Az unikális bankrendszer

Felcsuti Péter

És mi lesz a lakosság megtakarításaival? Komolyan gondolja a miniszterelnök, hogy a lakosság ezermilliárd forintos nagyságrendben takarékszövetkezetekbe (most ment csődbe az egyik) vagy bizonytalan tulajdonosi hátterű kis bankokba fogja vinni a megtakarításait? Vagy mindegyik bank állami tulajdonba kerül?

A hazai gazdaságpolitikai víziók piacán nincs nyári szabadság, nincs uborkaszezon. Pár napja a nemzetgazdasági miniszter fejtette ki kedvenc hetilapja hasábjain több évtizedre szóló vízióját, amely szerint az ország fejlődése az unortodox gazdaságpolitika jótékony hatására felgyorsul, és a 2030-as évek tájékára eléri a nyugat-európai országok fejlettségi szintjét (a mostanit? vagy az akkorit?).

Ma a miniszterelnök lepett meg bennünket azzal a merész álmával, hogy még az ő kormányzati ciklusa alatt (2014?, 2018?, vagy még azon is túl?) szeretné, ha a magyar bankrendszer felerészben magyar tulajdonban lenne. Ez – mondja a miniszterelnök – „unikális” lenne a régióban.

A miniszterelnöknek ebben kétségtelenül igaza van, a régió legtöbb, velünk egybevethető országában a külföldi tulajdon, illetve ami ennél fontosabb, a piaci részesedés a bankszektorban bőven 80 százalék fölött van, amint azt a következő táblázat is mutatja (százalékban):

 

Külföldi tulajdoni részesedés

Piaci részesedés

 

Magyarország

87

83

 

Csehország

85

88

 

Lengyelország

63

67

 

Szlovákia

87

96

 

Románia

85

 

Forrás: Raiffeisen Bank International

Ha abból az alapesetből indulunk ki, hogy a nagyjából 17 százalékos piaci részesedésű, azaz 4100 milliárd forint mérlegfőösszegű hazai bankoknak kéne a bankrendszer egyesített mérlegfőösszegének 50 százalékát elérni úgy, hogy eközben a külföldi tulajdonú bankok mérlegfőösszege egyáltalán nem nő, akkor a magyar bankoknak 700 százalékos növekedést kéne produkálni (az adat a portfolio.hu kalkulációjából származik), ami meglehetősen ambiciózus feladat, hogy más jelzőt ne használjak.

Ám a miniszterelnököt nem szabad lebecsülni, vannak ugyanis más lehetőségek is az arányok megváltoztatására, amiből a bankok már ízelítőt kaptak az elmúlt két évben. A legenyhébb ezek között vezető politikusok verbális támadása (például „nem bánjuk, ha egyik vagy másik külföldi bank kivonul”), visszamenőleges hatályú törvények, szektorális adók, végtörlesztés, aláírt megállapodások be nem tartása, és a szekálás még ezernyi más formája. Elég erős ösztönzés, hogy egyik vagy másik külföldi bank adott esetben úgy döntsön, olcsón, veszteséggel megválik tulajdonától.

Van azért itt egy-két apróság, amit a kormánynak nem kéne figyelmen kívül hagyni, amikor e nagyívű tervet fontolgatja: honnan lesz elégséges tőke, ami a hitelezési tevékenység bővüléséhez szükséges, és honnan lesz elégséges többletforrás ugyanerre a célra. Magyarország szegény mind befektethető tőkében, mind megtakarításokban (ami a bankrendszer forrásainak nagyobb részét adja). A külföldi tulajdonosok magától értetődően biztosították a tőkét és a belföldi megtakarítások által nem fedezett forráshányadot is. Tették ezt jó időben (nem nagy kunszt), de rossz időben is, ez utóbbi nyilván fontosabb és értékesebb volt. Emlékezzünk rá, a válság idején a magyar államnak egyetlen adófizetői fillérjébe sem került a külföldi tulajdonú bankok működésének fenntartása. Kik lesznek azok a magyar tulajdonosok, akik adott esetben képesek lesznek erre vagy éppen hajlandók? Néhány nagyvállalkozó bankja vagy a takarékszövetkezetek? Ezeknek a bankoknak esélye sincs arra, hogy belátható időn belül a nemzetközi pénzpiacok számára elfogadható partnerek legyenek. Enélkül pedig nem fognak tudni onnan elfogadható áron tőkét bevonni, illetve felvenni a működésükhöz szükséges forrásokat. Alapvető tudatlanságról árulkodik, ha a miniszterelnök azt gondolja, hogy ez lehetséges.

És mi lesz a lakosság megtakarításaival? Komolyan gondolja a miniszterelnök, hogy a lakosság ezermilliárd forintos nagyságrendben takarékszövetkezetekbe (most ment csődbe az egyik) vagy bizonytalan tulajdonosi hátterű kis bankokba fogja vinni a megtakarításait? Vagy mindegyik bank állami tulajdonba kerül? Akkor viszont minden bank éppen annyira lesz hitelképes, mint a magyar állam. Hogy ez mit jelent, abból épp elég ízelítőt kaphatott a kormány az elmúlt két év során.

És egyáltalán, miért csak a bankrendszer? Miért nem szeretne a miniszterelnök 50 százalékos hazai tulajdont látni az áram- és gázszolgáltatásban, a távközlésben vagy éppen a gyógyszeriparban?

A probléma nem az, hogy a fenti vízió megvalósul-e, mert a válasz nagyon nagy valószínűséggel az, hogy nem. Abban azonban sajnos biztosak lehetünk, hogy a miniszterelnök  törekedni fog arra, hogy megvalósítsa, ami – gazdaságpolitikájának sok más eddigi lépéséhez hasonlóan – nagyon sokba fog kerülni az országnak.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.