Pazarolni jó

  • Kálmán C. György
  • 2012. december 23.

Első változat

Volt a rendszerváltás idején egy bon mot: azt tudjuk, hogy mi lesz, de mi lesz addig? Mostanában ez átíródott, és valódi aggodalom színezi: azt tudjuk, hogy mi lesz, de mi lesz aztán? Aki effélét kérdez, az – joggal – megrémül a törvénykezés, az államigazgatás, a gazdaságirányítás szörnyű feladataitól.

Ehhez képest nem is olyan jelentős kérdés, hogy akár csinál most valamit (valami retteneteset) Orbán kormánya, akár nem – mi lesz majd a felsőoktatás úgynevezett átalakításával. Mindannyian tudjuk – és mindenki folyton hangoztatja is –, hogy nagyon sok a tennivaló; de hogy pontosan mi, arról azért nem sokat tudunk. Én attól félek, hogy bizonyos szavak (vagy inkább varázsigék) úgy beleragadnak azoknak a gondolkodásába, akik majd egyszer tényleg rászánják magukat erre az átalakításra, hogy az károkat is okozhat.

Ilyenekre gondolok: hatékonyság, a pazarlás megszüntetése, munkaerő-gazdálkodás, létszám-takarékosság, pénzügyi szigor, a párhuzamosságok felszámolása.

Megannyi szép és fontos cél, amelyek megvalósításáról majd a kancellár gondoskodik.

A hallgatók és az oktatók egyik legfontosabb követelése manapság éppen az, hogy ezt a kancellárdolgot a kormány sürgősen felejtse el, ne ültessenek az egyetemek nyakába egy nagy hatalmú pénzügyi komisszárt, aki akkor és úgy tesz keresztbe minden (autonóm) egyetemi elképzelésnek, ahogyan kedve tartja. Helyes. Ez – így – valóban tűrhetetlen volna. Ráadásul a felsőoktatás pénzügyi ellenőrzésének számos más lehetősége van – a saját gazdasági döntéshozóktól a minisztériumig vagy az országgyűlésig, a Számvevőszékig vagy akár a rendőrségig. A stiklik, lopások, sikkasztások kiderítéséhez nem kell a kormány megbízta főhivatalnok, aki ráadásul bármikor készségesen teljesíti a mindenkori kormány hirtelen ötleteit.

De persze nem – vagy nem csak – ezen múlik a dolog. Ha nem lesz kancellár (ne legyen), azért a takarékoskodás és az ésszerű gazdálkodás nem alaptalan vagy elvetemült gondolat. És az egyetemeket az állam finanszírozza, tehát logikus, hogy elvárja: jó helyre és jól menjen a pénz. Azt nagyon nehéz elképzelni, hogy egyetlen – ráadásul a kormány által kinevezett és neki alárendelt – emberre bízzuk ennek a végrehajtását és ellenőrzését; de még ha a legnagyobb körültekintéssel és demokratikus módon (ki)választott testület volna is az államnak az egyetemre költött pénzéért a felelős, a lényeg az, hogy értsék meg: pazarolni kell.

Pazarolni kell, pazarolni jó, pazarolni hasznos.

Miért tart két oktató ugyanolyan címmel és ugyanazon tárgyból órát? Mert mást és másként mondanak, mert a diák sokat okul abból, ha dönthet, melyiket részesíti előnyben, mert az egyetem olyan közeg, ahol vitázó gondolkodásmódok, ellentétes felfogások, eltérő személyiségek ütköznek egymással. Miért van a tanszéken Izé bácsi, aki kevés órát tart, idejét az alagsorban, meztelencsiga-gyűjteményével tölti, és gyakran hetekig színét sem látni? Mert az egyetemen nem a nyolcórás munkaidő szabályos ledolgozása a lényeg, hanem a tárgyban történő elmélyülés, a tudománnyal és az oktatás (akár tantermen kívüli) formáival való foglalkozás, a példamutatás. Miért fizessünk alkalmi óraadókat, más egyetemekről, sokszor az ország túlsó végéből, mikor minden tantárgyat tudunk tanítani? Mert fontos, hogy a hallgatók minél több stílust, módszert, tudásterületet, hagyományt és előadót ismerjenek meg, hogy színes és sokféle legyen a kínálat, s hogy az egyetem nyitott legyen – vigyék a hírét szerte az országban. Miért hagyjuk, hogy túlkoros diákok is üldögéljenek a szemináriumokon (igaz, jó pénzért – ha letelt a megszabott idő, rendesen fizetniük kell)? Mert bár vannak link és/vagy tehetségtelen hallgatók is közöttük, mindig van, aki tétovább, kevésbé céltudatos, nem olyan kiszámíthatóan működik, mint a többiek, akinek több időre van szüksége, keresi magát – és mire mégis végez, gyakran kiváló képességű és eredményű diáknak bizonyul.

Mindez sokak számára most pazarlásnak, az adófizetők pénze herdálásának látszik. Sokan úgy vélik, itt folyik ki a sok pénz, ennek kell gátat vetni, szigorúan az egyetemek körmére kell nézni. No, ezért tartok – nemcsak a kancellári rendszertől, hanem a pénzügyi szigortól, ami egy normális, demokratikus ellenőrző rendszer esetében is fenyegeti a felsőoktatást. Hogy ez a felfogás ne győzedelmeskedhessen, ahhoz pedig nem elég kikelni az ellenőrzés mint olyan ellen.

Nem tudom, majd akkor mi lesz, de megint nem vagyok optimista.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.