Víg hajókirándulás

  • Kálmán C. György
  • 2013. október 13.

Első változat

A Magyar Polgári Együttműködés Egyesület szervezésében hajókiránduláson vitatták meg Budapest kulturális életének kérdéseit fontos emberek. Megnyugodhatunk.

Úgy vagyok – és egyre gyakrabban vagyok így –, hogy egy-egy hír, cikk, vélemény elolvasása után legszívesebben őrjöngenék, üvöltenék, odavágnám az egészet; pedig le kellene higgadni, szép alaposan és nyugodtan kivesézni, pontról pontra vaslogikával cáfolni és érvelni. Nagyon nehéz.

Mert hát menjenek a francba.

Miért kelljen hülyeségekkel vitatkozni, agyrémeket szétcincálni, arra fordítani a drága és fogyatkozó időt, hogy ostobaságokat – lemenve az alapokig, elmagyarázva az evidenciákat – mérlegeljünk és udvariasan elvessünk. Kinek van ehhez türelme és idege? De kell, akkor is, mert a hülyeség rendkívül ragályos, igen nagy népszerűségre tesz szert, és ha bizonyos szájakból hangzik el, túlságosan sokan veszik készpénznek.

Itt ez a legfrissebb, amikor is a Magyar Polgári Együttműködés Egyesület (MPEE) egy hajókirándulást szervezett, „Kultúra Budapesten” címmel, és ez volt a 19. Polgári Gondola. Jogos a kérdés, kedves olvasó, és az is rendjén való, hogy már itt elkezdjen magasba kúszni a vérnyomásod – nem, nem te vagy a tájékozatlan bunkó (vagy akkor már ketten vagyunk), fogalmam sincs, ki az a, mi az a „Magyar Polgári Együttműködés Egyesület (MPEE)”, és pláne a „Polgári Gondola”. Na mindegy, olyan „civilek” ők, akiknek gond nélkül telik egy hajókirándulásra, megtiszteli őket figyelmével az emberminiszter, majd utánanézünk, lássuk a magvas előadások néhány tendenciózusan kiragadott részletét.

Csakis Káel Csabát idézem, aki – talán van még, aki emlékszik – az előző Orbán-kormány idején volt az Orbán hátsó feléhez kirendelt fényezés- és nyálazásügyi főfőnök, a Happy End reklámügynökség vezére. Akkoriban a „pénztalicskázás” és a „mutyi” szavak még nem voltak divatban, csak úgy eszembe jutott, utána lehet nézni. Amúgy – már amennyit láttam tőle – igen csekély tehetségű operarendező, aki most a Művészetek Palotája vezérigazgatója. Jó, fiatal volt, kellett a pénz (ahogy hajdani pornószínészek szokták mondani), és bizonyára jó szervező. Mármost Káel szerint „elsősorban nem gazdasági, hanem identitásválságban szenvedünk, a politikai ütközetek közben mégis elfelejtünk a saját identitásunkról beszélni”, a tévében, mozikban pedig csak Amerikáról szóló filmek, sorozatok mennek.

Pillanat.

Milyen igaza van. Amikor – tévesen! – azt hisszük, hogy az üvegvisszaváltás, a csekkekkel való kirakósjáték vagy a lassan unalmassá váló margarinoskenyér-fogyasztás a mi legfőbb bajunk, rendszerint megfeledkezünk arról, hogy fel-felkiáltsunk: magyarok vagyunk, a kirelejzomát! Hogy megállítsuk a szomszéd nénit, és tisztázzuk vele, melyikünk identitása pontosan micsoda, utastársainkkal megosszuk esetleges identitásproblémáinkat, és otthon, családi körben legalább naponta fél órát szánjunk identitásválságunk rendbetételére. Ez itt a baj. Például – eddig – a Művészetek Palotáját nem nevezték át Magyar Nemzeti Művészetek Palotájává, márpedig így honnan is tudhatná, aki bemegy (ha még telik), hogy hová is lép be? Egy identitását vesztett, tétova, felvilágosulatlan bagázs, aki vagyunk.

Másodszor: örömmel olvashatjuk, hogy maga Káel kapott megbízást „a kormánytól, hogy egy kulturális intézményvezetőkből, szakemberekből létrehozandó bizottsággal együtt dolgozzák ki Budapest nemzetközi fesztiválfővárossá fejlesztésének négyéves stratégiáját”. Várható tehát, hogy miután az unalmas Budapesti Őszi Fesztivál nevet elvetve immár több éve Café Budapest címmel fut a kortárs művészet fővárosi seregszemléje, a Budapesti Tavaszi Fesztivál Budapest Leslie’s Kitchen (Budapesti Lacikonyha) lesz majd, és a kreatív, de mélyen hagyományőrző innovációért a kormánymegbízott felveheti megérdemelt jutalmát. Nagy reményeket fűzhetünk a külföldiek számára összeállított kulturális csomagokhoz is – nyilván (az identitáserősítés jegyében) olyan jeles magyar előadók kapnak majd főszerepet, mint Havasi Balázs, Edvin Marton, na jó, olykor Richard Clayderman.

Jó helyre megy tehát a pénz, a kultúra pénze, amiről nemrég aggodalommal írtam. Szép, tágas zsebek várják.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.