Riso

  • ételhordó
  • 2013. június 4.

Ételhordó

false

Itt a tavasz, ismét bevették a turisták Buda várát, ötpercenként bor-, sajt-, pálinkafesztiválokat rendeznek, az árak az égben, a közönség a sárga földön. Most sem értjük, hogyan kezdődött a pokoljárás, de a siklóból már nem lehet menet közben kiszállni. Szerencsére odafent mindig akad egy-két kis sikátor, ahol nem hömpölyög a tömeg, de amikor hirtelen a Bécsi kapu kontúrjait fedezzük fel vakító ellenfényben, a dal ugyanaz marad: "Merre tovább, melyik úton?" Inkább a Moszkva tér felé, és milyen jól tesszük! Alig pár lépésre a kaputól, immár a Vízivárosban, a Várfok és Ostrom utca torkolatánál váratlan cégtábla: "Riso Ristorante & Terrace". Nem éltünk hiába.

A korábban Bonfini kertként futó létesítmény - neve alapján - még megpróbált a várhoz csapódni, de hamar rájöttek, hogy evvel nem sokra mennek. 2011 volt a fordulat éve, azóta semmi idegenforgalmas népbutítás, a Riso egyszerű olasz étterem, várfalra, levéltárra néző fantasztikus teraszszal. És ettől kezdve felőlünk akár vackot is hozhatnának, hiszen a napsütés, a pazar kilátás sok mindent képes bearanyozni. Szerencsére a bazsalikomos paradicsomleves parmezánnal (980 Ft) a legridegebb novemberben is állná a sarat. Narancssárga gyönyörűség, akár a naplemente Nápolyban, inkább olasz, mint olaszos, de lassan kifogyunk a dicsérő szavakból. Pedig kell néhány a rizottónak (2690 Ft) is. Olyan, akár a gyöngy, a spenótos-fokhagymás kevercs is csodálatos, kár hogy a "feltét", az ún. serpenyős lazac már nem dob rajta semmit. Legközelebb bivalymozzarellával kérjük, az olcsóbb is (2390 Ft).

Az ördög csirke rozmaringos burgonyával, házi gyümölcskompóttal (2590 Ft) természetesen csipős, de amúgy semmi különös... Annyit jegyzünk meg, hogy a köret jól kiegészíti. Legközelebb inkább a tésztákat, pizzát próbáljuk ki, mert biztosan lesz legközelebb. Annyit még: a créme brulée (1090 Ft) nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Túlzottan puhány volt. Összeesett.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.