Verselemzés

  • Kálmán C. György
  • 2012. február 13.

Első változat

Jó, megígérem, nem fogok fütyülni, se morgolódni – sőt vörösre tapsolom a tenyerem, lelkesen éltetem majd a jeles színművészek (nyilván) lélekemelő és megrendítő szavalatát; nem fogok miszmacholni (= rossz hangulatot kelteni), fegyelmezetten befogom a szám, úgyis egy csomó olyan emberrel leszek együtt, akikhez jó esetben semmi közöm (rossz esetben: nem szívesen vagyok együtt). Mert eljön majd az idő, amikor összefognak mindazok, akik demokráciát, köztársaságot és a Fidesz-kormány bukását kívánják, lesznek nagy, közös megmozdulások, ünnepségek és demonstrációk – és hát ilyenkor szükség van arra, hogy minden fenntartásunkat, kételyünket tegyük félre.

Lehet rám számítani, eléggé elegem van már a most regnáló hatalomból ahhoz, hogy lustaságomat legyűrve akár tüntetni is elmenjek, és ha kell, csendben legyek. Szóval ott leszek, de most még – jó előre, és persze csak halkan és zárójelben – hadd legyen szabad még ízlésről, vonzalmakról (nagyképűen: esztétikai értékítéletekről) beszélni.

Mert az addig rendben van hogy a magukat baromi lazának és fiatalosnak érző (és/vagy jobboldali) véleményvezérek röhögőgörcsöt kapnak a „Bródy János”, „dobozgitár” és „hatvannyóc” szavak megfelelő kombinációjától – és azokat is meg tudom érteni, akik inkább viccnek (stíluskísérletnek, ironikus játéknak) tekintik azt a köztársaság-nótát, amitől megint másoknak könnybe lábad a szemük. De egyszer majd el kell mélázni azon (nem itt! ez csak első változat), hogy például az Operaház előtt elhangzott versekről ki mit gondol. Hogy belecsapjak a közepébe – nem vitás, sok ellenséget szerzek ezzel, de legalábbis sokak ízlésével, értékeivel megyek szembe - , nekem máig nem sikerült megbarátkoznom Illyés Egy mondat a zsarnokságról című művével. És itt nem (vagy nemcsak) arról van szó, hogy azért – bármit gondoljunk is a Fideszről – ez a mostani rendszer korántsem ugyanaz a zsarnokság, amiről Illyés írt; és még csak nem is az zavar, hogy a vers szerzője eléggé simulékony, konfrontálódásra nemigen hajlamos szereplője volt az irodalmi-politikai közéletnek. Nem ez a baj. Hanem az, hogy a verset rendkívül túlírtnak, terjedelmesnek, ugyanakkor bombasztikusnak és retorikusnak találom, persze számos jól idézhető, kerek passzussal – de egészében kissé szószátyár, a lendületet és a ritmust önmagáért élvező szövegnek. Nem látom a világos felépítést, azt, hogy minden sor, versszak kihagyhatatlan volna; tisztában vagyok a mű történelmi jelentőségével, és nyilván az alkotást a felszabadult (és rendkívül bátor) kimondás öröme mozgatta – de ettől még (vagy éppen ezért) a vers monstruózusra, nehezen áttekinthetőre és módfelett szónokiasra sikerült.

A másik mű Orbán Ottó verse volt, A dán királyi főszámvevő jelentése a Fortinbras & Fortinbras cég átvilágításáról című. Ez az első Fidesz-kormány idején keletkezett, és (ugyancsak) rendkívül bátor mű: nem egzisztenciális bátorság kellett hozzá (dutyiba ekkor már senkit nem vetettek vers miatt), hanem részint mert a költő ezzel nyílt politikai szerepet vállalt – világossá tette politikai álláspontját, besorolhatóvá (legalábbis a Fideszt nem kedvelők csoportjába) s akár megbélyegezhetővé tette magát; részint pedig volt mersze egy nagyon konkrét politikai helyzetet verssé általánosítani, művészi ítéletet alkotni a mindig folyékony, efemer, mulandó pártpolitikai állapotokról.

Mégsem hiszem, hogy nagy vers volna. Orbán Ottót összehasonlíthatatlanul jobban kedvelem, mint Illyést, de akkor is. A cím már-már kínos közhelyként idézi meg azt a 60-as és 70-es évekbeli irodalmi konvenciót, amikor a bürokratikus „műfajokat” játszották össze a szerzők a magas irodalommal („jelentés”, „jegyzőkönyv”, „leltár” stb.), ugyanakkor már magában is ellentmondásos (ugyan miért vizsgálná a király hivatalos szerve a királyt magát?), és semmi köze a rákövetkező szöveghez; mára ugyancsak közhellyé kopott – bár belátom, a maga idejében még komoly gyúanyag lehetett – a „jó kezdőcsapat”, a „jó időben született újszülöttek” illúziója. Nem értem az ironikusnak szánt kitételt arról, hogy „a történelmet gólra játsszák”, miután „kezdőcsapatról” van szó – akkor most focizunk vagy nem? Nem értem, hogyan láthatja magát Narcissus a folyó vizében, ha az ördög megvakította; és mi más nyomakodna elő a rókalyukakból, ha nem rókafiak? Szóval, kissé hanyagul megírt, a maga idején fontos, de mégis alkalmi versnek látom, ami nagyon találó és emlékezetes képet ad – ma is – a Fideszben bízók, a fiatalság és tettrekészség erejében hívők csalódottságáról. Ám vajon sokáig megőrzi-e erejét (még ha manapság még kifejezetten érdekes lehet is)?

Könnyen lehet, de ez is csak átgondolatlan, hirtelen jött ötlet, hogy nem a szent magas kultúra ormairól kellene összeszedni a mindenféle mozgalmak, összefogások, változtató szándékok költészeti kánonját. Talán nem véletlen, hogy az amatőr előadóval, szedett-vedett, alkalmi szerzőcsoporttal megszólaltatott Nem tetszik a rendszer-dal olyan sikeres volt.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.