Mindent le szabad írni

  • Kálmán C. György
  • 2012. augusztus 13.

Első változat

Babarczy Eszter is azt ír, amit akar, és azt írja, hogy Csoóri azt írt, amit akart: zsidózott kicsinyég, mert hát szabad a szólás.

„A designer hullámzó fénye láthatatlan tettre sarkall.”

Ezt a mondatot írtam le. Pontosabban nem is én írtam le, hanem Paulo Coelho, a hírneves regényíró, világszerte milliók kedvence. Még pontosabban nem is ő (legalábbis tudtommal még nem írta le), hanem egy Coelho-idézeteket generáló weblap, amelynek segítségével tetszőleges számú mélyértelmű Coelho-mondatot hozhatunk létre.

De akár én is leírhattam volna, mert bármit le lehet írni. Azt például garantáltan Coelho írta (vagy mondta), hogy a huszadik század egyik legjelentősebb szépirodalmi alkotása, James Joyce Ulyssese káros és túlértékelt mű. Ezt mondta, mert mondhatja, írhatja – írhat bármit ő is, én is, bármelyikünk. Szólásszabadság van.

„Hdguejakolk lflfotpésáa, bhgujse.” „A pő, ha engemély, kimár.” „A víz kemény.” Ezek a mondatok értelmetlenség és igazságérték tekintetében nagyon különböző megítélés alá esnek ugyan, de egy közös van bennük: mindegyik mondható. Ha nem tudnád, kedves olvasó, „ez az az idő, amikor lassan végre szakítunk a szabad gondolkodást és a valóság megismerését gátló, önmagunk által kreált korlátokkal. Szakítunk a politikailag korrekt beszéddel. Szakítunk azzal, hogy egy emberről nem szabad megmondani, hogy ő kicsoda, milyen származású, milyen vallású. Ki merjük végre mondani, hogy ő magyar, ő zsidó, ő cigány, ő német, ő román, ő arab, ő fekete, ő angol. S merünk végre olyanokat is mondani, hogy »szerintem az angolok ilyenek meg ilyenek«, »szerintem a németek olyanok meg olyanok«, »szerintem a magyarok amolyanok meg amolyanok«, s a jelzőink lehetnek pozitívak és negatívak is. Mert jogunk van ahhoz, hogy véleményünk legyen.” Jogunk van, szabadok vagyunk, bármit mondhatunk – érzed, ó, olvasó, e szavak súlyát s egyben felszabadító erejét? Zsidózhatol, cigányozhatol, vaze! Bármit mondhatsz, ne korlátozd magad! Ha olyanod van, fuss le a nyilt utca során, táncolni, dalolni se szégyellj – szabad vagy!

És lám, máris van, aki megfogadja a jeles kormányközeli ideológus, Fricz Tamás szavait, és rámutat, hogy amit felháborítónak, az antiszemitizmus zászlóbontásának, az útszéli gyűlölködés értelmiségi megszentelésének hittünk – azt is szabad, mondható volt, írható volt, mert a szólás szabad, semmi baj, hurrá! Babarczy Eszter szerint ugyanis Csoóri Sándor emlékezetes írása a rendszerváltás hajnalán a Hitel hasábjain ma már érdektelennek és ártalmatlannak látszik. „Nem történt más, mint hogy a Kádár-korszakban sugdosott gondolatokat ki lehetett hangosan mondani – ez együtt jár a szólás szabadságával.” Mondjuk azt nem tudom, hogy a liberálisokról és pártjukról ugyan ki milyen gondolatokat sugdosott volna a Kádár-korszakban, de mindegy is. A lényeg: Babarczy Eszter is azt ír, amit akar, és azt írja, hogy Csoóri azt írt, amit akart: zsidózott kicsinyég, mert hát szabad a szólás, s ha egyszer bármit ki lehet mondani, ugyan kit izgat, hogy az a bármi éppen antiszemita? Nincs súlya, jelentősége, következménye, érdekessége vagy ártalma. Még annak se, ha ezt mondom. Vagy az ellenkezőjét. Ez együtt jár a szólás szabadságával.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.