Film

2 perc Johnny Depp

21 Jump Street – A kopasz osztag

  • -kg-
  • 2012. május 3.

Film

Too cool for school – ezzel a szlogennel és Johnny Depp főszereplésével futott a 21 Jump Street című tévésorozat: a széria a kilencvenes évek hajnalán kimúlt, ám most itt a filmváltozat.

Van-e viccesebb annál, mint amikor egy kálium-nitrátnak öltözött izomagy és egy Pán Péternek öltözött túlfogyasztott óriáscsecsemő – még ne tessenek nevetni, van tovább is – egy rózsaszín női Volkswagenben szlalomoznak a forgalomban, vagy féltucatnyi, szelídnek nem mondható motorossal a nyakukon. Mindez egy olyan filmnek a legfőbb poénja, melyről mértékadó amerikai fórumokon azt írták a premierkor, hogy végre egy nem teljesen fölösleges sorozatfeldolgozás. Meg azt is írták, hogy Jonah Hill és Channing Tatum micsoda fergeteges párost alkotnak az anno Johnny Deppet befuttató 21 Jump Street mozis változatában.

Csak emlékeztetőül: ez volt az a sorozat, melyben a kölyökképű Deppnek a középiskolai népek között kellett diáknak álcázott zsaruként elvegyülni, és ez volt az a sorozat, amely Tim Burton kísérletező karjaiba taszajtotta a színészt, aki végül már nagyon unta, hogy egy „már-már fasisztoid” (Depp szép szavai ezek) sorozatban kell bohóckodnia. Aki nem hisz nekünk, olvassa el Depp finoman szólva is kritikus előszavát, amit a Burton on Burton című interjúkötethez kanyarított.


Ezúttal a komikusi vénájáról ismert Hill és a kigyúrt vénáiról híres Tatum mennek vissza a suliba, abból a figyelemre méltó megfontolásból kifolyólag, hogy ha már rendőrnek túl hülyék, diáknak álcázva csak képesek leleplezni egy nagybani kábítószer-kereskedőt. Ötletnek nem rossz, hogy a korszellem most a hajdani lúzernek kedvez, így a joviális Hill lesz a menő csávó, akitől egy pacsi is érdem, míg a kigyúrt bikaként mélázó Tatumnak (vagyis a papírforma szerinti menő fejnek) a gerjedelmében összevissza hebegő kémiatanárnővel és a jobb körökből kirekesztett kockafejekkel kell beérnie. Ezzel talán lehetett volna kezdeni valamit, ám mielőtt még bárki is elsüthetne egy popkulturális utalást (sok ilyen lesz) vagy egy péniszpoént (sok ilyen lesz), tulajdonképpen már célnál vagyunk: egy tipikusnak mondható, a műfaji nagy átlagnál semmivel sem jobb vagy rosszabb high-school hülyeségben vagyunk és maradunk.

Abban talán igazuk van a dicsérő soroknak, hogy ökörködésben van ennél sokkal rosszabb  is – Jonah Hill már csak tudja, az ő életműve például tele van ilyesmikkel. Tatum életműve viszont mással van tele; bunyós és romantikus drámái közt a 21 Jump Street egy távolra ragyogó gyöngyszem. Hill és Tatum mellett Depp is jól jön ki a buliból: rövid cameója ugyan nem más, mint egy tőle nem idegen jófejségi gesztus, egy lesavazott show előtt kalapot emelni azonban így is szimpatikus cselekedet. Van annyira szimpatikus, mint amikor a színész nemrégiben, A Karib-tenger kalózai forgatása során fogta magát és – talpig jelmezben, persze – beköszönt egy londoni iskolába. Ott, az alsó tagozatban, még egy akkora sztár, mint Depp, sem tudott volna elvegyülni.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”