„Jött létre”

  • Kálmán C. György
  • 2014. március 25.

Első változat

A magyar Wikipédia szócikket szentelt a Magyar Nyelvstratégiai Intézet létrejöttének. Ez az apró jel egy világszemlélet megváltozására utal.

Mindnyájan tudjuk, ha máshonnan nem, hát középiskolai történelmi tanulmányainkból, hogy a középkor embere egészen másként gondolkodott a térről és az időről, mint a mai. Ezt a szemléletet őrzik bizonyos régi szavak, a népdalok, a mesék, meg persze mindenféle régi szövegek. A középkor embere például az imádságok hosszával mérte az időt (vagy azzal is), a gyaloglás és idő arányával a távolságot meg a területet, az emberi testrészek átlagos, hozzávetőleges nagyságával az átmérőt, a hosszúságot és így tovább. Ami a nagyobb léptékeket illeti, ott meg egy-egy jeles eseményhez horgonyozták le az idő koordinátáit (és egy-egy kiemelkedő és állandó tereptárgyhoz a térét): a háború után, húsvétkor; a dögvész idején, karácsony és vízkereszt között; ilyesmi lehetett annak idején az idő meghatározása, és egyáltalán nem is volt szükség ennél nagyobb pontosságra. De még a történetírás is jól megvolt hozzávetőleges adatokkal, jócskán megnehezítve így későbbi korok más időszemléletű történészeinek a dolgát.

A fideszizmus bizonyos fokig csak feleleveníti ezt a szép hagyományt, amikor olyan nagyvonalúan artikulálja a történelmet, olyan durván tagolja az időt, hogy az erre a gondolkodásra emlékeztet. A régmúlt nagyjából úgy fest, hogy voltak a régiszépidők (ide értve Horthy uralgását), aztán jött a komcsikorszak, majd zűrzavarosidők – ezen belül az elmúltnyolcév. Az azután következő fülkeforradalmi idők folyamatos jelen és jövő; ami történt, történik és történni fog, egyetlen napsugaras kontinuumba rendeződik, ahol nincs is értelme semmi további distinkciónak. A fejlődés állandó és végtelen, legfeljebb a kiindulópont határozható meg, de ahogyan a középkor embere számára édes mindegy volt, hogy a gyertya egy fertályóránál hány másodperccel több vagy kevesebb idő alatt ég le (még fogalmai sem voltak az efféle különbségtételre), úgy a fideszista számára is mindegy, hogy a töretlen lendületű rezsicsökkentés vagy a folytonosan bővülő munkalehetőségek birodalmában épp melyik fázisban tartunk. Ha úgy tetszik, egyfajta mitikus időben élünk – nem egyenes vonalú, nem is előrehaladó, nem is körkörös, hanem inkább állandó, álló, örök.

Ezért érthető, hogy a páratlan gyorsaságú magyar Wikipédia ezzel a szöveggel tette föl a Magyar Nyelvstratégiai Intézetről szóló szócikkét: „A Magyar Nyelvstratégiai Intézet budapesti székhelyű központi hivatal, amelynek feladata a magyar nyelvi örökség föltárása, a nyelv mélyebb megismerése, ápolása, gondozása, fejlesztése. Az intézet az 55/2014. (III. 4.) Korm. rendelet alapján jött létre 2014. április 1-jén.” Most, amikor e sorokat írom, a régi, rossz, elmúltnyolcéves tradíciók szerint még csak március 24-e volna, tehát még előtte lennénk az április 1-jei dátumnak. De rá kell döbbennünk ennek a gondolkodásnak avítt, bornírt, csökött mivoltára: múlt, jelen, jövő – ugyan már, micsoda kategóriák! Az intézet ideája örök, hogy hol, mikor, hogyan ölt testet, az kegyelem dolga, nem köthető holmi emberi időszámításhoz. Az olyan, régebben abszurdumnak tetsző, grammatikailag is gyanús kifejezések, mint hogy majd egy hét múlva valami történt – mostantól, szokjunk hozzá, természetes lesz. („Mostantól”… „lesz”… de nehéz megszabadulni ezektől a megrögzött kifejezésektől!)

Ilyen apró nyelvi jelek híven tükrözik egy egész világszemlélet megváltozását. Ahogyan az „öl”, a „láb” vagy a „járás” kategóriái annak idején egy nagy történelmi korszak lenyomatai voltak.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.