Kövér László: A Nemzeti Múzeum a szellemi honvédelem erődje

  • MTI/narancs.hu
  • 2022. december 8.

Fekete Lyuk

A szellemi erődök nem kerülhetnek idegen kézre – mondta Kövér, bár nem derült ki, hogy ki akarna lecsapni a múzeumra. Hóman Bálintról és két másik főigazgatóról viszont kikerült egy dombormű. 

Kövér László, a Országgyűlés elnöke is megszólalt a Magyar Nemzeti Múzeumban csütörtökön, ahol az intézmény alapításának 220. évfordulója alkalmából rendeztek egy konferenciát. Kövér azért volt jelen, mert a szünetben a főigazgató volt fideszes államtitkár L. Simon Lászlóval közösen a múzeum alagsorában felavatott három bronz domborművet, nevezetesen három kiválasztott főigazgatónak, Fejérpataky Lászlónak, (a kultuszminiszteri posztja előtt a múzeumot igazgató) Hóman Bálintnak és Zichy Istvánnak. 

 
Kövér és L. Simon között a domborművek
Fotó: MTI/Kovács Tamás
 

Kövér az MTI beszámolója szerint avatóbeszédében arról beszélt, hogy a 220 esztendős Nemzeti Múzeum mint a magyar emlékezet háza nemcsak alapításakor volt több, mint múzeum, hanem napjainkban is, ugyanis

ez az intézmény több mint két évszázada a magyarság szellemi honvédelmének egyik erődje, és az is kell maradjon.

A politikus szerint a múzeumnak változatlanul be kell töltenie alapításkori hivatását, hogy maradjon "a nemzet Kárpát-medencei hatókörű szellemi honvédelmének korszerű erődje", de szakszerű és hatékony módon. "Mindehhez a felelős nemzeti politikának nemcsak sok sikert kell kívánnia a Nemzeti Múzeum vezetésének, hanem biztosítania is kell az intézmény részére a kitűzött cél eléréséhez szükséges anyagi eszközöket. Bármennyire is nehéz költségvetési idők köszöntenek is ránk, szellemi erődeinket meg kell védenünk, azok nem kerülhetnek idegen kézre" – fogalmazott a házelnök, bár hogy milyen idegen kéz fenyegetné a Magyar Nemzeti Múzeumot, azt nem részletezte.

Kövér arról is értekezett, hogy az információtechnológiai fejlődés eredményeképpen az emlékezet és az azt megalapozó identitás fölötti uralom mára a leghatékonyabb hatalompolitikai eszközzé vált, vagyis hogy emberek egy csoportja a tulajdonukban vagy befolyásuk alatt álló tudatipar (oktatás, kultúra és média) révén a saját akaratukat, érdekeiket és értékeiket világszinten elfogadtassák, rákényszerítsék embertársaikra.

"Emlékezet nélkül nincs közösség, közösség nélkül nincs közakarat, közakarat nélkül nincs közhatalom, közhatalom nélkül nincs demokrácia, csak önkényes magánhatalmak uralma van" – fejtegette, hozzátéve, hogy a magánhatalmakkal szemben kizárólag az öntudatos közösségek tudnak szembeszállni, erre pedig a családi, a vallási vagy a nemzeti közösségeknek van a legnagyobb esélyük.

Szerinte a nyugati világban mindenhol ostrom alatt áll az emberi emlékezet és a legerősebb emlékezettel bíró közösségek, ezért is szükséges, hogy a Nemzeti Múzeum a magyarság szellemi honvédelmének egyik erődje maradjon a következő kétszáz esztendőben is.

Beszélt a múzeum történetéről is, majd méltatta a három domborműre került főigazgatót, mondván az 1916 és 1944 közötti időszakban álltak az intézmény élén, amikor "az első világháború, a bolsevik rémuralom, a román megszállás, Trianon, az 1929 és 1933 közötti nagy gazdasági világválság, a második világháború, a német, majd a szovjet megszállás közepette viselték vállukon a Nemzeti Múzeum iránti legfőbb vezetői felelősséget".

"L. Simon László főigazgató úr szerencsés ember tehát, hiszen a jövőre nézve bőségesen van miből lelki erőt merítenie" – fogalmazott Kövér.

L. Simon hozzátette, a domborműveket Elek István szobrász készítette, aki "a Kossuth tér újjászületésében" is jelentős szerepet vállalt. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.