étel,hordó

Bábelék

  • ételhordó
  • 2013. május 9.

Ételhordó

Az elmúlt évek egyik legjobb magyar rövidfilmje, a Szalontüdő (r.: Szirmai Márton) a pestújhelyi piacon álló Pléh csárdában játszódott. Ez a kis helyiség évtizedek óta a fővárosi mennyiségi táplálkozás szentélye, s a tulaj, Bábel bácsi is legendás alak. Azt talán kevesebben tudják, hogy a Pléh csárda a Bábelék névre hallgató létesítmény kihelyezett tagozata, amely a környék tán egyetlen értékelhető étterme. (A valahai pestújhelyi vendéglátásról lásd "Be volt hangosítva az egész" című cikkünket, Magyar Narancs, 2007. július 5.) A Sztárai Mihály téri (Pestújhelyi út-Apolló utca sarok) "központban" bőségesebb a választék, kényelmesebb a fogyasztás, sőt már terasz is üzemel.


Miként a Pléh csárda, a Bábelék épülete sem az építészkritikusok kegyeibe szeretne férkőzni. Talán szolgáltatóháznak nevezték építése idején (1980-as évek) azt a borzalmat, amiben otthonra talált. A cégtáblával nem bíbelődtek sokat, nem különösebben feltűnő az "étterem és rendezvényterem, esküvők, bankettek, családi összejövetelek" felirat, ahogy a bejárat fölötti kék sipkás toronyszerűség sem. A berendezéssel sem bíbelődtek, és bár kétségtelenül tágas, vagyis nagyobb rendezvények lebonyolítására is alkalmasnak látszik, mégiscsak egy önkiszolgáló étteremről van szó. Ezen a szinten a maximumot kapjuk: tisztaságot, ételszag nélkül. Aki többre vágyik, menjen a Gundelba!

Az árak az önkis átlag körüliek. Csakhogy itt eleve kétszemélyes az "adag", ez csupán ténymegállapítás, ilyesmivel minket nem lehet megvenni. A májgombócleves (600 Ft) azonban - mennyiségtől függetlenül - is több a vártnál, színe ragyogó, íze kiváló, a gombóc a legjobb házi kosztot idézi. Sajnos a zöldborsófőzelékről (500 Ft) már nem mondhatjuk el ugyanezt. Nehézkes, agyonrántott, sűrű massza, legfeljebb arra jó, hogy kb. 24 órára elvegye az ember kedvét a táplálkozástól, és ezen az sem javít, hogy a cég egyik védjegyének számító vagdalt (250 Ft) feltétként jól teljesít.

"Pár évvel ezelőtt a Magyar Gasztronómiai Szövetség megjegyzést fűzött a vadas marhánkra, melyet a mi fantasztikus ízesítésű zsemlegombócunkkal tálaltunk. Véleményük a következő: ha nem az ország, de Budapest biztos legjobb vadas marhája." - ezt Bábelék honlapján olvashatni, nem is cáfolnánk. Ráadásul 1200 forintból egy otthoni csodaszakács sem tudna jobbat készíteni, azt pedig már csak rutinból jegyezzük meg, hogy Bábelék vadasával egy átlagos étvágyú négyfős család is jóllakna.

Túrógombóccal (800 Ft) zárjuk sorainkat, három, gyermekfej nagyságú, jól megmorzsázott, cukrozott és tejfölözött példány - izgalommentes, masszív és szinte félelmetes, egy is sok belőle. A Bábelékéhez hasonló étteremből viszont sokkal több kellene.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.