Film

Nyitott szívvel

  • 2013. július 13.

Film

Klinikás tévésorozatokból és szappanoperákból felokosodván tudjuk, hogy a kórházi osztály felirata (intenzív) nem csupán a fertőtlenítőszagban zajló egészségügyi ellátás jellegét, hanem az ott dolgozó személyzet lelkében dúló érzelmi viharokat is találóan írja le.

Tévékompatibilis műtőkben másik kulcsszó a "steril": amikor a nem csupán orvosi értelemben csírátlanított közegben színészi kvalitások által alig is megzavart szereplők viszik diadalra a banalitást. Úgy látszik, az sem segít a helyzeten, ha világklasszis színművészek próbálnak koncentrált arckifejezéssel, premier plánban markolászva igazi szíveket, miközben a címbe itt oly eredeti módon beemelt sajátjuk szenvedélyesebben ver a másokénál. A túláradó érzelmek ugyanis nem pótolják a rendezői, szerzői gondolatot.

Van két kiváló sebész, akiknek szerelme emésztően lángol, a hirtelen természetű férfi zsenialitása messzire sugárzó, a gyereket sosem akaró, s teherbe negyven fölött eső, ám férje megmentése érdekében a nem várt babát hősiesen felvállaló nő emberi, céltudatos... Hogy mitől kell megmenteni a férfit? Hát, iszik. Pontosabban: vedel. És ezzel az állítással be is éri a film rendező(nő)je. Semmi küzdelem, semmi önreflexió, inkább egy másfél órában lezavart szappanopera-évad kavarásai. Nincs itt az alkoholizmussal semmi se kezdve. A műtétek végzésétől eltiltott, ezért szenvedő férfinak eszébe sem jut, hogy küzdjön ellene. Neje sem gondol ilyesmire, helyette ő is szenved. És akkor a nézőről még nem is beszéltünk: pedig az szenved a legjobban.

Forgalmazza a PARLUX Entertainment

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.