Andy Vajna szerint kussolnia kéne az állami pénzt elfogadó filmeseknek

  • - palosm -
  • 2017. július 6.

Fekete Lyuk

Nincs rendben, hogy a pénzt elfogadod, aztán szidod az államot. Mi ez, ha nem burkolt fenyegetés?

Megszólalt a szivarcézár, kaszinókirály, médiamogul és filmpápa.

És ha már megkérdezte őt a Schmidt Mária-féle Figyelő véletlenül, akkor jó hosszan méltatta is a királyt, külön kiemelve a korrekt „illegális migráció elleni intézkedéseket”. Hála Orbánnak, Magyarország biztonságosabb, mint Anglia, Franciaország vagy Belgium!

Értsük ezt jól: Orbán „utat mutat”, ismétli Andy, mint akinek a hátába beledobták a százforintost.

De ez csak a kötelező kör, nyilván. Ebben a rendszerben a jó katonának először integetni kell egyet fölfelé.

Aztán jöhet a fenyegetőzés lefelé. Mert az igazán döbbenetes rész az, amikor Andy rátér a saját területére, és nyomban küld egy kedves üzenetet a magyar filmeseknek.

A Filmalap elnöke szerint „nincs rendben az, hogy a pénzt elfogadod, aztán szidod az államot. Akkor ne fogadd el az állami támogatást.”

Akárhonnan nézzük, nekünk ez burkolt vagy kevésbé burkolt fenyegetésnek tűnik: aki kritizálja Orbánt, nem kap pénzt filmre Magyarországon. Aki felveszi a támogatást – más lehetőség ugye nincs, aki filmet akar rendezni, az csak a Filmalapnál tud pályázni –, az tartsa magában a véleményét. Kussoljon, illetve persze az orbáni Magyarország dicsérete azért jöhet, az ugye rendben van.

(Emlékezzünk vissza: nemrég Enyedi Ildikó mondta azt Berlinben, hogy szégyen, ami Magyarországon történik.)

Így próbál Andy Vajna filmügyi kormánybiztos visszaadni Magyarországnak abból, amit itt kapott.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.