Interjú

"Leragadtam a kamaszkorban"

Gus Van Sant filmrendező

  • Kriston László
  • 2012. május 2.

Film

Az amerikai független film híres embere a torontói filmfesztiválon beszélt új alkotásáról, A nyugtalanság koráról, ami nálunk egyből DVD-n jelent meg.

Magyar Narancs: A hőse hívatlan vendégként temetésekre oson be. Nem volna jobb dolga?

Gus Van Sant: Szülei halála miatt szükségét érzi, hogy egyfolytában olyan emberek közt legyen, akik gyászolnak. A nehéz helyzetbe került emberek gyakran vadidegenekkel barátkoznak össze, mert ez kiragadja őket abból a levertségből, ami meghatározza a saját környezetüket, családjukat. Nem annyira a halálról szól ez a film, mint inkább arról, ki hogyan kezeli.

MN: Hol talált rá a férfi főszereplőre, Dennis Hopper fiára?

GVS: Kicsit nehéz volt lokalizálni, mert Berlinben festegetett. Eddig csak színházban játszott, filmen még soha. De pont ez kellett: tiszta lappal indul, a közönségnek nincsenek előítéletei. A két főszereplővel két hétig próbáltuk a jeleneteket, naphosszat beszélgettünk olyan dolgokról, amiknek semmi közük a filmhez, meg csatangoltunk a városban.

MN: Mármint Portlandben, amely visszatérő "szereplő" a filmjeiben.


GVS: Sokáig éltem ott, csak a tanulmányaim elvégzése után mentem Hollywoodba. De nem indult be a karrierem, úgyhogy harmincévesen visszaköltöztem Portlandbe, ahol végül egy századelőn épült viktoriánus ház tulajdonosa lettem. Majdnem belekerült Az utolsó napokba (2005) mint helyszín, de addigra már eladtam. Szerettem a város atmoszféráját, Amerika mikrokozmosza: van benne egy kis bűnözés, orosz maffia, kétes éttermek, meleg lakosság, hajléktalan fiatalok, de mégsem olyan veszélyes, mint, mondjuk, Seattle vagy San Francisco. A Mala Noche a szegénynegyedben játszódott, amit nem ismertem igazán. Úgy festett, mint egy fantasy, de végül megismertem ezeket a figurákat, és az ő szemszögükből kezdtem továbbszőni a filmjeimet, mint a Drugstore Cowboy és az Otthonom, Idaho. És valahogy mindig melankóliába torkolltak a történeteik.

MN: Miért nem indult be a karrierje?

GVS: Írtam akkoriban egy forgatókönyvet: üzletemberekről szólt, akik valójában vámpírok. Vállalati vámpírok. Ekkortájt kezdtem foglalkozni az elővárosi életszelettel, de a megírt figurák egy része a szüleimre emlékeztetett, ezért gyorsan fiatalabb szereplőkre váltottam. Az ügynökök, akik elolvasták a könyveimet, nem tudtak mit kezdeni velük, mert sosem hallottak olyasmiről, hogy sulifilm. Csak 1979 táján, Roger Cormannek köszönhetően jöttek divatba a sulifilmek, igaz, akkor is a horror műfajban.

MN: Miért izgatja ez a tizen-huszonéves korosztály?

GVS: Izgat az életkor, és érdekel a tiniszex is mint téma. Ebben a periódusban még minden izgalmas. Próbálunk leválni a mentorainkról, de nincs még kiforrva az értékrendünk és az életvitelünk. Magadra vagy utalva, és igyekszel megtalálni, hova tartozol. Amikor a szüleid megkérdezik, hova mész, nem árulod el az igazat, mindig valami kamu indokkal lépsz le, mert nem akarod, hogy belelássanak az életedbe. Ekkor a legélénkebb a kreativitás is. Gondoljunk csak Rimbaud-ra! Később már begyöpösödünk.

MN: Azért fiatalon sem minden fenékig tejfel. Az Elefántban (2004) ekkor jön el a gyilkolászás ideje.

GVS: Ott nem adtam egyértelmű magyarázatot arra, hogy miért kezdenek öldöklésbe. Hagytam, hogy a néző következtesse ki az indítékokat. A precíz jellemábrázolás beleveri a nézőbe, hogy mit gondoljon a cselekményről és a hősökről. Egyébként is, ezekben a szuburbiai iskolákban könnyen megeshet, hogy már 16 évesen az az érzése valakinek, hogy az élete nem több egy vesztes játszmánál.

MN: A gyilkosság aktusa is visszaköszön több filmjében (Pszicho, Paranoid Park). Izgatja?

GSV: Voltak visszatérő rémálmaim, amikor öltem, de végül nem derült fény a szörnyű tetteimre. Rémes élmény. Megkönnyebbülés felébredni. Rájövök, hogy az egész nem igaz. Kamaszkoromban is történtek olyan dolgok, amikről azt reméltem, soha nem fognak kitudódni. Ezt az érzést vittem bele a Paranoid Parkba.

MN: Ötvenéves volt, amikor a Gerryben szakított a hagyományos filmnyelvvel.

GVS: A Sátántangó adta a lökést. Elkezdtem minimalista eszközöket használni, mert ezeket sokkal valósághűbbnek éreztem, mint a szépen kikerekített párbeszédes jeleneteket. Akik hatással voltak rám, Tarr, Jancsó, Angelopulosz, mind azon mesterkedtek, hogy felforgassák a hagyományos, D. W. Griffithtől örökölt filmnyelvet.

MN: Bevett szokása, hogy pályakezdőkkel forgat.

GVS: Bízom bennük. Valahol úgy érzem, hogy közéjük tartozom. Nem hiszem, hogy legbelül felnőttem volna. Több színésszel, festővel beszéltem már erről, akik hasonlóan éreznek. Általában a show-businessben lehet ilyet hallani, hogy a mi fajtánk megőrzi a gyerekségét. Nem vagyok biztos benne, hogy ez gyakori jelenség.

MN: Elhozta Torontóba azokat a musztereket, amiket River Phoenixszel forgatott az Otthonom, Idahóboz. Miért?

GSV: Amikor James Franco eljött a Milk portlandi premierjére, és említettem, hogy megvannak a régi muszterek River teljes alakításáról, az összes beállítás, amit vele vettünk fel, elhatározta, hogy visszajön megnézni. Két napot töltöttünk e tekercsek nézegetésével. Világéletemben úgy filmeztem, az egész jelenetet négy-öt beállításból vettem fel, teljes hosszában. E hosszú beállításokból vágtam össze a jelenetet, ami, ugye, rövidebb snitteket eredményezett. Csak a Gerrytől kezdve használtam hosszú beállításokat, és ahogy néztük ezeket a régi felvételeket Riverrel, kiszaladt belőlem: "Milyen jó lenne ezeket hosszú snittekként összevágni." Megcsináltuk.

MN: Húsz év telt el az Idaho óta.

GSV: Az öregedés a biológia része. A tested veszít az erejéből, az adrenalin sem jön akkor, amikor kellene. Elfelejtesz dolgokat. Például szavakat, egyszerű alapkifejezéseket. De valószínűleg előnyei is vannak az öregedésnek.


Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.