Színvonalas kultúrharc: előbb Szakács sült fel csúnyán, majd Jeszy gennyládázta a nem fideszes színészeket

  • narancs.hu
  • 2019. december 12.

Fekete Lyuk

Szakács Árpád és Jeszenszky Zsolt is csak nehezen nevezhető szakértőnek. Annál több a véleményük.

A hétfői szabad, független kultúráért, a kormány törvénymódosítása ellen rendezett tüntetést követően a kormánypárti kultúrharcot elindító újságíró, szélesőjobbos beütésű ideológus, Szakács Árpád a Hír TV-ben osztotta az észt.

A Fidesz-KDNP kultúrkampfjának felkent pápájáról viszont igen hamar kiderült, hogy nem igazán tudja, milyen darabok mennek a budapesti színházakban, pedig nagyon rájuk akarta húzni a vizes lepedőt.

Ugyanis Szakács a kulturális szakelem kulturális felelősségvállalásról beszélt. És akkor állt elő hihetetelen megállapításával: a közbeszéd eldurvulásáért az előadóművészetet tette úgy en bloc felelőssé. Megpróbált példálózni is, a baj csak az volt, hogy nem igazán tudott előadáscímeket felidézni.

Szakács Árpád minden bizonnyal annyit jár színházba, hogy már nem is tudja annak a rengeteg darabnak a címét fejben tartani, amiket lát. Minden bizonnyal az általa azért nagyra nem tartott rendezők munkáit is megnézi, ezért olyan rendkívül jól informált, hol, milyen mennyiségű és minőségű trágár szóhasználat hangzik el.

A Játékszínben játszott Életrevalókat sikerült Életreítéltekként emlegetnie. A mai légkörben az még érthető, hogy Gothár Péter Vaknyugat című rendezésébe beleköt, de azt már nem sikerült megjegyeznie, hogy a kormánypárti oldalon annyira gyűlölt Alföldi Róbert mit is rendez vagy rendezett a Radnótiban. Mindegy is...

Magyarország élőben Szakács Árpáddal- HÍR TV

Miközben Szakács Árpád a Hír TV-n azon sopánkodott, mégis milyen csúnyán beszélnek már 2019-ben a magyar színházak színpadain, a fideszes televízió másik műsorában az önkéntes megmondóember, Jeszenszky Zsolt is szép magyarul megmondta a tutit. A "véleményvezér" szerint a színészek és zenészek abból élnek, hogy szidják Magyarországot.

Hozzátette. "ezeknek a szarházi faszszopó gennyládáknak, ha adsz egy forintot, azt mondják, hogy a kurva anyád, egyrészt miért nem adtál kettőt, másrészt hogy te egy rohadt fasiszta, náci stb. vagy". Jeszenszky Zsolt úgy látja, "csak a pozícióból takarodjanak a picsába" ezek az emberek, mert "méltatlanok rá, politikai célokra akarják használni" azokat.

Security Check Required

null

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.