Víg hajókirándulás

  • Kálmán C. György
  • 2013. október 13.

Első változat

A Magyar Polgári Együttműködés Egyesület szervezésében hajókiránduláson vitatták meg Budapest kulturális életének kérdéseit fontos emberek. Megnyugodhatunk.

Úgy vagyok – és egyre gyakrabban vagyok így –, hogy egy-egy hír, cikk, vélemény elolvasása után legszívesebben őrjöngenék, üvöltenék, odavágnám az egészet; pedig le kellene higgadni, szép alaposan és nyugodtan kivesézni, pontról pontra vaslogikával cáfolni és érvelni. Nagyon nehéz.

Mert hát menjenek a francba.

Miért kelljen hülyeségekkel vitatkozni, agyrémeket szétcincálni, arra fordítani a drága és fogyatkozó időt, hogy ostobaságokat – lemenve az alapokig, elmagyarázva az evidenciákat – mérlegeljünk és udvariasan elvessünk. Kinek van ehhez türelme és idege? De kell, akkor is, mert a hülyeség rendkívül ragályos, igen nagy népszerűségre tesz szert, és ha bizonyos szájakból hangzik el, túlságosan sokan veszik készpénznek.

Itt ez a legfrissebb, amikor is a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület (MPEE) egy hajókirándulást szervezett, „Kultúra Budapesten” címmel, és ez volt a 19. Polgári Gondola. Jogos a kérdés, kedves olvasó, és az is rendjén való, hogy már itt elkezdjen magasba kúszni a vérnyomásod – nem, nem te vagy a tájékozatlan bunkó (vagy akkor már ketten vagyunk), fogalmam sincs, ki az a, mi az a „Magyar Polgári Együttműködés Egyesület (MPEE)”, és pláne a „Polgári Gondola”. Na mindegy, olyan „civilek” ők, akiknek gond nélkül telik egy hajókirándulásra, megtiszteli őket figyelmével az emberminiszter, majd utánanézünk, lássuk a magvas előadások néhány tendenciózusan kiragadott részletét.

Csakis Káel Csabát idézem, aki – talán van még, aki emlékszik – az előző Orbán-kormány idején volt az Orbán hátsó feléhez kirendelt fényezés- és nyálazásügyi főfőnök, a Happy End reklámügynökség vezére. Akkoriban a „pénztalicskázás” és a „mutyi” szavak még nem voltak divatban, csak úgy eszembe jutott, utána lehet nézni. Amúgy – már amennyit láttam tőle – igen csekély tehetségű operarendező, aki most a Művészetek Palotája vezérigazgatója. Jó, fiatal volt, kellett a pénz (ahogy hajdani pornószínészek szokták mondani), és bizonyára jó szervező. Mármost Káel szerint „elsősorban nem gazdasági, hanem identitásválságban szenvedünk, a politikai ütközetek közben mégis elfelejtünk a saját identitásunkról beszélni”, a tévében, mozikban pedig csak Amerikáról szóló filmek, sorozatok mennek.

Pillanat.

Milyen igaza van. Amikor – tévesen! – azt hisszük, hogy az üvegvisszaváltás, a csekkekkel való kirakósjáték vagy a lassan unalmassá váló margarinoskenyér-fogyasztás a mi legfőbb bajunk, rendszerint megfeledkezünk arról, hogy fel-felkiáltsunk: magyarok vagyunk, a kirelejzomát! Hogy megállítsuk a szomszéd nénit, és tisztázzuk vele, melyikünk identitása pontosan micsoda, utastársainkkal megosszuk esetleges identitásproblémáinkat, és otthon, családi körben legalább naponta fél órát szánjunk identitásválságunk rendbetételére. Ez itt a baj. Például – eddig – a Művészetek Palotáját nem nevezték át Magyar Nemzeti Művészetek Palotájává, márpedig így honnan is tudhatná, aki bemegy (ha még telik), hogy hová is lép be? Egy identitását vesztett, tétova, felvilágosulatlan bagázs, aki vagyunk.

Másodszor: örömmel olvashatjuk, hogy maga Káel kapott megbízást „a kormánytól, hogy egy kulturális intézményvezetőkből, szakemberekből létrehozandó bizottsággal együtt dolgozzák ki Budapest nemzetközi fesztiválfővárossá fejlesztésének négyéves stratégiáját”. Várható tehát, hogy miután az unalmas Budapesti Őszi Fesztivál nevet elvetve immár több éve Café Budapest címmel fut a kortárs művészet fővárosi seregszemléje, a Budapesti Tavaszi Fesztivál Budapest Leslie’s Kitchen (Budapesti Lacikonyha) lesz majd, és a kreatív, de mélyen hagyományőrző innovációért a kormánymegbízott felveheti megérdemelt jutalmát. Nagy reményeket fűzhetünk a külföldiek számára összeállított kulturális csomagokhoz is – nyilván (az identitáserősítés jegyében) olyan jeles magyar előadók kapnak majd főszerepet, mint Havasi Balázs, Edvin Marton, na jó, olykor Richard Clayderman.

Jó helyre megy tehát a pénz, a kultúra pénze, amiről nemrég aggodalommal írtam. Szép, tágas zsebek várják.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.