megfelel. A cél pedig az, hogy akiket aktuálisan a barátunknak hiszünk, azt mindenféle kitüntető jelzőkkel ruházzuk fel („konzervatív”), akit pedig rühellünk, azt áztassuk el („terrorista”). Ha fordul a világ (mondjuk durván emelik az oroszok az energiaárakat, vagy kinéz egy kiadós segély a szaúdiaktól), akkor a nemzeti eszme igazi őrzői Rijádban fognak székelni, a Putyin-féle féktelen és elvtelen tolerancia (Hodorkovszkij! Pussy Riot!) megkapja a magáét.

Mint ahogyan olvasóim megszokhatták, most is hanyatt-homlok rohannék én nemzetünk kormányának megsegítésére. Hogy a külpolitikai tárgyú kommunikáció zökkenőmentesebb legyen, egy egyszerű automatát javaslok, kezdő számítógépes szakember seperc alatt megírja hozzá a programot. Mindössze jól kiválogatott és megfelelően csoportosított elemekre van szükség, amelyeket a kellő pillanatban egymás mellé kell helyezni. Az egyik csoport országnevekből és országcsoportok elnevezéseiből állna (Oroszország, USA, Európai Unió, arab országok, a volt keleti blokk stb.); a másik pozitív értékekből (konzervativizmus, nemzeti elkötelezettség, a nemi tévelygések megtorlása, jogos szabadságharc, szilárd közrend stb.); egy harmadik pedig a negatívumokból (emberi jogok, zűrzavar, terrorizmus, tolerancia, hanyatlás, értékválság, multikulturalizmus). Kellenek még persze igék (elősegít, támogat, középpontba állít, szít, elnyom, félresöpör, feladásra kényszerít) és ezeket módosító határozók (titokban, nyíltan, furfangos módon, erőszakosan, közmegegyezéssel, mindenki megelégedésére, odaadással, a háttérben stb.). Az ügyes programozó remek mondatokat (s kis bütyköléssel nagy ívű gondolatmeneteket) hozhat létre egyetlen gombnyomással: „A nemi tévelygések megtorlása révén az arab országok megharcolnak a volt keleti blokk értékválságos világával.” Vagy: „Az Európai Unió zűrzavara élesen szemben áll a kaukázusi régió országainak közmegegyezéses nemzeti elkötelezettségével.” És így tovább.

A számlaszámot majd küldöm.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.