Micsoda pálfordulás: Balog Zoltánt most már zavarja, ha politikusok mondják meg, mi a kereszténység

  • narancs.hu
  • 2018. október 29.

Fekete Lyuk

Azt meg sértőnek érzi, hogy az egyházak csöndben vannak, hallgatnak, a politikusok meg „kiállnak és kardot csörtetnek, hogy majd mi megvédjük a keresztény hitet”.

Balog Zoltán miután nemrég lemondott mandátumáról, a SZEMléleknek adott interjúban a politikától eltávolodott, sőt, mi több, tisztes távolságot tartó ember pozíciójából nyilatkozott többek között menekültkérdésről, kerítésállításról, választási kampányról és a keresztény propagandáról.

A Hold utcai gyülekezet lelkészeként szolgáló Balog úgy csinál, mintha nem ő vezetné továbbra is a Fidesz pártalapítványát vagy nem lenne miniszterelnöki biztos.

„Azóta nekem is változott az álláspontom.”

Az egykori emberminiszter elmondta, hogy „értelmiségiként” gyakran „sok volt a migrációs kommunikáció a választási kampány hevében”, a kerítés ötletétől pedig először egyenesen „megrettent”:

„Kerítést fogunk építeni, hát hogy? Komoly, éjszakáig menő vita volt a kormányülésen, ahol a keresztény erkölcsi kérdés is felmerült. Azóta nekem is változott az álláspontom. Ma már sokkal kevésbé érzem megdöbbentőnek. Kell a kerítés. De azért nem volt olyan alkalom a választási kampányban, hogy ne mondtam volna el: mi nem migránsokat gyűlölünk, hanem a migrációra mondunk nemet. Mert a migránsok emberek, Isten teremtényei, így kell viszonyulni hozzájuk, a migráció világfolyamata viszont káros Magyarország, Európa számára, ezért meg kell állítani. Meg kell tudni ezt különböztetni. Nem olvastam ezt a tudósításokban. Jellemző.”

A SZEMlélek kérdésére, miszerint mégis milyen kritikát fogad el a kormány. Balog úgy felel:

„El kell ismernem, a kormánynak nem könnyű ilyen formában segíteni. Létezik ugyanis egy olyan értelmezés, amely szerint bárki, aki eltér a kommunikáció fő irányától, az biztos valamilyen ellenfélnek a képviselője.”

A kormánynak nem feladata a keresztény hit védelme és képviselete

A vallási blog szembesítette Balogot azzal, hogy „kommunikációs panellé vált a kereszténység”, miközben „maga a kormányzat nem mindig felel meg a kereszténység mércéjének”.

Balog szerint félreérthető és vitatható olyanokat mondani, hogy Magyarország egy keresztény ország.

Azt viszont már lehet állítani, hogy „Magyarország egy keresztény kultúrájú ország”.

A lelkész szerint mostanra Orbán is rájött ennek a különbségtételnek a fontosságára, de korábban a miniszterelnökkel sokat beszélgetett arról, hogy a kormánynak nem feladata a keresztény hit védelme és képviselete.

Megvédjük…

„Megmondom őszintén, ha egyházi ember lennék – most már az vagyok –, engem zavarna, ha a politikusok mondanák meg helyettünk, mi a kereszténység. Hát hogy jönnének ehhez? A kereszténységnek van egy közösségi letéteményese. Ezek pedig a vallási közösségek, és itt nem tennék különbséget, hogy katolikus vagy protestáns. És azt kicsit sértőnek is érzem, hogy az egyházak csöndben vannak, hallgatnak, és akkor a politikusok kiállnak és kardot csörtetnek, hogy majd mi megvédjük a keresztény hitet.”

Balog szerint ugyanis „az, hogy mi megvédjük a keresztény Európát meg a kereszténységet, az merev, durva leegyszerűsítés. Így gőgösen is hangzik”.

Figyelmébe ajánljuk

Már több mint 240 iskolában van bombariadó országszerte

  • narancs.hu

Budapesten és vidéken is több iskola kapott fenyegető emailt csütörtök reggel. A rendőrség átvizsgálja az érintett iskolákat, az oktatás folytatásáról, illetve a tanulók hazaküldéséről az intézmények saját hatáskörben döntenek.

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Zöld és fekete

A többszörös hozzáférhetetlenség határozza meg Nanna Frank Møller és Zlatko Pranjić frusztráló dokumentumfilmjét. Első ránézésre a téma filmes-antropológiai eszközökkel könnyedén megragadhatónak tetszik. Zenica egy Szarajevótól nem messze lévő kisebbecske város, amelynek határában a világ egyik legnagyobb acélgyárának, az ArcelorMittalnak a kokszolóüzeme terpeszkedik.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.