Kudarc

  • Kálmán C. György
  • 2013. június 3.

Első változat

Nem tudom, ez így elhangzott-e, vagy csak blikkfangos újságírói összefoglaló: „A rendszerváltás kudarc, gazdasági és társadalmi újratervezésre van szükség – ebben értettek egyet az Ökopolisz Alapítvány vasárnapi budapesti konferenciájának »sztárfellépői«”, mármint Sólyom László, Róna Péter és Ángyán József.

Mindenesetre szomorú.

Ez a szöveg nagyjából a kilencvenes évek eleje óta – tehát épp a rendszerváltás idejétől – ismert, más és más formában: a még lezáratlan rendszerváltás szlogenjétől a félresiklott rendszerváltásig, vagy akár addig, hogy nem is volt rendszerváltás. Szó nincs arról, hogy ennek valaha is jogi, közgazdasági, történelmi, bármi más relevanciája lett volna, mint politikai. Az ilyen szólamok több (olykor egyszerre is több, máskor egymásra következően változó) célt szolgáltak: megjelenítettek valamiféle elégedetlenséget, hiányérzetet, és indokolták a politika lépéseit. Elégedetlenség persze mindig is volt (és lesz); ilyenkor kényelmes valami nagypolitikai végső okra hivatkozni, ami már történelem, tehát nem lehet könnyen helyrehozni. Érdekes módon ez a szlogen a leggyakrabban a konzervatív jobboldalról hangzott fel annak idején (MDF – ha még valaki emlékszik rá), akkor is, amikor éppen uralmon volt; úgy panaszkodtak a vezető jobboldali (népi, konzervatív, liberalizmusellenes stb.) értelmiségiek és politikusok a rendszerváltás hibái (vagy elsikkasztása, félrevitele stb.) miatt, mintha ez az átok ülné meg a mindenkori kormányzás amúgy remek irányát.

Márpedig ha valami ilyen súlyos mulasztás történt, akkor helyre kell hozni, ahogy lehet, és akkor mindenféle radikális, merész átalakító lépés indokoltságot nyer. Tudomisén – újra átnézzük a privatizációkat, újraosztjuk a minisztériumi pozíciókat a portásig, takarítónőig, szakmányban törvényeket módosítunk (azért az ügynöklistákat nem tesszük nyilvánossá… mert nem, na). Nagyjából bármilyen átalakítás indokolható azzal, hogy baj volt a rendszerváltással. És ennél több, alaposabb, szakszerűbb magyarázat akkor nem is kell.

Ezért szomorú, hogy az Ökopolisz konferenciája megint csak ide jutott. Sem Sólyomnak, sem Ángyánnak nem érdeke (és hát kínos is volna), hogy az elmúlt három év esztelen rombolását bírálja elsősorban – sokkal egyszerűbb a majdnem negyed százados rendszerváltást hibáztatni, minden további magyarázat nélkül. Így aztán ez a szöveg – még ha nem is egészen ugyanabban a funkcióban, még ha tartalmát (ha van) némileg változtatva is – pontosan ugyanaz a politikai lózung, mint húsz éve volt. Gondolkodni, elemezni nem kell, kétségbe ki merné vonni a „sztárfellépők” judíciumát, megvan a régi-új jelszó: a rendszerváltás kudarc volt.

Ennyi telik?

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.