Udvariasság

  • Kálmán C. György
  • 2014. május 31.

Első változat

A kusza riporterrel együttműködő riportalany, a nyögdécselős nyilatkozatot futni hagyó vitapartner vagy riporter – udvarias emberek. Egyúttal zátonyra futtatják a vitát.

Aki azt állítja, hogy a magyar közélet végzetesen eldurvult, tele van agresszióval, a vitapartnerek durván esnek egymásnak, nincs bennük kímélet és emberség – nagyon téved.

A legfőbb baj a mai vitakultúrában: az udvariasság.

Van például egy riporter (egy? sok ilyen van, de én most csak egyről beszélek), aki bonyodalmasan, akadozva, hosszasan és korántsem nyomdakészen fogalmazza meg nem túl érdekes kérdéseit. Műsorai mégis sikerülnek (már amennyiben a beszélgetés látszatának fenntartása sikernek minősül): a kérdezettek válaszolnak, elsiklanak a rengeteg butaság és érdektelenség fölött, kihámozzák a lényeget, és – ki-ki ízlése, ügyessége és felkészültsége szerint – válaszol, éspedig persze úgy, hogy a lehető legjobban jöjjön ki a szituációból. Nekik is érdekük, hogy botrány nélkül, simán lemenjen a műsor, hogy elmondhassák, ami nekik fontos, hogy jó benyomást keltsenek. Ezért készségesen kisegítik a riportert: udvariasak, együttműködőek, jóindulatúak.

Vannak ilyen esetek, de még sokkal gyakoribb a fordítottja: hogy nem a riporter, khm, kissé alkalmatlan, hanem a fontos ember, a megszólaló az. 25 évvel a rendszerváltás után még mindig tele van a politikai és a közélet olyanokkal, akiknek nehezére esik a beszéd, akik zűrzavarosan és nehézkesen mondják el, amit akarnak, akik képtelenek világosan és egyértelműen fogalmazni. Van ilyen, sok van ilyen – és nem is szívesen vetem az illetők szemére; valamennyien gyengébbek vagyunk ebben-abban, gyakorlatlanság, ifjúkori traumák, hullámzó szellemi állapot, sok minden lehet a háttérben. Nyilvánosan megszólalni – belátom – nem egyszerű dolog, sokan idegenkednek tőle. Megértem.

Csak hát az a helyzet, hogy ez fegyverként is használható – használják is. A lassú, körülményes nyökögés, erre bízvást számíthat a beszélő, lefegyverzi a szemben álló felet, elönti valamiféle irracionális szánalom, és általában: lehet számítani a partner udvariasságára. Hogy nem szedi ízekre, nem köt bele, nem kellemetlenkedik, nem kérdez vissza.

Már csak azért sem, mert újabb kínkeservesen kiizzadt mondattekervény-halmazt ránt a nyakába.

Emlékezzünk vissza, Csurka István gyakran élt ezzel az eszközzel. Amikor éppen nem beszédet mondott, nem beszélt valami flottul, és tele volt verbális és metakommunikatív gesztusokkal, nehézkesen és kuszán fogalmazott. S ha visszakérdeztek, ha megpróbálták ezért-azért kérdőre vonni (az udvariatlanabb partnerek), akkor nagyjából ugyanilyet kaptak válaszul.

false

 

Fotó: Székely Péter

Volt egy vita a Katona József Színházban a politikai színházról, Veiszer Alinda moderálásával, Ascher Tamás, Oberfrank Pál, Schilling Árpád és Vidnyánszky Attila részvételével. Az este már teljes egészében hozzáférhető a világhálón (itt), sok elemzés, ismertetés, beszámoló is megjelent róla – nem ezekről, csak egy kétperces részletről szólok, ami nagy visszhangot keltett (Itt látható). Veiszer Alinda nagy nehezen kicsikart valamilyen elhatárolódásfélét Vidnyánszky Attilából, aki végül is kimondta, hogy Kerényi Imre buzizós mondataival nem ért egyet.

Jó.

Ez lett az est legnagyobb szenzációja, hogy a Nemzeti Színház igazgatója – és általában a magyar színházi élet tótumfaktuma – végre-valahára szembeszállt a miniszterelnök által megbízott tótumfaktummal (a TNKGMEKMKÉMFÖFEFMEMB-vel, ahogyan az egyszerűség kedvéért egy újabb nyílt levél nevezi). Hurrá, taps is volt a helyszínen, virtuális taps a virtuális térben.

Valóságosan persze nem (udvariasság!), de lelki szemeim előtt látni lehetett a legyintést: jó, hagyjuk abba, elég volt, a tekergős és százfelé szaladó, a lényeget alig érintő nyögdécselésből végül is kijött az a fél mondat, a többit hagyjuk. Udvariasak vagyunk: nem kérünk pontosítást, magyarázatot, nem szembesítjük tényekkel, más álláspontokkal (vagy a sajátjával). Így aztán Vidnyánszky (ahogyan annak idején Csurka is) nagyon olcsón megússza.

Vagy még egy példa. Bolgár György, aki amúgy sem arról híres, hogy kínosan megszorongatná riportalanyait, igen udvarias ember: hosszan hallgatta és olykor egy-egy (udvarias) kérdéssel megszakította Szőcs Géza tótumfaktum rendkívül lassú és bonyodalmas érvelését, a milánói expóra tervezett magyar pavilon ügyében csakúgy, mint a ligeti múzeumi negyedről. Valóságosan persze nem (udvariasság!), de lelki füleim előtt hallani lehetett a megkönnyebbült sóhajt, ami egy-egy gondolatmenet végét zárta: ne, ne kérdezzünk vissza, műsoridő is van a világon, meg mit bántsuk szegényt, annyi baja lehet. Mindezt úgyis olyan nehezen mondta el, segítsünk neki a magunk módján.

Akinek ma van esze, az igyekszik nem a szavak embere lenni. Így nem kockáztatja, hogy udvariatlan emberek ne adj’ isten! belekössenek.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.