Hitetlen buddhista (Maxi Jazz, Faithless)

  • -bogi -
  • 1999. augusztus 19.

Film

Nem tudom, volt-e valaha a Szigeten a Faithlessnél látogatottabb koncert. Beindultabb buli biztosan nem. Tény, hogy az angol zenekar hip-hopot, jazzt és soult modern tánczenével ötvöző elegye tömegeket vonzó, kommersz VIVA-zene. Másrészt hihetetlenül eltalált és lélekteli kordokumentum. Kevés csapatnak sikerült az ezredvég fiatalságának életérzését ennyire besűríteni pár slágerbe. Aki jelen volt, örökre megemlegeti, mi az a rave, aki nem, azt Maxi Jazz, a zenekar 42 éves fekete rappere kiokosítja.
Nem tudom, volt-e valaha a Szigeten a Faithlessnél látogatottabb koncert. Beindultabb buli biztosan nem. Tény, hogy az angol zenekar hip-hopot, jazzt és soult modern tánczenével ötvöző elegye tömegeket vonzó, kommersz VIVA-zene. Másrészt hihetetlenül eltalált és lélekteli kordokumentum. Kevés csapatnak sikerült az ezredvég fiatalságának életérzését ennyire besűríteni pár slágerbe. Aki jelen volt, örökre megemlegeti, mi az a rave, aki nem, azt Maxi Jazz, a zenekar 42 éves fekete rappere kiokosítja.

Néha az istennek sem akar összejönni. A magnóm még az interjúkészítők seregének kiporciózott nyavalyás tíz percet is szarta felvenni. Aztán egyedül egy fekete francia srác engedte meg, hogy ismét odaüljek. De rögtön kiderült, megint kifogtam.

Kitartó kézszorongatás, átható tekintetek, halk szavú brádör Chirstian-Didier Momo: "Látom, gyötrelmes tortúra ez a kérdezz-felelek roham, csupán két kérdést kérnék...

Miért "hitetlen" ez a zenekar?"

- Természetesen nem vagyok hitetlen. Amikor Rollóval, a zenekar alapítójával összekerültünk, csak egyetlen single erejéig terveztük az együttműködést. Ez volt a Salva Mea, és a dal szövege meglehetősen deprimált. Abban az időszakban éppen önbizalom hiányában szenvedtem, csomó nehézségem akadt, úgy éreztem, megfojt a körülöttem lévő világ. Szóval legyűrt a frusztráció, és emiatt javasolta Rollo a Faithless nevet. Aztán a szám sikerén felbuzdulva, az alkalmi projektnek szánt társulat együtt ragadt. Én meg egyre jobban kezdtem hinni a képességeimben, több bátorsággal indultam neki az adódó problémák megoldásának. Az egész mentalitásom átfordult, a további szövegeimből szerintem ez egyértelműen kitűnik. Alapvetően az élet pozitív dolgairól szólnak a verseim. Végül elkészültünk az első albummal, de a nevet mégis megtartottuk. Tudvalevő ugyanis, hogy nagyon sokan már a feliratozás alapján előre megítélnek egy lemezt. Na, őket szeretnénk becsalogatni. Rápillantanak a borítónkra, és a név láttán azonnal csapdába esnek. Így azok akarják mind legelőször hallani az anyagot, akik a világot egy mocskos, undorító helynek képzelik. Tehát a hitetlen emberek. A Faithless bélyeg így elég megtévesztő, de nem baj.

- Mit jelent számodra, hogy Isten egy DJ? (Az együttes himnusza a God is a DJ című szám - a szerk.)

-Istenhez végeláthatatlan megközelítési mód vezet. Minden, ami igazán, szívfájdítóan gyönyörű, őt képviseli. Megtalálod mindenhol, az emberekben, a zenében, a mellettünk növő és elszívandó fűben. Minden szépség az ő egyik aspektusa. Számomra nem létezik külső menny és pokol, mivel Isten benned él, úgy, ahogy az ördög is. (Nagy ívű kézrátétel Momo mellkasára.) Annak megfelelően, hogy te melyikben hiszel, a jó vagy a rossz oldalra állsz. A szám címe arra utal, hogy a leghétköznapibbnak vélt helyzetekben is felfedezheted a frankót. Például ott tombolsz egy éjszakai klubban vagy koncerten, aztán körülnézve konstatálod, hogy mindenki ezerrel nyomatja. A legtávolabbi helyről érkezett idegen is ugyanannak a partinak a részese. Megérint egy mágikus pillanat. Erről beszélek, amikor azt mondom, hogy "ez az én templomom, itt gyógyítom a sebeimet". Ilyenkor döbbenek rá, hogy nem én vagyok az egyedüli. Lehetsz buliban, focimeccsen, kocsmában, hirtelen jön egy ráébredés: jé, mi ugyanolyanok vagyunk!

-(Tolakodó bónusz, tőlem.) Igaz, hogy gyakorló buddhista vagy?

- Igen. Új ága ez a buddhizmusnak, csak 700 éves. Ha Isten csak bennünk él, akkor minden neki járó szeretetet automatikusan az egyedi emberre kell irányítanunk. Szerintem a keresztényeknél ugyanez megvan, más elnevezésekkel. Nekem a sok kántálás jön be, fejleszti a hangom.

Innen ennyi. Az én témáim földhözragadtabbak voltak: Maxi Jazz ős hip-hop-arc, bár hajdanán dzsesszen (Ella Fitzgerald, Cannonball Adderley) és reggae-n (John Holt) nőtt fel. Amióta az eszét tudja, rímeket ír. (Ott van végem, amikor a szétszakadt család történetét a hároméves kölök és a kiebrudalt apuka után a lakóház szemszögéből is elmeséli.) Az elmúlt tíz évben többek közt a Soul II Soul és Jah Wobble oldalán turnézott. Saját zenekarával Soul Food Cafe néven pár éve kiadott egy CD-t, ennek konzekvenciájaként a dobprogramokat legközelebb nem bízza másra. Nagy megtiszteltetésnek érzi, hogy a második Faithless-lemezt, a Sunday 8 pm-et "modern kori soulklasszikus", illetve "angol Motown" jelzőkkel illette a kritika. Hiába írják sokan a lemezt az ő számlájára, a főszerepet szerényen elhárítja. Szerinte a Faithless mára egy entitás, az elektronikától a világzenéig mindenki a maga részét hozza, mégis, mint az apácák, egy idő után egyszerre menstruálnak. A mostani megállás nélküli világhódítás lassan már egy éve kezdődött. És hogy mitől bírják? A hidrogénezett billentyűs csajszi, Sister Bliss szavaival: "Egy igazi koncert olyan, mint valakit jól leszopni." Ja, hát úgy igen.

-bogi -

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.