Film

Pán

Film

Egy kisfiú, aki nem akar felnőni; indiánok, tündérek, ketyegő krokodil, kalózok és repülő kalózhajók. A gyerekek már ennyivel kilóra meg vannak véve, sőt a gyereklelkű felnőttek is. J. M. Barrie klasszikusának lényege, akármennyit is variálják, megmarad: higgyünk önmagunkban, merjük elképzelni a lehetetlent; mindannak ellenére, hogy a minket üldöző krokodil könyörtelenül ketyeg és az elveszett fiúk szimbolikáját sem nehéz felnőtt fejjel felbontanunk. Éppen ezért Sohaországra szükség van, Sohaországnak pedig, ahogy ez a filmiparban mostanában szokás, szüksége van egy előtörténetre. A keret a II. világháború egy angliai árvaháza, innen indul el a kalandvágyó Péter, amikor feltűnik a Luftwaffe bombázói közt Feketeszakáll repülő vitorlása. A fan­tasztikum cselesen és izgalmasan kúszik be a történetbe, apró jelek visznek el minket Hugh Feketeszakáll Jackman némileg steampunk Sohaországába, ahol az ellopott gyerekek végeznek rabszolgamunkát egy tündérporbányában. Péternek kell megmentenie a szigetet, a hozzá csapódó Hookkal és az in­dián Tigrisliliommal, hogy néhány mese múlva majd Sohaország is az lehessen, aminek mi ismerjük. Az első címszerepét játszó Levi Miller kedvesen visz minket végig az úton, ahol Péterből Pán lesz, csak a Hookot játszó Garreth Hedlundból nézzük ki nehezen a hamarosan kampókezűvé váló gonoszt. Ez addig nem is nagy baj, amíg Hugh Jackman elparádézza a negatív főhőst. Neki talán kicsit kényelmetlen a mesebeli szerep, az alakításánál sokkal többet nyújt a jelmeztervezője. A jelmezek ugyanis zseniálisak, a megszokott fantasy zsánerképektől mindig csak apró nüanszokkal térnek el, tesznek hozzájuk egy utalást, ami hol a Disney-elődöt, hol egy kosztümös gyerekszíndarabot, hol pedig a világháború fikción túli rémét idézi. Rengeteg a magával ragadó vizuális ötlet, még ha nem is mindig állnak össze koherens egésszé. De maga Sohaország sohább, mint valaha.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.