Az unikális bankrendszer

Felcsuti Péter

És mi lesz a lakosság megtakarításaival? Komolyan gondolja a miniszterelnök, hogy a lakosság ezermilliárd forintos nagyságrendben takarékszövetkezetekbe (most ment csődbe az egyik) vagy bizonytalan tulajdonosi hátterű kis bankokba fogja vinni a megtakarításait? Vagy mindegyik bank állami tulajdonba kerül?

A hazai gazdaságpolitikai víziók piacán nincs nyári szabadság, nincs uborkaszezon. Pár napja a nemzetgazdasági miniszter fejtette ki kedvenc hetilapja hasábjain több évtizedre szóló vízióját, amely szerint az ország fejlődése az unortodox gazdaságpolitika jótékony hatására felgyorsul, és a 2030-as évek tájékára eléri a nyugat-európai országok fejlettségi szintjét (a mostanit? vagy az akkorit?).

Ma a miniszterelnök lepett meg bennünket azzal a merész álmával, hogy még az ő kormányzati ciklusa alatt (2014?, 2018?, vagy még azon is túl?) szeretné, ha a magyar bankrendszer felerészben magyar tulajdonban lenne. Ez – mondja a miniszterelnök – „unikális” lenne a régióban.

A miniszterelnöknek ebben kétségtelenül igaza van, a régió legtöbb, velünk egybevethető országában a külföldi tulajdon, illetve ami ennél fontosabb, a piaci részesedés a bankszektorban bőven 80 százalék fölött van, amint azt a következő táblázat is mutatja (százalékban):

 

Külföldi tulajdoni részesedés

Piaci részesedés

 

Magyarország

87

83

 

Csehország

85

88

 

Lengyelország

63

67

 

Szlovákia

87

96

 

Románia

85

 

Forrás: Raiffeisen Bank International

Ha abból az alapesetből indulunk ki, hogy a nagyjából 17 százalékos piaci részesedésű, azaz 4100 milliárd forint mérlegfőösszegű hazai bankoknak kéne a bankrendszer egyesített mérlegfőösszegének 50 százalékát elérni úgy, hogy eközben a külföldi tulajdonú bankok mérlegfőösszege egyáltalán nem nő, akkor a magyar bankoknak 700 százalékos növekedést kéne produkálni (az adat a portfolio.hu kalkulációjából származik), ami meglehetősen ambiciózus feladat, hogy más jelzőt ne használjak.

Ám a miniszterelnököt nem szabad lebecsülni, vannak ugyanis más lehetőségek is az arányok megváltoztatására, amiből a bankok már ízelítőt kaptak az elmúlt két évben. A legenyhébb ezek között vezető politikusok verbális támadása (például „nem bánjuk, ha egyik vagy másik külföldi bank kivonul”), visszamenőleges hatályú törvények, szektorális adók, végtörlesztés, aláírt megállapodások be nem tartása, és a szekálás még ezernyi más formája. Elég erős ösztönzés, hogy egyik vagy másik külföldi bank adott esetben úgy döntsön, olcsón, veszteséggel megválik tulajdonától.

Van azért itt egy-két apróság, amit a kormánynak nem kéne figyelmen kívül hagyni, amikor e nagyívű tervet fontolgatja: honnan lesz elégséges tőke, ami a hitelezési tevékenység bővüléséhez szükséges, és honnan lesz elégséges többletforrás ugyanerre a célra. Magyarország szegény mind befektethető tőkében, mind megtakarításokban (ami a bankrendszer forrásainak nagyobb részét adja). A külföldi tulajdonosok magától értetődően biztosították a tőkét és a belföldi megtakarítások által nem fedezett forráshányadot is. Tették ezt jó időben (nem nagy kunszt), de rossz időben is, ez utóbbi nyilván fontosabb és értékesebb volt. Emlékezzünk rá, a válság idején a magyar államnak egyetlen adófizetői fillérjébe sem került a külföldi tulajdonú bankok működésének fenntartása. Kik lesznek azok a magyar tulajdonosok, akik adott esetben képesek lesznek erre vagy éppen hajlandók? Néhány nagyvállalkozó bankja vagy a takarékszövetkezetek? Ezeknek a bankoknak esélye sincs arra, hogy belátható időn belül a nemzetközi pénzpiacok számára elfogadható partnerek legyenek. Enélkül pedig nem fognak tudni onnan elfogadható áron tőkét bevonni, illetve felvenni a működésükhöz szükséges forrásokat. Alapvető tudatlanságról árulkodik, ha a miniszterelnök azt gondolja, hogy ez lehetséges.

És mi lesz a lakosság megtakarításaival? Komolyan gondolja a miniszterelnök, hogy a lakosság ezermilliárd forintos nagyságrendben takarékszövetkezetekbe (most ment csődbe az egyik) vagy bizonytalan tulajdonosi hátterű kis bankokba fogja vinni a megtakarításait? Vagy mindegyik bank állami tulajdonba kerül? Akkor viszont minden bank éppen annyira lesz hitelképes, mint a magyar állam. Hogy ez mit jelent, abból épp elég ízelítőt kaphatott a kormány az elmúlt két év során.

És egyáltalán, miért csak a bankrendszer? Miért nem szeretne a miniszterelnök 50 százalékos hazai tulajdont látni az áram- és gázszolgáltatásban, a távközlésben vagy éppen a gyógyszeriparban?

A probléma nem az, hogy a fenti vízió megvalósul-e, mert a válasz nagyon nagy valószínűséggel az, hogy nem. Abban azonban sajnos biztosak lehetünk, hogy a miniszterelnök  törekedni fog arra, hogy megvalósítsa, ami – gazdaságpolitikájának sok más eddigi lépéséhez hasonlóan – nagyon sokba fog kerülni az országnak.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.