Verselemzés

  • Kálmán C. György
  • 2012. február 13.

Első változat

Jó, megígérem, nem fogok fütyülni, se morgolódni – sőt vörösre tapsolom a tenyerem, lelkesen éltetem majd a jeles színművészek (nyilván) lélekemelő és megrendítő szavalatát; nem fogok miszmacholni (= rossz hangulatot kelteni), fegyelmezetten befogom a szám, úgyis egy csomó olyan emberrel leszek együtt, akikhez jó esetben semmi közöm (rossz esetben: nem szívesen vagyok együtt). Mert eljön majd az idő, amikor összefognak mindazok, akik demokráciát, köztársaságot és a Fidesz-kormány bukását kívánják, lesznek nagy, közös megmozdulások, ünnepségek és demonstrációk – és hát ilyenkor szükség van arra, hogy minden fenntartásunkat, kételyünket tegyük félre.

Lehet rám számítani, eléggé elegem van már a most regnáló hatalomból ahhoz, hogy lustaságomat legyűrve akár tüntetni is elmenjek, és ha kell, csendben legyek. Szóval ott leszek, de most még – jó előre, és persze csak halkan és zárójelben – hadd legyen szabad még ízlésről, vonzalmakról (nagyképűen: esztétikai értékítéletekről) beszélni.

Mert az addig rendben van hogy a magukat baromi lazának és fiatalosnak érző (és/vagy jobboldali) véleményvezérek röhögőgörcsöt kapnak a „Bródy János”, „dobozgitár” és „hatvannyóc” szavak megfelelő kombinációjától – és azokat is meg tudom érteni, akik inkább viccnek (stíluskísérletnek, ironikus játéknak) tekintik azt a köztársaság-nótát, amitől megint másoknak könnybe lábad a szemük. De egyszer majd el kell mélázni azon (nem itt! ez csak első változat), hogy például az Operaház előtt elhangzott versekről ki mit gondol. Hogy belecsapjak a közepébe – nem vitás, sok ellenséget szerzek ezzel, de legalábbis sokak ízlésével, értékeivel megyek szembe - , nekem máig nem sikerült megbarátkoznom Illyés Egy mondat a zsarnokságról című művével. És itt nem (vagy nemcsak) arról van szó, hogy azért – bármit gondoljunk is a Fideszről – ez a mostani rendszer korántsem ugyanaz a zsarnokság, amiről Illyés írt; és még csak nem is az zavar, hogy a vers szerzője eléggé simulékony, konfrontálódásra nemigen hajlamos szereplője volt az irodalmi-politikai közéletnek. Nem ez a baj. Hanem az, hogy a verset rendkívül túlírtnak, terjedelmesnek, ugyanakkor bombasztikusnak és retorikusnak találom, persze számos jól idézhető, kerek passzussal – de egészében kissé szószátyár, a lendületet és a ritmust önmagáért élvező szövegnek. Nem látom a világos felépítést, azt, hogy minden sor, versszak kihagyhatatlan volna; tisztában vagyok a mű történelmi jelentőségével, és nyilván az alkotást a felszabadult (és rendkívül bátor) kimondás öröme mozgatta – de ettől még (vagy éppen ezért) a vers monstruózusra, nehezen áttekinthetőre és módfelett szónokiasra sikerült.

A másik mű Orbán Ottó verse volt, A dán királyi főszámvevő jelentése a Fortinbras & Fortinbras cég átvilágításáról című. Ez az első Fidesz-kormány idején keletkezett, és (ugyancsak) rendkívül bátor mű: nem egzisztenciális bátorság kellett hozzá (dutyiba ekkor már senkit nem vetettek vers miatt), hanem részint mert a költő ezzel nyílt politikai szerepet vállalt – világossá tette politikai álláspontját, besorolhatóvá (legalábbis a Fideszt nem kedvelők csoportjába) s akár megbélyegezhetővé tette magát; részint pedig volt mersze egy nagyon konkrét politikai helyzetet verssé általánosítani, művészi ítéletet alkotni a mindig folyékony, efemer, mulandó pártpolitikai állapotokról.

Mégsem hiszem, hogy nagy vers volna. Orbán Ottót összehasonlíthatatlanul jobban kedvelem, mint Illyést, de akkor is. A cím már-már kínos közhelyként idézi meg azt a 60-as és 70-es évekbeli irodalmi konvenciót, amikor a bürokratikus „műfajokat” játszották össze a szerzők a magas irodalommal („jelentés”, „jegyzőkönyv”, „leltár” stb.), ugyanakkor már magában is ellentmondásos (ugyan miért vizsgálná a király hivatalos szerve a királyt magát?), és semmi köze a rákövetkező szöveghez; mára ugyancsak közhellyé kopott – bár belátom, a maga idejében még komoly gyúanyag lehetett – a „jó kezdőcsapat”, a „jó időben született újszülöttek” illúziója. Nem értem az ironikusnak szánt kitételt arról, hogy „a történelmet gólra játsszák”, miután „kezdőcsapatról” van szó – akkor most focizunk vagy nem? Nem értem, hogyan láthatja magát Narcissus a folyó vizében, ha az ördög megvakította; és mi más nyomakodna elő a rókalyukakból, ha nem rókafiak? Szóval, kissé hanyagul megírt, a maga idején fontos, de mégis alkalmi versnek látom, ami nagyon találó és emlékezetes képet ad – ma is – a Fideszben bízók, a fiatalság és tettrekészség erejében hívők csalódottságáról. Ám vajon sokáig megőrzi-e erejét (még ha manapság még kifejezetten érdekes lehet is)?

Könnyen lehet, de ez is csak átgondolatlan, hirtelen jött ötlet, hogy nem a szent magas kultúra ormairól kellene összeszedni a mindenféle mozgalmak, összefogások, változtató szándékok költészeti kánonját. Talán nem véletlen, hogy az amatőr előadóval, szedett-vedett, alkalmi szerzőcsoporttal megszólaltatott Nem tetszik a rendszer-dal olyan sikeres volt.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”