Hitetlen buddhista (Maxi Jazz, Faithless)

  • -bogi -
  • 1999. augusztus 19.

Film

Nem tudom, volt-e valaha a Szigeten a Faithlessnél látogatottabb koncert. Beindultabb buli biztosan nem. Tény, hogy az angol zenekar hip-hopot, jazzt és soult modern tánczenével ötvöző elegye tömegeket vonzó, kommersz VIVA-zene. Másrészt hihetetlenül eltalált és lélekteli kordokumentum. Kevés csapatnak sikerült az ezredvég fiatalságának életérzését ennyire besűríteni pár slágerbe. Aki jelen volt, örökre megemlegeti, mi az a rave, aki nem, azt Maxi Jazz, a zenekar 42 éves fekete rappere kiokosítja.
Nem tudom, volt-e valaha a Szigeten a Faithlessnél látogatottabb koncert. Beindultabb buli biztosan nem. Tény, hogy az angol zenekar hip-hopot, jazzt és soult modern tánczenével ötvöző elegye tömegeket vonzó, kommersz VIVA-zene. Másrészt hihetetlenül eltalált és lélekteli kordokumentum. Kevés csapatnak sikerült az ezredvég fiatalságának életérzését ennyire besűríteni pár slágerbe. Aki jelen volt, örökre megemlegeti, mi az a rave, aki nem, azt Maxi Jazz, a zenekar 42 éves fekete rappere kiokosítja.

Néha az istennek sem akar összejönni. A magnóm még az interjúkészítők seregének kiporciózott nyavalyás tíz percet is szarta felvenni. Aztán egyedül egy fekete francia srác engedte meg, hogy ismét odaüljek. De rögtön kiderült, megint kifogtam.

Kitartó kézszorongatás, átható tekintetek, halk szavú brádör Chirstian-Didier Momo: "Látom, gyötrelmes tortúra ez a kérdezz-felelek roham, csupán két kérdést kérnék...

Miért "hitetlen" ez a zenekar?"

- Természetesen nem vagyok hitetlen. Amikor Rollóval, a zenekar alapítójával összekerültünk, csak egyetlen single erejéig terveztük az együttműködést. Ez volt a Salva Mea, és a dal szövege meglehetősen deprimált. Abban az időszakban éppen önbizalom hiányában szenvedtem, csomó nehézségem akadt, úgy éreztem, megfojt a körülöttem lévő világ. Szóval legyűrt a frusztráció, és emiatt javasolta Rollo a Faithless nevet. Aztán a szám sikerén felbuzdulva, az alkalmi projektnek szánt társulat együtt ragadt. Én meg egyre jobban kezdtem hinni a képességeimben, több bátorsággal indultam neki az adódó problémák megoldásának. Az egész mentalitásom átfordult, a további szövegeimből szerintem ez egyértelműen kitűnik. Alapvetően az élet pozitív dolgairól szólnak a verseim. Végül elkészültünk az első albummal, de a nevet mégis megtartottuk. Tudvalevő ugyanis, hogy nagyon sokan már a feliratozás alapján előre megítélnek egy lemezt. Na, őket szeretnénk becsalogatni. Rápillantanak a borítónkra, és a név láttán azonnal csapdába esnek. Így azok akarják mind legelőször hallani az anyagot, akik a világot egy mocskos, undorító helynek képzelik. Tehát a hitetlen emberek. A Faithless bélyeg így elég megtévesztő, de nem baj.

- Mit jelent számodra, hogy Isten egy DJ? (Az együttes himnusza a God is a DJ című szám - a szerk.)

-Istenhez végeláthatatlan megközelítési mód vezet. Minden, ami igazán, szívfájdítóan gyönyörű, őt képviseli. Megtalálod mindenhol, az emberekben, a zenében, a mellettünk növő és elszívandó fűben. Minden szépség az ő egyik aspektusa. Számomra nem létezik külső menny és pokol, mivel Isten benned él, úgy, ahogy az ördög is. (Nagy ívű kézrátétel Momo mellkasára.) Annak megfelelően, hogy te melyikben hiszel, a jó vagy a rossz oldalra állsz. A szám címe arra utal, hogy a leghétköznapibbnak vélt helyzetekben is felfedezheted a frankót. Például ott tombolsz egy éjszakai klubban vagy koncerten, aztán körülnézve konstatálod, hogy mindenki ezerrel nyomatja. A legtávolabbi helyről érkezett idegen is ugyanannak a partinak a részese. Megérint egy mágikus pillanat. Erről beszélek, amikor azt mondom, hogy "ez az én templomom, itt gyógyítom a sebeimet". Ilyenkor döbbenek rá, hogy nem én vagyok az egyedüli. Lehetsz buliban, focimeccsen, kocsmában, hirtelen jön egy ráébredés: jé, mi ugyanolyanok vagyunk!

-(Tolakodó bónusz, tőlem.) Igaz, hogy gyakorló buddhista vagy?

- Igen. Új ága ez a buddhizmusnak, csak 700 éves. Ha Isten csak bennünk él, akkor minden neki járó szeretetet automatikusan az egyedi emberre kell irányítanunk. Szerintem a keresztényeknél ugyanez megvan, más elnevezésekkel. Nekem a sok kántálás jön be, fejleszti a hangom.

Innen ennyi. Az én témáim földhözragadtabbak voltak: Maxi Jazz ős hip-hop-arc, bár hajdanán dzsesszen (Ella Fitzgerald, Cannonball Adderley) és reggae-n (John Holt) nőtt fel. Amióta az eszét tudja, rímeket ír. (Ott van végem, amikor a szétszakadt család történetét a hároméves kölök és a kiebrudalt apuka után a lakóház szemszögéből is elmeséli.) Az elmúlt tíz évben többek közt a Soul II Soul és Jah Wobble oldalán turnézott. Saját zenekarával Soul Food Cafe néven pár éve kiadott egy CD-t, ennek konzekvenciájaként a dobprogramokat legközelebb nem bízza másra. Nagy megtiszteltetésnek érzi, hogy a második Faithless-lemezt, a Sunday 8 pm-et "modern kori soulklasszikus", illetve "angol Motown" jelzőkkel illette a kritika. Hiába írják sokan a lemezt az ő számlájára, a főszerepet szerényen elhárítja. Szerinte a Faithless mára egy entitás, az elektronikától a világzenéig mindenki a maga részét hozza, mégis, mint az apácák, egy idő után egyszerre menstruálnak. A mostani megállás nélküli világhódítás lassan már egy éve kezdődött. És hogy mitől bírják? A hidrogénezett billentyűs csajszi, Sister Bliss szavaival: "Egy igazi koncert olyan, mint valakit jól leszopni." Ja, hát úgy igen.

-bogi -

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.