Tornahirdetés

  • Kálmán C. György
  • 2012. augusztus 16.

Első változat

Vegyes emlékeim vannak az iskolai tornaórákról. Olykor, ha valami labdajáték volt, kellemesen telt az idő, de bizonyos gyakorlatokat egyáltalán nem értettem, másokat meg nem tudtam megcsinálni – és ez elég gyakori volt; meg főleg az unalom, a meleg, a szag… hogy azok, akik minden másban rosszak voltak, a tornaórán élték ki a dühüket, agresszivitásukat, ott legalább volt valami esélyük. Nem volt éppen baj, hogy hetente kétszer egy órát a tornateremben töltöttünk, de mi tagadás, nem hiányzott, ha elmaradt; legfeljebb előző este töltött el némi jóérzés, hogy van egy óra (az osztályfőnöki meg az ének mellett), amire nem kell tanulni.

Mostantól mindennap lesz az iskolában testnevelésóra, mindig, mindenkinek.

Nem tudom, igaza van-e az LMP-nek, amikor a párt nevében Osztolykán Ágnes azon háborog, hogy a „a kormány úgy népszerűsíti a heti ötszöri iskolai testmozgást, hogy országosan több mint háromszáz intézményben nincs is tornaterem”. Hát valóban, a normális tornaóráknál már csak az volt rosszabb, amikor ilyen-olyan okokból a tanteremben, a folyosón vagy (akár jeges szélben) az udvaron kellett tornáznunk – álmomban ne jöjjön elő.

Engem azért az a mellékes kérdés is foglalkoztat, hogy hogyan lehet (vagyis, pontosabban: miért kell) propagálni a mindennapos iskolai testnevelést. Az olimpia idején nem is lehetett megmenekülni előle – a legnézettebb műsorok kellős közepén (tehát nyilván a legdrágább sávban) fel-felbukkant a klottgatyás, tornacipős kissrác, aki labdát rúgott, krétaporos kézzel zsámolyra ugrott, s közben a testkultúra jelentőségét méltatta. (Naná, hogy fiúgyerek – a sport nem csajoknak való, még csak az hiányzik, hogy a testileg-lelkileg alacsonyabb rendű nem népszerűsítse a sport szent ügyét.) Olyasvalami mellett tett hitet, ami kötelező. Tehát: nem szükségszerű – nyilvánvalóan ostobaság azt reklámozni, hogy vegyünk (több) levegőt; nem is olyasmi, ami csaknem elkerülhetetlen – a legendás „cipőt a cipőboltból!” hirdetés a nagyon kevés „maszek” cipész elenyésző számú vevőjét akarta visszaterelni az állami kereskedelemhez az 50-es, 60-as években. Vannak azután olyan értelmetlen hirdetések, ahol a reklámozott termék nem is hozzáférhető – jellemzően ilyenek a Közgép vagy a hasonló ipari nagyvállalatok hirdetései. (Ez utóbbi külön téma, mostanában elég aktuális és pikáns.)

Szóval: miért kell hirdetni azt, ami a törvény erejénél fogva valamennyi iskolásra nézve úgyis bekövetkezik? Hogy mindennap lesz tornaórája? Van ennek értelme? Vagy teljesen elment a felelős minisztérium (vagyis a megfelelő államtitkárság) esze?

Könnyű és kényelmes megoldás a kormány sok-sok intézkedését így kezelni – nagy százalékban ez a magyarázat megfelelőnek is látszik, és ugyancsak jelentős arányban nem is igen találunk más megoldást: igen, elment az eszük, nem tudják, mit csinálnak, értelmetlen, buta lépéseket tesznek. De hátha van más megfejtés. Például bizonyos nagyvállalkozásoknak, nagy beruházásoknak, pláne, ha pályázati pénzekkel vannak megtámogatva, kötelező nagydobra verniük a sikereiket, teljesítményüket, eredményüket. Hirdetniük kell, ez előírás. Nyilván az államtitkárságnál is van valami elkülönített pénz arra, hogy terjesszék a nép körében az apparátus dicső tetteit – és hát mi nagyszerűbb történt e fronton, mint a mindennapi tornaóra bevezetése? És ha már hirdetnek – hova is kerülne jobb helyre a pénz, mint az állami (pardon, ez bonyolultabb – mondjuk: közszolgálati) médiához? Több lesz ettől a tornaórát el nem bliccelő, felmentését nem kérő, lelkesen kötélmászó – egyenesen: iskolába (egye fene) mégiscsak beiratkozó nebulók száma? Bizonyára nem, de nem is ez a cél. Hanem hogy a pénz jól el legyen költve, jó helyre kerüljön.

Dehogy ment el az eszük.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”