Gulyás Gergely elkövette élete legnagyobb trollkodását: előadta önmaga paródiáját

  • - palosm -
  • 2018. június 20.

Fekete Lyuk

A hamis tanú.

A Petőfi Irodalmi Múzeum hétfőn este tette ki Facebook-oldalára azt a megdöbbentő videót, amiben Gulyás Gergely Arany Jánosról beszél.

Akár a PIM vezetője, Prőhle Gergely, akár Gulyás Gergely jelenleg a Miniszterelnökséget vezető miniszter volt az ötletgazda, a koncepció mindenképp zseniális: csak jó sülhet ki abból, hogy jogász szakpolitikusok, a kormány legnagyobb hatalmú vezetői, kormányinfó-házigazdák, esetleg mezei frakcióvezetők legkedvesebb költőikről vallanak bordó nyakkendőben, fehér háttér előtt. Persze nyilván mindenféle píárszempontok is találkoznak itt, mindenki örömére, kellemeset összekötve a hasznossal.

És Gulyás ki is hozza a maximumot a dologból.

Annyi sületlenséget hord össze, olyan savanyú képpel, a magyarra csak nagyon távolról hasonlító bikkfanyelven, hogy erős a gyanúm: itt bizony elköveti élete legnagyobb trollkodását, és nemcsak önmaga, hanem a 2010-es évek Magyarországának tájékozott, kultúraszerető, polgári, ha tetszik, emberarcú Fidesz-politikusának paródiáját prezentálja.

Úgyhogy vegyük észre a performance-ában a teljesítményt, és tegyük fel a kérdést: ha valaki akarna, vajon tudna-e ennél unalmasabban, kedvetlenebbül és kelletlenebbül beszélni a kedvenc verseiről?

Ragadjunk ki pár mondatot, csak úgy, céltalanul, önmagunk szórakoztatására.

„Nekem számtalan személyes, kedves versem is van Arany Jánostól” – ihletett, szinte eksztatikus kezdés, ami azonnal feledteti, hogy ezeknek a szavaknak így, ebben a sorrendben pont nincs értelme.

De ha fennakadnánk ezen, nem tudhatnánk meg, hogy az Emlények egy „szép emlékezés” – kár lenne érte, hiszen eddig úgy gondoltuk, vers az emlékezésről.

Sőt, azt mondja: ennél szebb emlékezés „aligha van a magyar irodalomban”. És itt fontos kiegészítés jön: „vagy legalábbis nagyon kevés hozzá hasonló van a magyar irodalomban.” Nem mindegy!

Újabb fifikás kijelentéssel folytatja az ifjú fidesztéta: „balladái szinte mind tökéletesek”, de Gulyásnak „mégis” – vajon miért mégis? – egy kevésbé ismert ballada a kedvence. Micsoda gondolatfűzés, emeljük képzeletbeli süvegünket.

Egyébiránt A hamis tanú a politikus kedvence, ez önmagában is kiemelendő és meggondolkoztató.

Aztán rögvest ki is derül a miniszter és kedvenc verse között létesült viszony természete: gyermekkora óta „versmondó versenyeken vagy versmondó esteken” „sokszor mondta”.

Ne bagatellizáljuk el, az ilyen élményektől, mármint a versmondó versenyektől, őszintén dobban meg a befutott politikusok kérgesedő szíve, ebben nem kételkedem.

Gulyás arcán ez nem látszik, de annyi baj legyen.

A Toldi „nyilván minden gyermeknek az egyik legkedvesebb gyerekkori irodalmi élménye”, jut eszébe az átütő gondolat, és hát ki vitathatná, hogy a gyermekeknek gyerekkori élményeik vannak? (Speciál szerintem nem annyira nehéz utálni a Toldit első olvasáskor, de mindegy.)

Nehéz elhinni, de csak most jön a csúcspont: „és versei sokasága sokszor még jövendőmondóak is.

Kiolvasta a zaccból Trianont Arany, micsoda költő!

Kis kitérő, fontos tanulsággal: amikor egy kormánypárti politikus gondolkozni próbál, és fingja sincs, mit mondjon, mert semmi értelmes nem jut az eszébe, a szája közben ezeket a szavakat formálja: „úgyhogy egészében és összességében azt mondhatjuk, hogy nagyon büszke lehet Magyarország arra, hogy” – és innentől tuti megtalálja az elveszített fonalat.

„Nekünk hál’ istennek nagyon sok irodalmi nagyságunk van, de szerintem közülük is a maga egyedülálló tökéletességével, nyelvi tisztaságával és gazdagságával Arany János kiemelkedik.” Ez a zárszava annak az embernek, akinek miniszterként például az a feladata, hogy órákat végigbeszélve újságírók kérdésére válaszoljon.

Bevalljuk, nem találunk szavakat, pedig valami ilyesmi volna a szakmánk.

Esterházy Péter sírva-rötyögve gazsulál a Jóistennel, miközben Sárbogárdi Jolán csettint egyet a nyelvével.

Nekünk hál’ istennek nagyon sok politikai nagyságunk van, de szerintem közülük is a maga egyedülálló tökéletességével, nyelvi tisztaságával és gazdagságával Gulyás Gergely kiemelkedik.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.