Verselemzés

  • Kálmán C. György
  • 2012. február 13.

Első változat

Jó, megígérem, nem fogok fütyülni, se morgolódni – sőt vörösre tapsolom a tenyerem, lelkesen éltetem majd a jeles színművészek (nyilván) lélekemelő és megrendítő szavalatát; nem fogok miszmacholni (= rossz hangulatot kelteni), fegyelmezetten befogom a szám, úgyis egy csomó olyan emberrel leszek együtt, akikhez jó esetben semmi közöm (rossz esetben: nem szívesen vagyok együtt). Mert eljön majd az idő, amikor összefognak mindazok, akik demokráciát, köztársaságot és a Fidesz-kormány bukását kívánják, lesznek nagy, közös megmozdulások, ünnepségek és demonstrációk – és hát ilyenkor szükség van arra, hogy minden fenntartásunkat, kételyünket tegyük félre.

Lehet rám számítani, eléggé elegem van már a most regnáló hatalomból ahhoz, hogy lustaságomat legyűrve akár tüntetni is elmenjek, és ha kell, csendben legyek. Szóval ott leszek, de most még – jó előre, és persze csak halkan és zárójelben – hadd legyen szabad még ízlésről, vonzalmakról (nagyképűen: esztétikai értékítéletekről) beszélni.

Mert az addig rendben van hogy a magukat baromi lazának és fiatalosnak érző (és/vagy jobboldali) véleményvezérek röhögőgörcsöt kapnak a „Bródy János”, „dobozgitár” és „hatvannyóc” szavak megfelelő kombinációjától – és azokat is meg tudom érteni, akik inkább viccnek (stíluskísérletnek, ironikus játéknak) tekintik azt a köztársaság-nótát, amitől megint másoknak könnybe lábad a szemük. De egyszer majd el kell mélázni azon (nem itt! ez csak első változat), hogy például az Operaház előtt elhangzott versekről ki mit gondol. Hogy belecsapjak a közepébe – nem vitás, sok ellenséget szerzek ezzel, de legalábbis sokak ízlésével, értékeivel megyek szembe - , nekem máig nem sikerült megbarátkoznom Illyés Egy mondat a zsarnokságról című művével. És itt nem (vagy nemcsak) arról van szó, hogy azért – bármit gondoljunk is a Fideszről – ez a mostani rendszer korántsem ugyanaz a zsarnokság, amiről Illyés írt; és még csak nem is az zavar, hogy a vers szerzője eléggé simulékony, konfrontálódásra nemigen hajlamos szereplője volt az irodalmi-politikai közéletnek. Nem ez a baj. Hanem az, hogy a verset rendkívül túlírtnak, terjedelmesnek, ugyanakkor bombasztikusnak és retorikusnak találom, persze számos jól idézhető, kerek passzussal – de egészében kissé szószátyár, a lendületet és a ritmust önmagáért élvező szövegnek. Nem látom a világos felépítést, azt, hogy minden sor, versszak kihagyhatatlan volna; tisztában vagyok a mű történelmi jelentőségével, és nyilván az alkotást a felszabadult (és rendkívül bátor) kimondás öröme mozgatta – de ettől még (vagy éppen ezért) a vers monstruózusra, nehezen áttekinthetőre és módfelett szónokiasra sikerült.

A másik mű Orbán Ottó verse volt, A dán királyi főszámvevő jelentése a Fortinbras & Fortinbras cég átvilágításáról című. Ez az első Fidesz-kormány idején keletkezett, és (ugyancsak) rendkívül bátor mű: nem egzisztenciális bátorság kellett hozzá (dutyiba ekkor már senkit nem vetettek vers miatt), hanem részint mert a költő ezzel nyílt politikai szerepet vállalt – világossá tette politikai álláspontját, besorolhatóvá (legalábbis a Fideszt nem kedvelők csoportjába) s akár megbélyegezhetővé tette magát; részint pedig volt mersze egy nagyon konkrét politikai helyzetet verssé általánosítani, művészi ítéletet alkotni a mindig folyékony, efemer, mulandó pártpolitikai állapotokról.

Mégsem hiszem, hogy nagy vers volna. Orbán Ottót összehasonlíthatatlanul jobban kedvelem, mint Illyést, de akkor is. A cím már-már kínos közhelyként idézi meg azt a 60-as és 70-es évekbeli irodalmi konvenciót, amikor a bürokratikus „műfajokat” játszották össze a szerzők a magas irodalommal („jelentés”, „jegyzőkönyv”, „leltár” stb.), ugyanakkor már magában is ellentmondásos (ugyan miért vizsgálná a király hivatalos szerve a királyt magát?), és semmi köze a rákövetkező szöveghez; mára ugyancsak közhellyé kopott – bár belátom, a maga idejében még komoly gyúanyag lehetett – a „jó kezdőcsapat”, a „jó időben született újszülöttek” illúziója. Nem értem az ironikusnak szánt kitételt arról, hogy „a történelmet gólra játsszák”, miután „kezdőcsapatról” van szó – akkor most focizunk vagy nem? Nem értem, hogyan láthatja magát Narcissus a folyó vizében, ha az ördög megvakította; és mi más nyomakodna elő a rókalyukakból, ha nem rókafiak? Szóval, kissé hanyagul megírt, a maga idején fontos, de mégis alkalmi versnek látom, ami nagyon találó és emlékezetes képet ad – ma is – a Fideszben bízók, a fiatalság és tettrekészség erejében hívők csalódottságáról. Ám vajon sokáig megőrzi-e erejét (még ha manapság még kifejezetten érdekes lehet is)?

Könnyen lehet, de ez is csak átgondolatlan, hirtelen jött ötlet, hogy nem a szent magas kultúra ormairól kellene összeszedni a mindenféle mozgalmak, összefogások, változtató szándékok költészeti kánonját. Talán nem véletlen, hogy az amatőr előadóval, szedett-vedett, alkalmi szerzőcsoporttal megszólaltatott Nem tetszik a rendszer-dal olyan sikeres volt.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.