Zászlóshajó

  • Kálmán C. György
  • 2014. április 1.

Első változat

Orbán Viktor hétfőn átadta a Ludovika főépületét a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek. Katonásan.

Mi tagadás, izgultam azért kicsit, hogy hétfőre is akad-e hazánk miniszterelnökének felavatni-, elindítani-, megnyitni-, átadni-, felszentelni-, leleplezni-, átnyújtanivalója. De persze lett, hétfőn a Ludovika főépületét nyitotta meg – ez a Nemzeti Közszolgálati Egyetemé lesz.

A zászlóshajó főhadiszállása.

Legalább a rendszerváltás óta úgy gondoltuk, hogy a közszolgák (vagy legyen, a nemzet közszolgái) immár nem mogorva, könyökvédős bürokraták és csicsergő, unott, körömlakkozó főnénik lesznek, hanem a jog gyakorlati kérdéseiben járatos, a számítógéppel virtuózan bánó, készséges, kedves segítőink, akik ismerik a hivatal minden bugyrát, és azon dolgoznak, hogy a hozzájuk fordulóknak ügyes-bajos dolgaikban segítsenek. Művelt és alapos, pontos emberek, akik adózásban, gyámügyben, ingatlan-nyilvántartásban és okmányokban – ki hol – remekül tájékozódnak, érzékenyek a szociális kérdésekre, hivatalból otthonosak az emberek mindennapjaiban, nagy rutinnal működtetik az önkormányzatokat és kormányhivatalokat, a döntéseket nem ők hozzák, de átlátják és profin végrehajtják őket. A mi megbecsült és készséges szolgáink.

false

 

Fotó: MTI

Ehhez képest az a kép, ami hazánk miniszterelnökének – és nyilván az egyetem irányítóinak csakúgy, mint a felsőoktatási, igazságügyi és minden más felső vezetésnek – a fejében él, egészen más: minthogy ez az egyetem valami rejtélyes okból összeolvadt a rendőrtisztek képzéséért felelős iskolával, az egész intézményt immár ezek a vezetők valamilyen katonai-rendőri szókinccsel hajlamosak leírni, ahol függelem és fegyelem van, rend és parancs, vigyázz, pihenj, súlyba.

A magyar miniszterelnök amúgy is hajlamos az efféle szóhasználatra, szerintem ha az új kenguru-kifutót avatná holnap, akkor is a magyar nemzet évezredes szabadságküzdelmeiről és az erő összefogásának keleti erényeiről értekezne, megspékelve néhány futball-hasonlattal. A Ludovika átadásán tehát elemében volt. Felidézte a történelem sorscsapásait, a közszolgálatot oly mélyen érintő Nagy Árvizet, a már említett zászlóshajót, amely egyúttal lépcsőfok, „ahol minden oktató és hallgató biztosan a haza szolgálatában áll”; és a Ludovika, persze, „hazafias neveléssel és a magyar virtussal” fonódik össze. Ez előrevetíti, hogy iparűzési adómat egy igaz hazafi fogja – magyar virtussal – iktatni, parkolócédula-panaszomat tűzrőlpattant magyar menyecske fogja turáni nekiszánással elbírálni. A hajdani Ludovika így közvetlen és egyenes vonalú folytonosságot mutat a mai közszolgálattal, díszkard, sujtás, bajusz (menyecskéknek ízléses baboskendő), belépni a hivatalba lesunyt szemmel, kalap levéve, suvickolt cipőben.

De meglátjuk majd, minden jó lesz. Elvégre bár meg kell küzdeni a jelen nehézségeivel, „egy nemzeti kormánynak a tekintetét a jövő horizontjára kell függesztenie”, és ha ez ilyen katonás, rendőrös, rendvédelmi horizont, akkor arra.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.