Régimódi - Szentendre

  • ételhordó
  • 2014. március 28.

Ételhordó

Az Ételhordó munkatársának esete a tavasszal és a Kádár-kor szellemével.

A tavasz első hétvégéjén Szentendrére kiakaszthatták volna a megtelt táblát. Amerre a szem ellát, ténfergő tömegek, határozott bizonytalansággal, teljesen céltalanul. Úgy tűnik, hogy a város nem készült fel a március eleji napfényre, langyos időjárásra, nincs sem kirakodóvásár, sem táncdalfesztivál, de a vendéglátóipar sem ébredt még fel téli álmából. Teraszok nincsenek, egy csomó helyen a redőnyt sem húzták fel. Lehet, hogy nem is fogják.

false

A Régimódi vendéglőre esik a választásunk a Fő téren. Valószínűleg onnan a név, hogy egy műemlék házban vertek konyhát, de közelebb lépve más múltra utaló jeleket is találni. Az ablakon alig látni be, annyira "ápolatlan", odabent meg a Kádár-korszakra jellemző leosztás fogad. A külső terem söntés és kocsma, a belső meg az étterem. A berendezés láttán ismét csak a névadóra gondolunk: nemcsak a bútor, miként a tányér, az evőeszköz is ántik, ám ezt némiképp hidegre vágja a narancssárgára festett fal, és akkor a csillárból kilógó energiatakarékos izzókról nem is beszéltünk. Ennek fényében még inkább érthetetlen a kifüggesztett tábla "I. kategória" felirattal.

Szerencsére az árakon is látni, hogy ezzel a first class dologgal csak hülyéskednek. Az erőleves libamájgaluskával (600 Ft) a porcelántányér miatt volt emlékezetes. Amúgy teljesen átlagos, benne puha, májas cuccok, amikről meg nem mondanánk, hogy ez most tényleg liba vagy valami más.

A kétszemélyes vadtálban (7200 Ft) minden reményünk. A fémtálca - hasonlóan a porcelántányérhoz - nagyon menő, de amikor meglátjuk, hogy a lakoma egyik elemét, a gombás őzpörköltet miféle édes kosárkába tették, olyan érzésünk támad, mintha 20 évet visszamentünk volna az időben. Pedig ez a legjobb része a terülj asztalkámnak. A rozmaringos szarvas nem elég rozmaringos, viszont a kelleténél szárazabb. De a legnagyobb csalódást az áfonyás vaddisznócomb jelenti - egyáltalán nem tűnik frissnek. Szerencsére a burgonyafánk köretről nem kell ilyet mondanunk. Friss, ropogós, a megmaradt áfonyával a desszertet is pótolja.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.