Interjú

"Leragadtam a kamaszkorban"

Gus Van Sant filmrendező

  • Kriston László
  • 2012. május 2.

Film

Az amerikai független film híres embere a torontói filmfesztiválon beszélt új alkotásáról, A nyugtalanság koráról, ami nálunk egyből DVD-n jelent meg.

Magyar Narancs: A hőse hívatlan vendégként temetésekre oson be. Nem volna jobb dolga?

Gus Van Sant: Szülei halála miatt szükségét érzi, hogy egyfolytában olyan emberek közt legyen, akik gyászolnak. A nehéz helyzetbe került emberek gyakran vadidegenekkel barátkoznak össze, mert ez kiragadja őket abból a levertségből, ami meghatározza a saját környezetüket, családjukat. Nem annyira a halálról szól ez a film, mint inkább arról, ki hogyan kezeli.

MN: Hol talált rá a férfi főszereplőre, Dennis Hopper fiára?

GVS: Kicsit nehéz volt lokalizálni, mert Berlinben festegetett. Eddig csak színházban játszott, filmen még soha. De pont ez kellett: tiszta lappal indul, a közönségnek nincsenek előítéletei. A két főszereplővel két hétig próbáltuk a jeleneteket, naphosszat beszélgettünk olyan dolgokról, amiknek semmi közük a filmhez, meg csatangoltunk a városban.

MN: Mármint Portlandben, amely visszatérő "szereplő" a filmjeiben.


GVS: Sokáig éltem ott, csak a tanulmányaim elvégzése után mentem Hollywoodba. De nem indult be a karrierem, úgyhogy harmincévesen visszaköltöztem Portlandbe, ahol végül egy századelőn épült viktoriánus ház tulajdonosa lettem. Majdnem belekerült Az utolsó napokba (2005) mint helyszín, de addigra már eladtam. Szerettem a város atmoszféráját, Amerika mikrokozmosza: van benne egy kis bűnözés, orosz maffia, kétes éttermek, meleg lakosság, hajléktalan fiatalok, de mégsem olyan veszélyes, mint, mondjuk, Seattle vagy San Francisco. A Mala Noche a szegénynegyedben játszódott, amit nem ismertem igazán. Úgy festett, mint egy fantasy, de végül megismertem ezeket a figurákat, és az ő szemszögükből kezdtem továbbszőni a filmjeimet, mint a Drugstore Cowboy és az Otthonom, Idaho. És valahogy mindig melankóliába torkolltak a történeteik.

MN: Miért nem indult be a karrierje?

GVS: Írtam akkoriban egy forgatókönyvet: üzletemberekről szólt, akik valójában vámpírok. Vállalati vámpírok. Ekkortájt kezdtem foglalkozni az elővárosi életszelettel, de a megírt figurák egy része a szüleimre emlékeztetett, ezért gyorsan fiatalabb szereplőkre váltottam. Az ügynökök, akik elolvasták a könyveimet, nem tudtak mit kezdeni velük, mert sosem hallottak olyasmiről, hogy sulifilm. Csak 1979 táján, Roger Cormannek köszönhetően jöttek divatba a sulifilmek, igaz, akkor is a horror műfajban.

MN: Miért izgatja ez a tizen-huszonéves korosztály?

GVS: Izgat az életkor, és érdekel a tiniszex is mint téma. Ebben a periódusban még minden izgalmas. Próbálunk leválni a mentorainkról, de nincs még kiforrva az értékrendünk és az életvitelünk. Magadra vagy utalva, és igyekszel megtalálni, hova tartozol. Amikor a szüleid megkérdezik, hova mész, nem árulod el az igazat, mindig valami kamu indokkal lépsz le, mert nem akarod, hogy belelássanak az életedbe. Ekkor a legélénkebb a kreativitás is. Gondoljunk csak Rimbaud-ra! Később már begyöpösödünk.

MN: Azért fiatalon sem minden fenékig tejfel. Az Elefántban (2004) ekkor jön el a gyilkolászás ideje.

GVS: Ott nem adtam egyértelmű magyarázatot arra, hogy miért kezdenek öldöklésbe. Hagytam, hogy a néző következtesse ki az indítékokat. A precíz jellemábrázolás beleveri a nézőbe, hogy mit gondoljon a cselekményről és a hősökről. Egyébként is, ezekben a szuburbiai iskolákban könnyen megeshet, hogy már 16 évesen az az érzése valakinek, hogy az élete nem több egy vesztes játszmánál.

MN: A gyilkosság aktusa is visszaköszön több filmjében (Pszicho, Paranoid Park). Izgatja?

GSV: Voltak visszatérő rémálmaim, amikor öltem, de végül nem derült fény a szörnyű tetteimre. Rémes élmény. Megkönnyebbülés felébredni. Rájövök, hogy az egész nem igaz. Kamaszkoromban is történtek olyan dolgok, amikről azt reméltem, soha nem fognak kitudódni. Ezt az érzést vittem bele a Paranoid Parkba.

MN: Ötvenéves volt, amikor a Gerryben szakított a hagyományos filmnyelvvel.

GVS: A Sátántangó adta a lökést. Elkezdtem minimalista eszközöket használni, mert ezeket sokkal valósághűbbnek éreztem, mint a szépen kikerekített párbeszédes jeleneteket. Akik hatással voltak rám, Tarr, Jancsó, Angelopulosz, mind azon mesterkedtek, hogy felforgassák a hagyományos, D. W. Griffithtől örökölt filmnyelvet.

MN: Bevett szokása, hogy pályakezdőkkel forgat.

GVS: Bízom bennük. Valahol úgy érzem, hogy közéjük tartozom. Nem hiszem, hogy legbelül felnőttem volna. Több színésszel, festővel beszéltem már erről, akik hasonlóan éreznek. Általában a show-businessben lehet ilyet hallani, hogy a mi fajtánk megőrzi a gyerekségét. Nem vagyok biztos benne, hogy ez gyakori jelenség.

MN: Elhozta Torontóba azokat a musztereket, amiket River Phoenixszel forgatott az Otthonom, Idahóboz. Miért?

GSV: Amikor James Franco eljött a Milk portlandi premierjére, és említettem, hogy megvannak a régi muszterek River teljes alakításáról, az összes beállítás, amit vele vettünk fel, elhatározta, hogy visszajön megnézni. Két napot töltöttünk e tekercsek nézegetésével. Világéletemben úgy filmeztem, az egész jelenetet négy-öt beállításból vettem fel, teljes hosszában. E hosszú beállításokból vágtam össze a jelenetet, ami, ugye, rövidebb snitteket eredményezett. Csak a Gerrytől kezdve használtam hosszú beállításokat, és ahogy néztük ezeket a régi felvételeket Riverrel, kiszaladt belőlem: "Milyen jó lenne ezeket hosszú snittekként összevágni." Megcsináltuk.

MN: Húsz év telt el az Idaho óta.

GSV: Az öregedés a biológia része. A tested veszít az erejéből, az adrenalin sem jön akkor, amikor kellene. Elfelejtesz dolgokat. Például szavakat, egyszerű alapkifejezéseket. De valószínűleg előnyei is vannak az öregedésnek.


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”