Az unikális bankrendszer

Felcsuti Péter

És mi lesz a lakosság megtakarításaival? Komolyan gondolja a miniszterelnök, hogy a lakosság ezermilliárd forintos nagyságrendben takarékszövetkezetekbe (most ment csődbe az egyik) vagy bizonytalan tulajdonosi hátterű kis bankokba fogja vinni a megtakarításait? Vagy mindegyik bank állami tulajdonba kerül?

A hazai gazdaságpolitikai víziók piacán nincs nyári szabadság, nincs uborkaszezon. Pár napja a nemzetgazdasági miniszter fejtette ki kedvenc hetilapja hasábjain több évtizedre szóló vízióját, amely szerint az ország fejlődése az unortodox gazdaságpolitika jótékony hatására felgyorsul, és a 2030-as évek tájékára eléri a nyugat-európai országok fejlettségi szintjét (a mostanit? vagy az akkorit?).

Ma a miniszterelnök lepett meg bennünket azzal a merész álmával, hogy még az ő kormányzati ciklusa alatt (2014?, 2018?, vagy még azon is túl?) szeretné, ha a magyar bankrendszer felerészben magyar tulajdonban lenne. Ez – mondja a miniszterelnök – „unikális” lenne a régióban.

A miniszterelnöknek ebben kétségtelenül igaza van, a régió legtöbb, velünk egybevethető országában a külföldi tulajdon, illetve ami ennél fontosabb, a piaci részesedés a bankszektorban bőven 80 százalék fölött van, amint azt a következő táblázat is mutatja (százalékban):

 

Külföldi tulajdoni részesedés

Piaci részesedés

 

Magyarország

87

83

 

Csehország

85

88

 

Lengyelország

63

67

 

Szlovákia

87

96

 

Románia

85

 

Forrás: Raiffeisen Bank International

Ha abból az alapesetből indulunk ki, hogy a nagyjából 17 százalékos piaci részesedésű, azaz 4100 milliárd forint mérlegfőösszegű hazai bankoknak kéne a bankrendszer egyesített mérlegfőösszegének 50 százalékát elérni úgy, hogy eközben a külföldi tulajdonú bankok mérlegfőösszege egyáltalán nem nő, akkor a magyar bankoknak 700 százalékos növekedést kéne produkálni (az adat a portfolio.hu kalkulációjából származik), ami meglehetősen ambiciózus feladat, hogy más jelzőt ne használjak.

Ám a miniszterelnököt nem szabad lebecsülni, vannak ugyanis más lehetőségek is az arányok megváltoztatására, amiből a bankok már ízelítőt kaptak az elmúlt két évben. A legenyhébb ezek között vezető politikusok verbális támadása (például „nem bánjuk, ha egyik vagy másik külföldi bank kivonul”), visszamenőleges hatályú törvények, szektorális adók, végtörlesztés, aláírt megállapodások be nem tartása, és a szekálás még ezernyi más formája. Elég erős ösztönzés, hogy egyik vagy másik külföldi bank adott esetben úgy döntsön, olcsón, veszteséggel megválik tulajdonától.

Van azért itt egy-két apróság, amit a kormánynak nem kéne figyelmen kívül hagyni, amikor e nagyívű tervet fontolgatja: honnan lesz elégséges tőke, ami a hitelezési tevékenység bővüléséhez szükséges, és honnan lesz elégséges többletforrás ugyanerre a célra. Magyarország szegény mind befektethető tőkében, mind megtakarításokban (ami a bankrendszer forrásainak nagyobb részét adja). A külföldi tulajdonosok magától értetődően biztosították a tőkét és a belföldi megtakarítások által nem fedezett forráshányadot is. Tették ezt jó időben (nem nagy kunszt), de rossz időben is, ez utóbbi nyilván fontosabb és értékesebb volt. Emlékezzünk rá, a válság idején a magyar államnak egyetlen adófizetői fillérjébe sem került a külföldi tulajdonú bankok működésének fenntartása. Kik lesznek azok a magyar tulajdonosok, akik adott esetben képesek lesznek erre vagy éppen hajlandók? Néhány nagyvállalkozó bankja vagy a takarékszövetkezetek? Ezeknek a bankoknak esélye sincs arra, hogy belátható időn belül a nemzetközi pénzpiacok számára elfogadható partnerek legyenek. Enélkül pedig nem fognak tudni onnan elfogadható áron tőkét bevonni, illetve felvenni a működésükhöz szükséges forrásokat. Alapvető tudatlanságról árulkodik, ha a miniszterelnök azt gondolja, hogy ez lehetséges.

És mi lesz a lakosság megtakarításaival? Komolyan gondolja a miniszterelnök, hogy a lakosság ezermilliárd forintos nagyságrendben takarékszövetkezetekbe (most ment csődbe az egyik) vagy bizonytalan tulajdonosi hátterű kis bankokba fogja vinni a megtakarításait? Vagy mindegyik bank állami tulajdonba kerül? Akkor viszont minden bank éppen annyira lesz hitelképes, mint a magyar állam. Hogy ez mit jelent, abból épp elég ízelítőt kaphatott a kormány az elmúlt két év során.

És egyáltalán, miért csak a bankrendszer? Miért nem szeretne a miniszterelnök 50 százalékos hazai tulajdont látni az áram- és gázszolgáltatásban, a távközlésben vagy éppen a gyógyszeriparban?

A probléma nem az, hogy a fenti vízió megvalósul-e, mert a válasz nagyon nagy valószínűséggel az, hogy nem. Abban azonban sajnos biztosak lehetünk, hogy a miniszterelnök  törekedni fog arra, hogy megvalósítsa, ami – gazdaságpolitikájának sok más eddigi lépéséhez hasonlóan – nagyon sokba fog kerülni az országnak.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.