Zászlóshajó

  • Kálmán C. György
  • 2014. április 1.

Első változat

Orbán Viktor hétfőn átadta a Ludovika főépületét a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek. Katonásan.

Mi tagadás, izgultam azért kicsit, hogy hétfőre is akad-e hazánk miniszterelnökének felavatni-, elindítani-, megnyitni-, átadni-, felszentelni-, leleplezni-, átnyújtanivalója. De persze lett, hétfőn a Ludovika főépületét nyitotta meg – ez a Nemzeti Közszolgálati Egyetemé lesz.

A zászlóshajó főhadiszállása.

Legalább a rendszerváltás óta úgy gondoltuk, hogy a közszolgák (vagy legyen, a nemzet közszolgái) immár nem mogorva, könyökvédős bürokraták és csicsergő, unott, körömlakkozó főnénik lesznek, hanem a jog gyakorlati kérdéseiben járatos, a számítógéppel virtuózan bánó, készséges, kedves segítőink, akik ismerik a hivatal minden bugyrát, és azon dolgoznak, hogy a hozzájuk fordulóknak ügyes-bajos dolgaikban segítsenek. Művelt és alapos, pontos emberek, akik adózásban, gyámügyben, ingatlan-nyilvántartásban és okmányokban – ki hol – remekül tájékozódnak, érzékenyek a szociális kérdésekre, hivatalból otthonosak az emberek mindennapjaiban, nagy rutinnal működtetik az önkormányzatokat és kormányhivatalokat, a döntéseket nem ők hozzák, de átlátják és profin végrehajtják őket. A mi megbecsült és készséges szolgáink.

false

 

Fotó: MTI

Ehhez képest az a kép, ami hazánk miniszterelnökének – és nyilván az egyetem irányítóinak csakúgy, mint a felsőoktatási, igazságügyi és minden más felső vezetésnek – a fejében él, egészen más: minthogy ez az egyetem valami rejtélyes okból összeolvadt a rendőrtisztek képzéséért felelős iskolával, az egész intézményt immár ezek a vezetők valamilyen katonai-rendőri szókinccsel hajlamosak leírni, ahol függelem és fegyelem van, rend és parancs, vigyázz, pihenj, súlyba.

A magyar miniszterelnök amúgy is hajlamos az efféle szóhasználatra, szerintem ha az új kenguru-kifutót avatná holnap, akkor is a magyar nemzet évezredes szabadságküzdelmeiről és az erő összefogásának keleti erényeiről értekezne, megspékelve néhány futball-hasonlattal. A Ludovika átadásán tehát elemében volt. Felidézte a történelem sorscsapásait, a közszolgálatot oly mélyen érintő Nagy Árvizet, a már említett zászlóshajót, amely egyúttal lépcsőfok, „ahol minden oktató és hallgató biztosan a haza szolgálatában áll”; és a Ludovika, persze, „hazafias neveléssel és a magyar virtussal” fonódik össze. Ez előrevetíti, hogy iparűzési adómat egy igaz hazafi fogja – magyar virtussal – iktatni, parkolócédula-panaszomat tűzrőlpattant magyar menyecske fogja turáni nekiszánással elbírálni. A hajdani Ludovika így közvetlen és egyenes vonalú folytonosságot mutat a mai közszolgálattal, díszkard, sujtás, bajusz (menyecskéknek ízléses baboskendő), belépni a hivatalba lesunyt szemmel, kalap levéve, suvickolt cipőben.

De meglátjuk majd, minden jó lesz. Elvégre bár meg kell küzdeni a jelen nehézségeivel, „egy nemzeti kormánynak a tekintetét a jövő horizontjára kell függesztenie”, és ha ez ilyen katonás, rendőrös, rendvédelmi horizont, akkor arra.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.