Alig voltak kíváncsiak a nézők a Petőfi-film tévépremierjére

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 24.

Fekete Lyuk

Még a köztévé déli híradóját is többen nézték, mint a Most vagy soha! című kurzusfilmet.

Augusztus 20-án a TV2 levetítette a Most vagy soha!-t, de még a a köztévé déli híradóját is többen nézték - derül ki a Nielsen piackutatási adataiból, amit a hvg.hu ismertet.

A film a legfontosabb célcsoport körében (a 18 és 59 év közöttiek) a 10. helyen végzett, és olyan műsorok előzték meg, mint az esti tűzijáték közvetítése, több csatorna híradója, az RTL Fókusza, az István, a királyrockopera, illetve a Raya és az utolsó sárkány című animációs mesefilm.

Igaz, hogy a tűzijáték végül késve kezdődött, így sokan a Duna TV közvetítését választották, ha nem mentek ki személyesen a Duna-partra. Pedig a TV2 szándékosan eltolta a Petőfi-film kezdését, de mint utólag látjuk, hiába. A két műsort végül szinte egyidőben közvetítette a két csatorna.

A teljes lakosságot mérő adattábla szerint a 16. helyen végzett minden idők legdrágább március 15-i iskolai műsora. Ez azt jelenti, hogy a köztévé Világhíradójának vagy a Hungarikum Gálakoncertnek is több nézője volt, és a Most vagy soha! épp csak megelőzte a Raya és az utolsó sárkány című animációs mesét.

Lóth Balázs alkotásáról szóló cikkünket itt lehet elolvasni. Kritikusunk szerint „szépen stilizált képeskönyvet csinált a forradalomból Rákay Philip kurzusfilmje, amelyben a történelem meghamisítására volt idő, csak árnyalt ábrázolására nem. De legalább baromi sok pénzből jól néz ki.” Számos pontatlanságot látunk, a főszereplők pedig haloványak. „Marad helyette ez a giccses, könnyű azonosulást kínáló, önsajnáló narratíva arról, hogy minket, magyarokat bántanak.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.