Tornahirdetés

  • Kálmán C. György
  • 2012. augusztus 16.

Első változat

Vegyes emlékeim vannak az iskolai tornaórákról. Olykor, ha valami labdajáték volt, kellemesen telt az idő, de bizonyos gyakorlatokat egyáltalán nem értettem, másokat meg nem tudtam megcsinálni – és ez elég gyakori volt; meg főleg az unalom, a meleg, a szag… hogy azok, akik minden másban rosszak voltak, a tornaórán élték ki a dühüket, agresszivitásukat, ott legalább volt valami esélyük. Nem volt éppen baj, hogy hetente kétszer egy órát a tornateremben töltöttünk, de mi tagadás, nem hiányzott, ha elmaradt; legfeljebb előző este töltött el némi jóérzés, hogy van egy óra (az osztályfőnöki meg az ének mellett), amire nem kell tanulni.

Mostantól mindennap lesz az iskolában testnevelésóra, mindig, mindenkinek.

Nem tudom, igaza van-e az LMP-nek, amikor a párt nevében Osztolykán Ágnes azon háborog, hogy a „a kormány úgy népszerűsíti a heti ötszöri iskolai testmozgást, hogy országosan több mint háromszáz intézményben nincs is tornaterem”. Hát valóban, a normális tornaóráknál már csak az volt rosszabb, amikor ilyen-olyan okokból a tanteremben, a folyosón vagy (akár jeges szélben) az udvaron kellett tornáznunk – álmomban ne jöjjön elő.

Engem azért az a mellékes kérdés is foglalkoztat, hogy hogyan lehet (vagyis, pontosabban: miért kell) propagálni a mindennapos iskolai testnevelést. Az olimpia idején nem is lehetett megmenekülni előle – a legnézettebb műsorok kellős közepén (tehát nyilván a legdrágább sávban) fel-felbukkant a klottgatyás, tornacipős kissrác, aki labdát rúgott, krétaporos kézzel zsámolyra ugrott, s közben a testkultúra jelentőségét méltatta. (Naná, hogy fiúgyerek – a sport nem csajoknak való, még csak az hiányzik, hogy a testileg-lelkileg alacsonyabb rendű nem népszerűsítse a sport szent ügyét.) Olyasvalami mellett tett hitet, ami kötelező. Tehát: nem szükségszerű – nyilvánvalóan ostobaság azt reklámozni, hogy vegyünk (több) levegőt; nem is olyasmi, ami csaknem elkerülhetetlen – a legendás „cipőt a cipőboltból!” hirdetés a nagyon kevés „maszek” cipész elenyésző számú vevőjét akarta visszaterelni az állami kereskedelemhez az 50-es, 60-as években. Vannak azután olyan értelmetlen hirdetések, ahol a reklámozott termék nem is hozzáférhető – jellemzően ilyenek a Közgép vagy a hasonló ipari nagyvállalatok hirdetései. (Ez utóbbi külön téma, mostanában elég aktuális és pikáns.)

Szóval: miért kell hirdetni azt, ami a törvény erejénél fogva valamennyi iskolásra nézve úgyis bekövetkezik? Hogy mindennap lesz tornaórája? Van ennek értelme? Vagy teljesen elment a felelős minisztérium (vagyis a megfelelő államtitkárság) esze?

Könnyű és kényelmes megoldás a kormány sok-sok intézkedését így kezelni – nagy százalékban ez a magyarázat megfelelőnek is látszik, és ugyancsak jelentős arányban nem is igen találunk más megoldást: igen, elment az eszük, nem tudják, mit csinálnak, értelmetlen, buta lépéseket tesznek. De hátha van más megfejtés. Például bizonyos nagyvállalkozásoknak, nagy beruházásoknak, pláne, ha pályázati pénzekkel vannak megtámogatva, kötelező nagydobra verniük a sikereiket, teljesítményüket, eredményüket. Hirdetniük kell, ez előírás. Nyilván az államtitkárságnál is van valami elkülönített pénz arra, hogy terjesszék a nép körében az apparátus dicső tetteit – és hát mi nagyszerűbb történt e fronton, mint a mindennapi tornaóra bevezetése? És ha már hirdetnek – hova is kerülne jobb helyre a pénz, mint az állami (pardon, ez bonyolultabb – mondjuk: közszolgálati) médiához? Több lesz ettől a tornaórát el nem bliccelő, felmentését nem kérő, lelkesen kötélmászó – egyenesen: iskolába (egye fene) mégiscsak beiratkozó nebulók száma? Bizonyára nem, de nem is ez a cél. Hanem hogy a pénz jól el legyen költve, jó helyre kerüljön.

Dehogy ment el az eszük.

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.