Aroy-Thai

  • ételhordó
  • 2015. szeptember 4.

Ételhordó

Nyers rák csípős szósszal és mindig mosolygó, sűrűn hajladozó ázsiai asszonnyal.

A gyorsbüfé nem születik, hanem a semmiből bújik elő, és egyszer csak ugyanúgy eltűnik a föld színéről. Ehhez képest megkülönböztetett figyelemmel kísértük a Petőfi Sándor utcában, a Pilvax köz sarkára épülő bejzlit, mert csak nem akart megnyílni, pedig pofára már április tájékán késznek látszott. Lassan arra gondoltunk, hogy a cucc hátterében valami ingatlanpanama állhat (mégiscsak az V. kerületben vagyunk), ám mire felbéreltünk volna egy oknyomozót, valahonnan csak előkerült az „open” tábla. Ugyanakkor világossá vált az is, hogy minden látszat ellenére nem gyorsbüfével van dolgunk.

Noha a kajáspult (a krómozott rudakkal, tálcahegyekkel stb.) uralja a szerény, de ízléssel berendezett egyetlen helyiséget, és a dekoráció java is ételes képekből áll, egyetlen fogás sem kelleti magát a hőálló üveg mögött. Grillcsirke-melegítő lámpák sem világítanak. Igazából nem is pult ez, hanem konyha, csak a mögöttes történésekből nem sokat látni.

false

Kiszolgálás is van. Angolul (vagy mutogatva) értethetjük meg magunkat a mindig mosolygó és sűrűn hajladozó ázsiai asszonnyal.

Elsőként a kung shae nam pla nevű előételt próbáljuk ki (2250 Ft), nyers rákot ígér csípős szósszal, fokhagymával és káposztával. Azt ugyan nem tudjuk eldönteni, hogy a rák valóban nyers-e vagy főtt, ám annyi szent, hogy ilyet még soha nem ettünk. Nyilvánvaló lehetetlenség, mégis olyan frissnek érezzük, mintha valami tengerparti halászfaluban tanyáznánk, de ha párhuzamba kéne állítanunk valami európaival, akkor a csehek hagymás-ecetes szafaládéja, az utopenec ugrana be elsőre.

A tom yum kungról (csilis, kókusztejes gombaleves rákkal – 850 Ft) meg az, hogy nem beugratás: kánikulában nincs jobb egy baromi csípős, forró levesnél. Igaz, az első falatok után majd’ meghalunk, ám ahogy haladunk előre, egyre inkább előjönnek a fantasztikus ízek (merthogy nem csak csíp), a legvégén pedig a regenerálódás, felfrissülés, újjászületés, ahogy tetszik.

Főételként kang keaw want kérünk csirkével (zöld curry, kókusztej, cukkini, bambuszrügy kombináció választott hússal – 1850 Ft), ami viszont jól ellensúlyozza a leves vulkáni hatásait. A kókusztej és a zöld curry remekül egészítik ki egymást, bár a legnagyobb meglepés maga a csirke, szinte elolvad a szánkban.

Nem úgy, mint a kai man kai tod (1550 Ft), ami a csirke rántott (vagy ahogy a kínai büfékben mondják, „illatos-omlós”) változata. Ez jóval fáradtabbnak tűnik, bár még így is több hosszt ráver a kínai rokonra. Nem beszélve a mellé adott gyömbéres rizsről, ami önálló fogásként sem vallana szégyent.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.