Zászlóshajó

  • Kálmán C. György
  • 2014. április 1.

Első változat

Orbán Viktor hétfőn átadta a Ludovika főépületét a Nemzeti Közszolgálati Egyetemnek. Katonásan.

Mi tagadás, izgultam azért kicsit, hogy hétfőre is akad-e hazánk miniszterelnökének felavatni-, elindítani-, megnyitni-, átadni-, felszentelni-, leleplezni-, átnyújtanivalója. De persze lett, hétfőn a Ludovika főépületét nyitotta meg – ez a Nemzeti Közszolgálati Egyetemé lesz.

A zászlóshajó főhadiszállása.

Legalább a rendszerváltás óta úgy gondoltuk, hogy a közszolgák (vagy legyen, a nemzet közszolgái) immár nem mogorva, könyökvédős bürokraták és csicsergő, unott, körömlakkozó főnénik lesznek, hanem a jog gyakorlati kérdéseiben járatos, a számítógéppel virtuózan bánó, készséges, kedves segítőink, akik ismerik a hivatal minden bugyrát, és azon dolgoznak, hogy a hozzájuk fordulóknak ügyes-bajos dolgaikban segítsenek. Művelt és alapos, pontos emberek, akik adózásban, gyámügyben, ingatlan-nyilvántartásban és okmányokban – ki hol – remekül tájékozódnak, érzékenyek a szociális kérdésekre, hivatalból otthonosak az emberek mindennapjaiban, nagy rutinnal működtetik az önkormányzatokat és kormányhivatalokat, a döntéseket nem ők hozzák, de átlátják és profin végrehajtják őket. A mi megbecsült és készséges szolgáink.

false

 

Fotó: MTI

Ehhez képest az a kép, ami hazánk miniszterelnökének – és nyilván az egyetem irányítóinak csakúgy, mint a felsőoktatási, igazságügyi és minden más felső vezetésnek – a fejében él, egészen más: minthogy ez az egyetem valami rejtélyes okból összeolvadt a rendőrtisztek képzéséért felelős iskolával, az egész intézményt immár ezek a vezetők valamilyen katonai-rendőri szókinccsel hajlamosak leírni, ahol függelem és fegyelem van, rend és parancs, vigyázz, pihenj, súlyba.

A magyar miniszterelnök amúgy is hajlamos az efféle szóhasználatra, szerintem ha az új kenguru-kifutót avatná holnap, akkor is a magyar nemzet évezredes szabadságküzdelmeiről és az erő összefogásának keleti erényeiről értekezne, megspékelve néhány futball-hasonlattal. A Ludovika átadásán tehát elemében volt. Felidézte a történelem sorscsapásait, a közszolgálatot oly mélyen érintő Nagy Árvizet, a már említett zászlóshajót, amely egyúttal lépcsőfok, „ahol minden oktató és hallgató biztosan a haza szolgálatában áll”; és a Ludovika, persze, „hazafias neveléssel és a magyar virtussal” fonódik össze. Ez előrevetíti, hogy iparűzési adómat egy igaz hazafi fogja – magyar virtussal – iktatni, parkolócédula-panaszomat tűzrőlpattant magyar menyecske fogja turáni nekiszánással elbírálni. A hajdani Ludovika így közvetlen és egyenes vonalú folytonosságot mutat a mai közszolgálattal, díszkard, sujtás, bajusz (menyecskéknek ízléses baboskendő), belépni a hivatalba lesunyt szemmel, kalap levéve, suvickolt cipőben.

De meglátjuk majd, minden jó lesz. Elvégre bár meg kell küzdeni a jelen nehézségeivel, „egy nemzeti kormánynak a tekintetét a jövő horizontjára kell függesztenie”, és ha ez ilyen katonás, rendőrös, rendvédelmi horizont, akkor arra.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.