Szakács Árpád: "A Nyugatot is a szabadkőműves páholyokban találták ki a magyar kultúra elfoglalása érdekében"

  • narancs.hu
  • 2020. február 14.

Fekete Lyuk

Világ összeesküvéselmélet-hívei, egyesüljetek!

A jobboldali kultúrharc lánglelkű palloshordozója "a magyar kultúra ellenségeiről" szónokolt a Mi Hazánk mozgalom szabadegyetemén, amiről több portál mellett az Index is beszámolt.

Szakács felmondta a leckét — balliberális tudjukkik szervezkednek mert meg akarják semmisíteni a magyar nemzettudatot és indentitást —, nem okozott sem meglepetést, sem csalódást.

Szakács ezúttal definiálta magát a kultúrát is, méghozzá meglehetősen lényegretörően: a kultúra ötödik hadállás.

Mit jelent mindez? A következőket.

  • Egy tudatos terv szerint meggyengítették a társadalmat összekötő erőket a szabadkőművesek, a mai civil szervezetek megfelelői.
  • A Nyugat című folyóiratot is a szabadkőműves páholyokban találták ki a magyar kultúra elfoglalása érdekében.
  • Fesztiválkon Dés Lászlók, Esterházy Péterek és egyebek álltak ki, hogy elmondják, mennyire el vannak nyomva.
  • A gender komoly veszélyt jelent a társadalom tudatformálásában.
  • A Bábszínházban is mennek homoszexualitást népszerűsítő előadások Alföldi Róbertnek köszönhetően.
  • Felmerült, hogy Kulka János játszaná Hunyadit az egy ideig tervben lévő Hunyadi-filmben. "Örülnek? Ugye, örülénénk neki?"

Mindez bizonyos nézőpontból valóban lehet vicces, vagy éppen gyomorforgató, de szomorúvá akkor válik, ha ideírjuk a tényt: Szakács Árpád a kormánypropaganda legfőbb hadállásának számító Mediaworks lapkiadó központi szerkesztőségének alkotói szabadságon lévő főszerkesztője.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.