A ráckertes generációhoz tartozom

Film

Volt-e ráckertes generáció? Milyen hajnalban megmászni egy templomot? Ki honnan lopott? És hova lett a fura kurva? Az éjszakám a nappalod rendezőivel, a Dési–Móray párossal beszélgettünk.

magyarnarancs.hu: András, te a Narancs egyik filmkritikusa voltál hajdanán…

Dési András György: A narancsos pályafutásomat filmkritikusként kezdtem, de aztán átkértem magam a színikritikai szakosztályba. Később, már rendezőként előfordult, hogy olyan színészt kértünk fel, akiről anno írtam, nem is biztos, hogy túlságosan hízelgően. Álnéven publikáltam, Deutsch Andorként szignáltam az írásaimat, mert a saját nevemet más használja, szóval, akár meg is úszhattam volna a dolgot, de nem akartam elmismásolni; inkább bevallottam, hogy figyelj, ez történt, lehúztam ezt vagy azt az előadást, amiben benne voltál. Nyilván nem a színésszel volt bajom, hanem az előadással, máskülönben nem hívtuk volna el a filmünkbe, de jobb tisztázni ezeket a helyzeteket.

Dési András György és Móray Gábor

Dési András György és Móray Gábor

Fotó: Draskovics Ádám

magyarnarancs.hu: A legnagyobbak is folyamatosan lopnak a nagy elődöktől, ez a filmrendezés velejárója. Ti kiktől loptatok?

DAGY: Sok filmes utalás van a filmben, intertextualitásban erősek vagyunk. De szerintem elrontanánk a játékot, ha most elkezdenénk sorolni…

magyarnarancs.hu: Azért egy-két utalásról rántsuk le a leplet!

Móray Gábor: Ezek azért bújtatott dolgok, senki előtt sem borultunk le látványosan, tiszteletünk jeléül. Azok a filmek, amiket mindketten szeretünk, nyilván beszüremkedtek a filmünk közegébe. Szerintem elárulhatjuk, melyek azok, amik hatottak ránk: a Coen testvérek filmjei biztosan idetartoznak, vagy Scorsese éjszakai filmje, a Lidérces órák.

Pálos Hanna a pesti éjszakában

Pálos Hanna a pesti éjszakában

 

magyarnarancs.hu: Markánsan megjelenik a filmetekben Budapest képzelt vagy valós éjszakai élete – ti melyik bulis generációhoz tartoztok?

DAGY: Én sokat voltam egyetemista, főleg Szegeden: sok buliemlékem van innen, de mindketten későn érő típusok vagyunk, a bulikorszakaink kitolódtak.

MG: Én sosem voltam nagy bulizós, inkább a perifériáról figyeltem, hogy mi zajlik. Ilyen szempontból is jól kiegészítettük egymást: András sokkal inkább aktív részese volt a házibuli-kultúrának, mint én.

DAGY: A ráckertes generációhoz tartozom, ha van egyáltalán ilyen generáció. Valószínűleg nincs. A lényeg, hogy rengeteg személyes élményünk belekerült a filmbe, egy ezer éve hallott, ízes, éjszakai káromkodás éppúgy beépülhetett a sztoriba, mint egy furcsa figura. Van egy szép pillanata a filmnek, amikor két szereplő egy buli utáni hajnalon felmászik egy toronydaru tetejére; az addig szűk terekben játszódó film egyszer csak kinyílik. Ez egy szegedi szokás, az egyetemi éveim alatt a szegedi görögkeleti templom tornya fel volt állványozva, talán még most is fel van, vannak ilyen örökre felállványozott épületek. Buli után szokás volt megmászni ezt a tornyot, és hát ki vagyok én, hogy egy ilyen szokásnak ellenálljak.

MG: Amikor András elmesélte a toronymászást, sokat vacilláltunk, hogyan lehetne mindezt Pestre átültetni. A daru volt a megoldás. Egy Práter utcai daru.

Pálos Hanna a hajnali darun

Pálos Hanna a hajnali darun

 

magyarnarancs.hu: Rengeteg szereplő kering a filmben – voltak olyan figurák, akik már nem fértek be?

MG: Egy fura kurva például. A főhős épp egy blackjack-automatát igyekszik a maga kifinomult eszközeivel megfejni, de egy kurva mindig elvonja a figyelmét. A kurva a főhőst igyekszik megfejni, a főhős meg a gépeket. Na, ez kimaradt például.

 

Interjúnk Szamosi Zsófiával, Az éjszakám a nappalod főszereplőjével nyomtatott kiadásunkban olvasható.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”