Kövér László: A Nemzeti Múzeum a szellemi honvédelem erődje

  • MTI/narancs.hu
  • 2022. december 8.

Fekete Lyuk

A szellemi erődök nem kerülhetnek idegen kézre – mondta Kövér, bár nem derült ki, hogy ki akarna lecsapni a múzeumra. Hóman Bálintról és két másik főigazgatóról viszont kikerült egy dombormű. 

Kövér László, a Országgyűlés elnöke is megszólalt a Magyar Nemzeti Múzeumban csütörtökön, ahol az intézmény alapításának 220. évfordulója alkalmából rendeztek egy konferenciát. Kövér azért volt jelen, mert a szünetben a főigazgató volt fideszes államtitkár L. Simon Lászlóval közösen a múzeum alagsorában felavatott három bronz domborművet, nevezetesen három kiválasztott főigazgatónak, Fejérpataky Lászlónak, (a kultuszminiszteri posztja előtt a múzeumot igazgató) Hóman Bálintnak és Zichy Istvánnak. 

 
Kövér és L. Simon között a domborművek
Fotó: MTI/Kovács Tamás
 

Kövér az MTI beszámolója szerint avatóbeszédében arról beszélt, hogy a 220 esztendős Nemzeti Múzeum mint a magyar emlékezet háza nemcsak alapításakor volt több, mint múzeum, hanem napjainkban is, ugyanis

ez az intézmény több mint két évszázada a magyarság szellemi honvédelmének egyik erődje, és az is kell maradjon.

A politikus szerint a múzeumnak változatlanul be kell töltenie alapításkori hivatását, hogy maradjon "a nemzet Kárpát-medencei hatókörű szellemi honvédelmének korszerű erődje", de szakszerű és hatékony módon. "Mindehhez a felelős nemzeti politikának nemcsak sok sikert kell kívánnia a Nemzeti Múzeum vezetésének, hanem biztosítania is kell az intézmény részére a kitűzött cél eléréséhez szükséges anyagi eszközöket. Bármennyire is nehéz költségvetési idők köszöntenek is ránk, szellemi erődeinket meg kell védenünk, azok nem kerülhetnek idegen kézre" – fogalmazott a házelnök, bár hogy milyen idegen kéz fenyegetné a Magyar Nemzeti Múzeumot, azt nem részletezte.

Kövér arról is értekezett, hogy az információtechnológiai fejlődés eredményeképpen az emlékezet és az azt megalapozó identitás fölötti uralom mára a leghatékonyabb hatalompolitikai eszközzé vált, vagyis hogy emberek egy csoportja a tulajdonukban vagy befolyásuk alatt álló tudatipar (oktatás, kultúra és média) révén a saját akaratukat, érdekeiket és értékeiket világszinten elfogadtassák, rákényszerítsék embertársaikra.

"Emlékezet nélkül nincs közösség, közösség nélkül nincs közakarat, közakarat nélkül nincs közhatalom, közhatalom nélkül nincs demokrácia, csak önkényes magánhatalmak uralma van" – fejtegette, hozzátéve, hogy a magánhatalmakkal szemben kizárólag az öntudatos közösségek tudnak szembeszállni, erre pedig a családi, a vallási vagy a nemzeti közösségeknek van a legnagyobb esélyük.

Szerinte a nyugati világban mindenhol ostrom alatt áll az emberi emlékezet és a legerősebb emlékezettel bíró közösségek, ezért is szükséges, hogy a Nemzeti Múzeum a magyarság szellemi honvédelmének egyik erődje maradjon a következő kétszáz esztendőben is.

Beszélt a múzeum történetéről is, majd méltatta a három domborműre került főigazgatót, mondván az 1916 és 1944 közötti időszakban álltak az intézmény élén, amikor "az első világháború, a bolsevik rémuralom, a román megszállás, Trianon, az 1929 és 1933 közötti nagy gazdasági világválság, a második világháború, a német, majd a szovjet megszállás közepette viselték vállukon a Nemzeti Múzeum iránti legfőbb vezetői felelősséget".

"L. Simon László főigazgató úr szerencsés ember tehát, hiszen a jövőre nézve bőségesen van miből lelki erőt merítenie" – fogalmazott Kövér.

L. Simon hozzátette, a domborműveket Elek István szobrász készítette, aki "a Kossuth tér újjászületésében" is jelentős szerepet vállalt. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.