Gulyás Gergely elkövette élete legnagyobb trollkodását: előadta önmaga paródiáját

  • - palosm -
  • 2018. június 20.

Fekete Lyuk

A hamis tanú.

A Petőfi Irodalmi Múzeum hétfőn este tette ki Facebook-oldalára azt a megdöbbentő videót, amiben Gulyás Gergely Arany Jánosról beszél.

Akár a PIM vezetője, Prőhle Gergely, akár Gulyás Gergely jelenleg a Miniszterelnökséget vezető miniszter volt az ötletgazda, a koncepció mindenképp zseniális: csak jó sülhet ki abból, hogy jogász szakpolitikusok, a kormány legnagyobb hatalmú vezetői, kormányinfó-házigazdák, esetleg mezei frakcióvezetők legkedvesebb költőikről vallanak bordó nyakkendőben, fehér háttér előtt. Persze nyilván mindenféle píárszempontok is találkoznak itt, mindenki örömére, kellemeset összekötve a hasznossal.

És Gulyás ki is hozza a maximumot a dologból.

Annyi sületlenséget hord össze, olyan savanyú képpel, a magyarra csak nagyon távolról hasonlító bikkfanyelven, hogy erős a gyanúm: itt bizony elköveti élete legnagyobb trollkodását, és nemcsak önmaga, hanem a 2010-es évek Magyarországának tájékozott, kultúraszerető, polgári, ha tetszik, emberarcú Fidesz-politikusának paródiáját prezentálja.

Úgyhogy vegyük észre a performance-ában a teljesítményt, és tegyük fel a kérdést: ha valaki akarna, vajon tudna-e ennél unalmasabban, kedvetlenebbül és kelletlenebbül beszélni a kedvenc verseiről?

Ragadjunk ki pár mondatot, csak úgy, céltalanul, önmagunk szórakoztatására.

„Nekem számtalan személyes, kedves versem is van Arany Jánostól” – ihletett, szinte eksztatikus kezdés, ami azonnal feledteti, hogy ezeknek a szavaknak így, ebben a sorrendben pont nincs értelme.

De ha fennakadnánk ezen, nem tudhatnánk meg, hogy az Emlények egy „szép emlékezés” – kár lenne érte, hiszen eddig úgy gondoltuk, vers az emlékezésről.

Sőt, azt mondja: ennél szebb emlékezés „aligha van a magyar irodalomban”. És itt fontos kiegészítés jön: „vagy legalábbis nagyon kevés hozzá hasonló van a magyar irodalomban.” Nem mindegy!

Újabb fifikás kijelentéssel folytatja az ifjú fidesztéta: „balladái szinte mind tökéletesek”, de Gulyásnak „mégis” – vajon miért mégis? – egy kevésbé ismert ballada a kedvence. Micsoda gondolatfűzés, emeljük képzeletbeli süvegünket.

Egyébiránt A hamis tanú a politikus kedvence, ez önmagában is kiemelendő és meggondolkoztató.

Aztán rögvest ki is derül a miniszter és kedvenc verse között létesült viszony természete: gyermekkora óta „versmondó versenyeken vagy versmondó esteken” „sokszor mondta”.

Ne bagatellizáljuk el, az ilyen élményektől, mármint a versmondó versenyektől, őszintén dobban meg a befutott politikusok kérgesedő szíve, ebben nem kételkedem.

Gulyás arcán ez nem látszik, de annyi baj legyen.

A Toldi „nyilván minden gyermeknek az egyik legkedvesebb gyerekkori irodalmi élménye”, jut eszébe az átütő gondolat, és hát ki vitathatná, hogy a gyermekeknek gyerekkori élményeik vannak? (Speciál szerintem nem annyira nehéz utálni a Toldit első olvasáskor, de mindegy.)

Nehéz elhinni, de csak most jön a csúcspont: „és versei sokasága sokszor még jövendőmondóak is.

Kiolvasta a zaccból Trianont Arany, micsoda költő!

Kis kitérő, fontos tanulsággal: amikor egy kormánypárti politikus gondolkozni próbál, és fingja sincs, mit mondjon, mert semmi értelmes nem jut az eszébe, a szája közben ezeket a szavakat formálja: „úgyhogy egészében és összességében azt mondhatjuk, hogy nagyon büszke lehet Magyarország arra, hogy” – és innentől tuti megtalálja az elveszített fonalat.

„Nekünk hál’ istennek nagyon sok irodalmi nagyságunk van, de szerintem közülük is a maga egyedülálló tökéletességével, nyelvi tisztaságával és gazdagságával Arany János kiemelkedik.” Ez a zárszava annak az embernek, akinek miniszterként például az a feladata, hogy órákat végigbeszélve újságírók kérdésére válaszoljon.

Bevalljuk, nem találunk szavakat, pedig valami ilyesmi volna a szakmánk.

Esterházy Péter sírva-rötyögve gazsulál a Jóistennel, miközben Sárbogárdi Jolán csettint egyet a nyelvével.

Nekünk hál’ istennek nagyon sok politikai nagyságunk van, de szerintem közülük is a maga egyedülálló tökéletességével, nyelvi tisztaságával és gazdagságával Gulyás Gergely kiemelkedik.

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.