100 éves kút (Berkes Ildikó filmtörténész Hitchcockról)

  • Sz. Szilvia
  • 1999. augusztus 19.

Film

Száz éve született Alfred Hitchcock, a borzongás, a feszültség és a morbid humor sokat vitatott filmes mumusa. A mozi egyik legérdekesebb alakjáról a Magyar Filmintézet munkatársával beszélgettünk.

MaNcs: Nem tartja furcsának, hogy ennyire nagy lelkesedéssel ünneplik világszerte a Hitchcock-évfordulót, holott a filmszakma sokáig nem tartotta többnek az alkotásait, mint egyszerű szombat esti szórakoztatófilmeknek?

Berkes Ildikó: Attól, hogy hivatalosan mi volt róla a vélemény, még hatalmas nimbusza van világszerte. Mindenhol kihasználják az alkalmat, hogy újranézhessék a filmjeit. Angliában ebből az alkalomból például két némafilmjét is újraforgalmazzák, ami nagyon ritka dolog. Az egyik az 1926-ban készült Titokzatos lakó, a másik pedig egy korábbi, a Szorító.

Hitchcock maga sem tetszelgett soha a művészfilmes szerepében, bár szerette, amikor körülrajongták. A francia filmesek például mesterüknek tekintették, élükön Truffaut-val, olyan egyéniségnek tartották, akinek a kommersz filmjeiben is rendkívül sok a zseniális megoldás. Truffaut interjúkötetet is készített Hitchcockkal, amit a Magyar Filmintézet 1996-ban megjelentetett magyarul. A könyvből kiderül, hogy Truffaut betéve ismerte Hitchcock minden filmjét.

MaNcs: Ha jól tudom, nem is volt eleinte sok köze a filmhez.

BI: Műszaki iskolát végzett, aztán rajzolni tanult, és úgy került a szakma közelébe, hogy inzerteket készített némafilmekhez, aztán díszletet tervezett, vágott, rendezőasszisztenskedett, szóval fokozatosan ment fel a létrán. Igazából Amerikában lett híres. Senkinek sem a némafilmjei jutnak róla eszébe, Angliának is csak azért, mert lovaggá ütötték, és a neve előtt van a Sir. Valójában mindig is hollywoodias volt a stílusa. A hatást és a szerkezetet tekintve már Angliában is ilyen filmeket csinált. Az első filmjei, amelyek az Ismeretlen Hitchcock című sorozatban mennek éppen a közszolgálati tévében, tulajdonképpen eléggé pechesek a mester hírét tekintve, mert alig lehet bennük őt felfedezni, nagyon kis semmitmondó történetek, amit azért néha már megpróbált feldobni hatásos elemekkel. Az első igazán rá jellemző film 1926-ban készült, A titokzatos lakó, amiben már nagyon pontosan kidolgozta a hatást, aztán pedig az első angol hangos film lett még ilyen, a Zsarolás. Az angol filmtörténetbe tényleg filmművészként került bele.

MaNcs: Nem jellemző pedig, hogy filmakadémiai díjakat nyert volna.

BI: Annál nagyobb volt a közönségsikere. Volt ugyan olyan filmje, ami megbukott, de az a mesterember volt, akire lehetett mozit alapozni, és nyilván ezért is hívták meg Hollywoodba. Szeretett amerikai filmeket nézni, tanulmányozta őket, és nagyon szigorúan megtervezte a filmjeit. Nem volt improvizáló alkat, és ezt többen onnan vezetik le, hogy szigorú katolikus családban született, és igen szigorú jezsuita iskolába járt.

MaNcs: Mi lehet a közönségsiker titka azonkívül, hogy többnyire bűnügyi történeteket dolgozott fel?

BI: Szerintem elsősorban azért lehet szeretni a filmjeit, mert tele vannak finom iróniával, abszurd humorral, ami valószínűleg az angolságából jön. Olyan dupla csavarok találhatók még a korai alkotásaiban is, amitől nem is lehet tudni, hogy komolyan gondolja-e azt, amit éppen mondani akar. Megijeszt, de azért kívül is marad a dolgon. Egyébként az életben is imádott bolondozni. Most voltam Bolognában egy filmarchívum-fesztiválon, ahol felújított kópiákat vetítettek, és azt vártam, hogy Hitchcock-dömping lesz, de csak egyetlen filmösszeállítás volt az amatőr filmjeiből. Családi felvételek az unokájáról, a lányáról egy amerikai archívumból. Ezek a filmek nagyon jól dokumentálták a kedélyét, valahogy egyfolytában humorizált.

Nagyon szívesen dolgozott angol színészekkel, akiknek szintén jó humoruk volt, például Cary Granttel, aki az Észak-északnyugat főszereplője volt. Ezt a filmet vígjátéknak tartotta maga a rendező is.

MaNcs: A Psycho volt a legsikeresebb filmje. Azt is humorosnak tartja?

BI: Az általa megteremtett suspense, avagy feszültség módszere ebben a filmjében jön ki a legjobban. Ez a titka a tökéletességének. Egy biztonságosnak tűnő világból indul el az ember, aztán valami apróság kapcsán felborul minden, és a végén sem rendeződik vissza, hanem nyitva marad.

Hihetetlenül megtervezte a filmeket, és nemcsak a kameraállásokat tekintve, hanem lélektanilag is. Egyébként azért nem szerette a dokumentumfilmeket, mert azokban szerinte az Isten a rendező, a filmben pedig a rendező az Isten. Szóval nem volt szerény, de az, hogy nem is igazán lehet utánozni, csak idézni, azért van, mert olyan a filmkészítési módszere, mint mondjuk az Unicum receptje. A részleteket meg lehet találni, de a koktélt nem lehet ugyanúgy összeállítani.

Visszatérve a humorra: a Psychóban is, miközben a legfélelmetesebb filmje, vannak azért finom képi iróniák, ha belegondolunk, mint például mikor a detektív fölmegy a lépcsőn, és tudjuk, hogy meg fogják ölni, feszült az egész, és közben végig a fenekét fényképezi a kamera. Morbid.

MaNcs: Említette, hogy csak idézni lehet a filmjeit. Utánozni nem próbálták? Kivéve persze az újrarendezéseket, amikről jobb nem beszélni.

BI: Igazából mindenki idézi, aki krimit vagy akár horrort rendez, néha nagyon sikertelenül és unalmasan. Woody Allen a Rejtélyes manhattani haláleset című filmjében jól idézte a hangulatot, de ő a saját humorát vitte bele. Truffaut-tól A menyasszony feketét visel, az teljesen Hitchcock szellemében készült. Magyarországon Janisch Attilát tartják a követőjének, igaz, nem a humorában, hanem a tervezettségében és talán abban, hogy Janisch is filmnyelvi dolgokkal kísérletezik.

Hitchcock egyik legfontosabb öröksége az a törekvés, hogy az alkotás a filmben nyerje el végső formáját. Ennek érdekében a szavakat képre kellett fordítania, és ezt soha nem öncélúan tette, hanem az atmoszférateremtés céljából. Rengeteg filmművészeti újítása volt nagyon tisztes kommersz filmekben. Ezért nem rendezte meg soha a Bűn és bűnhődést, mert tudta, hogy annak a végleges és tökéletes formája a regény. Nem is használt teljes regényeket forgatókönyvnek, inkább a bulvárirodalomból vette az alapötleteit. Azért kérte fel például Salvador Dalít az Elbűvölve álomjelenet-képeinek a megtervezésére, hogy szakítson végre a mindenki által alkalmazott módszerekkel.

A színészek munkáját is pontosan tervezte. Amikor a Sztanyiszlavszkij-módszer divatba jött Amerikában, és egy színész megkérdezte tőle, hogy mi legyen az ő motivációja a szerepben, azt válaszolta, hogy a gázsija.

Lehetne még érdekes párhuzamot találni a katolikus bűntudat nyomán, a jogi és a morális bűn vizsgálatában, amire pedig Scorsese érzett rá nagyon, és imádja is Hitchcockot, de egyáltalán nem utánozza. Vagy az üldözés például, ami alapdolog volt a filmjeiben, mint minden akkori filmben. A gegek is ezekre a helyzetekre alapultak. Hitchcock viszont kétszeresen is kijátszotta, hogy maga az üldözés izgalmas, és ahogy az üldözésben kialakul a tömegpszichózis. Egyik legjobb filmjében, a Madarakban nem is ragadozók, hanem egyszerű, szelíd madarak támadnak az emberekre, ez megint egy plusz csavar.

Egyébként remek reklámszakember volt, és garanciaként magát is beleépítette a filmjeibe.

Borzasztóan szívesen megfogalmaznám, ha tudnám, hogy mi az, amitől különleges még. Talán a komplexitása, a többrétegűsége, de leginkább csak azt lehet rá mondani, hogy hitchcocki.

MaNcs: A televízió már elkezdte és biztos egyfolytában fogja adni majd a filmjeit az idén. A Filmintézet is tervez valamilyen képes Hitchcock-megemlékezést?

BI: Az eredeti elképzelés az volt, hogy csinálunk egy teljes Hitchcock-sorozatot, ami elkezdődne az idén már harmadik alkalommal megrendezésre kerülő Filmemlékezet Fesztiválon, az Örökmozgóban, néhány filmmel. Szeptember 18-tól 30-ig tart majd, és aztán, ha győzzük anyaggal, akkor akár év végéig is folytatódik. Hihetetlen költséges a jogdíjak és a kópiák beszerzése miatt, meg nyilván az egész világon be akarják szerezni majd a filmjeit. A British Council felajánlotta a segítségét az angol produkciókhoz. A Gyönyörök kertje című első filmje így biztosan itt lesz, és egy hangos filmje, a Szabotázs is, ami azért jópofa és stílusos, mert egy moziban játszódik.

A kezdeti korszak filmjeit azért érdemes megnézni, mert a közönség végigkísérheti rajtuk keresztül, hogyan alakult ki a rendező stílusa. Inkább érdekesség lesz, semmint valami frenetikus szórakozás. Konkrétan még nem tudjuk, milyen különlegességeket tudunk majd megszerezni, de a Tébolyt, amit hetvenkettőben Londonban forgatott, és tele van ezzel a kellemes fekete humorral, azt biztosan. Elképzelhető, hogy egy angol produkcióját is, ami nálunk még nem volt látható, a Baktérítő címűt, amely Ausztráliában játszódik, Ingrid Bergmann-nal a főszerepben.

Rengeteg helyen lesz most retrospektív, a tévében is, úgyhogy nem kellene túlterhelnünk a közönséget. Inkább a különlegességekre próbálunk koncentrálni. Találtunk például egy olyan dokumentumfilmet, ami nemcsak Hitchcockról, hanem az amerikai független producerről, Selznickről is szól, aki az Elfújta a szél producere volt. ő hívta meg Hitchcockot Hollywoodba. Egy párhuzamos karriertörténet. Ennek kapcsán pedig levetítenénk a dokumentumfilmhez kapcsolódó játékfilmeket.

Sz. Szilvia

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.