Film

Pán

Film

Egy kisfiú, aki nem akar felnőni; indiánok, tündérek, ketyegő krokodil, kalózok és repülő kalózhajók. A gyerekek már ennyivel kilóra meg vannak véve, sőt a gyereklelkű felnőttek is. J. M. Barrie klasszikusának lényege, akármennyit is variálják, megmarad: higgyünk önmagunkban, merjük elképzelni a lehetetlent; mindannak ellenére, hogy a minket üldöző krokodil könyörtelenül ketyeg és az elveszett fiúk szimbolikáját sem nehéz felnőtt fejjel felbontanunk. Éppen ezért Sohaországra szükség van, Sohaországnak pedig, ahogy ez a filmiparban mostanában szokás, szüksége van egy előtörténetre. A keret a II. világháború egy angliai árvaháza, innen indul el a kalandvágyó Péter, amikor feltűnik a Luftwaffe bombázói közt Feketeszakáll repülő vitorlása. A fan­tasztikum cselesen és izgalmasan kúszik be a történetbe, apró jelek visznek el minket Hugh Feketeszakáll Jackman némileg steampunk Sohaországába, ahol az ellopott gyerekek végeznek rabszolgamunkát egy tündérporbányában. Péternek kell megmentenie a szigetet, a hozzá csapódó Hookkal és az in­dián Tigrisliliommal, hogy néhány mese múlva majd Sohaország is az lehessen, aminek mi ismerjük. Az első címszerepét játszó Levi Miller kedvesen visz minket végig az úton, ahol Péterből Pán lesz, csak a Hookot játszó Garreth Hedlundból nézzük ki nehezen a hamarosan kampókezűvé váló gonoszt. Ez addig nem is nagy baj, amíg Hugh Jackman elparádézza a negatív főhőst. Neki talán kicsit kényelmetlen a mesebeli szerep, az alakításánál sokkal többet nyújt a jelmeztervezője. A jelmezek ugyanis zseniálisak, a megszokott fantasy zsánerképektől mindig csak apró nüanszokkal térnek el, tesznek hozzájuk egy utalást, ami hol a Disney-elődöt, hol egy kosztümös gyerekszíndarabot, hol pedig a világháború fikción túli rémét idézi. Rengeteg a magával ragadó vizuális ötlet, még ha nem is mindig állnak össze koherens egésszé. De maga Sohaország sohább, mint valaha.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)