L. Simon László: édesanyám és én is hiszünk az állami egészségügyben

  • narancs.hu
  • 2022. április 26.

Fekete Lyuk

A Nemzeti Múzeum igazgatója bemutatja, hogyan érdemes a NER-ben önkritikát gyakorolni.

„A Magyar Nemzeti Múzeum igazgatója rácsodálkozott a világra, amikor édesanyja nem tudott bejutni a háziorvosához” – írtuk egy hete, miután L.Simon László, aki éppen családjával egy amerikai utazáson vett részt, méltatlankodó bejegyzést tett közzé közösségi oldalán. A korábbi kulturális államtitkár, jelenleg a Magyar Nemzeti Múzeum igazgatója az azóta eltávolított posztban azt a kérdést tette fel, hogy „elképzelhető manapság, hogy egy háziorvosi rendelésre csak telefonon lehet bejelentkezni?” Csakhogy a dolog nagyon is elképzelhető, és ezt neki tapasztalt politikusként tudnia kellett volna, ugyanis már két éve, a koronavírus-járvány kezdete óta ez a hivatalos protokoll, amint erre számos hozzászólás fel is hívta a figyelmét.

 

A bejegyzést ezek után eltávolította a politikus, ám ez nem lehetett elég, mert szerda reggel a Mandineren külön cikket közölt, amiben egyfelől magát mentegeti, mondván: „Szinte sosem járok magánorvoshoz – elvből sem, de szerencsés is vagyok, nincs komolyabb betegségem. Édesanyám és én is hiszünk az állami egészségügyben, a tisztességesen dolgozó, felkészült orvosokban.”

Másfelől, és talán ez a cikk igazi bravúrja, rövid úton eljut a kérdés taglalásától a baloldali „újságírók” (így, idézőjelben) és politikusok (ezt nem teszi valamiért idézőjelbe) ekézéséig, sőt, egyenesen az április 3-i kétharmados Fidesz-győzelem magyarázatáig.

„A Facebookon közzétett írásom megjelenése utáni napokban mint a csahos kutyák, úgy ugrottak rám a kiváló baloldali »újságírók«, és a választáson levitézlett baloldali politikusok. Bár a valóság velük jött szembe április 3-án, ezt hamar elfelejtették: értelmes vita helyett éppen azzal a reflex-szel rontottak rám, mint amik a csúfos választási kudarcukhoz vezettek” – értelmezte a helyzetet L.Simon.

Majd hozzáteszi: „Brutális gyűlöletcunamit hozott a felszínre a cikkáradat. Ezért döntöttem a posztom levételéről, s nem azért, mert fentről rám szóltak.” Illetve „megköveti” a háziorvost, akit névszerint említett meg az eredeti bejegyzésben.

Az eredeti poszt írása idején egyébként, ha minden igaz, a Magyar Nemzeti Múzeum vezetője a családja kíséretében Los Angelesben többek között a Petersen Automotive Museumban és a  Getty Múzeumban járt, illetve meglátogatta a Universal Studios Jurassic World-parkját is.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.