Alig voltak kíváncsiak a nézők a Petőfi-film tévépremierjére

  • narancs.hu
  • 2024. augusztus 24.

Fekete Lyuk

Még a köztévé déli híradóját is többen nézték, mint a Most vagy soha! című kurzusfilmet.

Augusztus 20-án a TV2 levetítette a Most vagy soha!-t, de még a a köztévé déli híradóját is többen nézték - derül ki a Nielsen piackutatási adataiból, amit a hvg.hu ismertet.

A film a legfontosabb célcsoport körében (a 18 és 59 év közöttiek) a 10. helyen végzett, és olyan műsorok előzték meg, mint az esti tűzijáték közvetítése, több csatorna híradója, az RTL Fókusza, az István, a királyrockopera, illetve a Raya és az utolsó sárkány című animációs mesefilm.

Igaz, hogy a tűzijáték végül késve kezdődött, így sokan a Duna TV közvetítését választották, ha nem mentek ki személyesen a Duna-partra. Pedig a TV2 szándékosan eltolta a Petőfi-film kezdését, de mint utólag látjuk, hiába. A két műsort végül szinte egyidőben közvetítette a két csatorna.

A teljes lakosságot mérő adattábla szerint a 16. helyen végzett minden idők legdrágább március 15-i iskolai műsora. Ez azt jelenti, hogy a köztévé Világhíradójának vagy a Hungarikum Gálakoncertnek is több nézője volt, és a Most vagy soha! épp csak megelőzte a Raya és az utolsó sárkány című animációs mesét.

Lóth Balázs alkotásáról szóló cikkünket itt lehet elolvasni. Kritikusunk szerint „szépen stilizált képeskönyvet csinált a forradalomból Rákay Philip kurzusfilmje, amelyben a történelem meghamisítására volt idő, csak árnyalt ábrázolására nem. De legalább baromi sok pénzből jól néz ki.” Számos pontatlanságot látunk, a főszereplők pedig haloványak. „Marad helyette ez a giccses, könnyű azonosulást kínáló, önsajnáló narratíva arról, hogy minket, magyarokat bántanak.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül.