Az Európai Egyesült Államok felé...

Felcsuti Péter

…Nyögve és nyelve, de pusztán a logikát követve az Európai Uniónak aligha van más választása. Az euró létrehozásától csak a több integráció felé vezet az út, a visszalépés a kevesebb integráció irányába – ami lényegében az eurózóna felbomlása – beláthatatlan politikai, gazdasági és társadalmi következményekkel fenyeget.

Pedig minden olyan egyszerűnek látszott. A közös pénz bevezetése, az árfolyam-ingadozásokkal kapcsolatos kockázat és a vele járó költségek kiiktatása, a stabil és olcsó pénz növelte a bizalmat mind gazdasági, mind lélektani értelemben. Ez óriási lökést adott a gazdasági növekedésnek és együttműködésnek a zónához tartozó országokban, illetve ezen országok között.

Ám az euró létrehozása – sokan már akkor is figyelmeztettek, mára azonban már közhely – egy súlyos hiányosság mellett valósult meg; a monetáris uniót nem kísérte fiskális unió. Pontosabban tulajdonképpen kísérte, hiszen a maastrichti kritériumok között az alacsony költségvetési hiány is szerepelt, ám e kritériumok teljesülését senki nem ellenőrizte, főleg nem szankcionálta. Így aztán a 2008-as globális válság – amely első körben egyáltalán nem az eurózóna válságáról szólt – hamar napvilágra hozta az euró létrehozásával kapcsolatos „eredendő bűnt”; egyes országok fegyelmezett gazdaság- és költségvetési politikát folytatva képesek a válság nyomásának ellenállni, mások kevésbé.

Mi történjen ez utóbbiakkal, hagyják őket csődbe menni, kilépni az eurózónából? Vagy a gazdagabb/fegyelmezettebb/szerencsésebb országok próbáljanak segíteni, hogy zónán belül maradhassanak? Ám ha bent maradnak, ezek az országok nem tudnak élni a válságkezelés alapvető eszközével, a nemzeti valuta leértékelésével, hiszen erről a jogosítványukról a közös pénz bevezetésekor lemondtak. Akkor marad az úgynevezett belső leértékelés – ami a költségvetési megszorítások eufemisztikus elnevezése. Ez – ma már látható – óriási politikai és társadalmi akadályokba ütközik, hiszen a megszorítások, legalábbis egyelőre (és alighanem még egy jó darabig), nem eredményezik a gazdasági növekedés újraindulását. Így pedig minden szereplő – a lakosság, a vállalatok, a politikusok – csak egy lefelé menő spirált lát maga előtt, azaz értelmetlennek találja, ezért el is utasítja az áldozatvállalást.

És akkor még nem beszéltünk a bankokról a periféria- és a magországokban egyaránt. Ezek a bankok főleg a saját hibájukból, de a válság okán is, sőt bizonyos mértékig az állami válságkezelés következményeként súlyosan tőkehiányossá váltak, feltőkésítésük alapvető feltétel a válság sikeres kezelése szempontjából. Ám ez rengeteg pénzbe kerül, és a politikusok joggal aggódnak, hogy centralizált felügyelet híján a sok pénz kárba vész.

Az unió válsága azonban nem csupán gazdasági-politikai és pénzügyi kihívás, valójában legalább ennyire morális is. Nem egyszerűen csak a nemzetállami önzésről van szó, hanem arról, hogy az unió országait, politikusait és lakosait mennyire kötik össze közös eszmények és értékek. Sokak számára ugyanis az unió egyszerűen fejőstehén, amelyet fejni kell, cserébe elviselni a brüsszeli bürokraták akadékoskodását. Mások számára az unió alkalmat ad a lusta és felelőtlen országoknak, hogy a szorgalmas és fegyelmezett országok adófizetőin élősködjenek.

Így pedig nehéz közös nevezőre jutni olyan kardinális kérdésekben, mint hogy az országok milyen mértékben adják fel nemzeti szuverenitásukat, vagy hogyan kell a válságkezelés terheit elosztani gazdagok és szegények között, hogy csak a legérzékenyebbeket említsem.

Ezekben az időkben sokan hivatkoznak Alexander Hamiltonra, az Egyesült Államok első pénzügyminiszterére, az egyik alapító atyára. Hamilton azt javasolta, hogy a szövetségi állam vállalja át a függetlenségi háború során eladósodott államok adósságát (innen az analógia az eurózónával), ám cserébe erős szövetségi államot, központi bankot, fegyelmezett költségvetési politikát, szövetségi adókat és vámot követelt. Hamilton javaslatát végül elfogadták, és ezzel az Egyesült Államok elindult az egységes állammá válás útján. Az analógiakeresők azonban kevesebbet beszélnek Hamilton nézeteiről a közjót és a közerkölcsöket illetően. Ő úgy vélte, hogy az államok adósságának átvállalása a szövetségi állam által nem egyszerűen pénzügyi racionalitás (alacsonyabbak lesznek a kamatok), de erkölcsi aktus is – a kötelezettségek teljesítése olyan erény, ami erősíti a közerkölcsöket, és ezzel a szolidaritás érzését az állam és polgárai között.

A napokban közzétett javaslatok – helyesen – politikai, gazdasági és pénzügyi lépéseket jelentenek a federális Európa felé. Ám a hamiltoni erkölcsi megfontolásokat, amelyek az értékközösséget, a szolidaritást hangsúlyozzák, sem szabadna kifelejteni.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.